Om utomparlamentariska metoder

Inlägg #1: Postat: 2001-10-26 15:12:00
tobias
på vilket sätt förtrycker de resten av samhället menar du? du anser alltså att man alltid ska böja sig för majoriteten? jorden skulle fortfarande vara platt om alla tänkte som du.
Inlägg #2: Postat: 2001-10-26 15:31:00
Jesper N
Du drar rätt långtgående slutsatser om mina åsikter med ganska dåligt underlag, du har inte mycket aning om hur jag tänker ifrågan.
Inlägg #3: Postat: 2001-10-26 15:36:00
tobias
det är svårt att dra andra slutsatser av en kort kommentar, så varför inte skriva ett debattsvar? eller utveckla/förklara vad du menade. silly me, det är ju jag som är korkad som inte förstår vad du menar.
Inlägg #4: Postat: 2001-10-26 15:40:00
Jesper N
Jag anser inte att man alltid skall böja sig för majoriteten, eller ens alltid följa lagen. Det jag tycker att man alltid skal göra är att ge tusan i att kämpa för folk som inte har bett om att bli kämpade för. Aktuellt exempel är aktivister som sade sig kämpa för arbetarmakt när de slog sönder göteborg, de saknade så gott som helt mandat.
Inlägg #5: Postat: 2001-10-26 15:57:00
tobias
jag tror du har missuppfattat mig rätt mycket. jag försöker inte försvara eller kämpa för någon utan vädjar bara om lite försök till förståelse om vad som kan vara orsakerna bakom dessa våldshandlingar. alla är inte vandaler som förstör bara för förstörelsens skull. även om inte alla stödjer deras metoder måste man ju ändå ställa sig frågan varför vissa gått så långt att de tar till dessa våldsamma aktioner. återigen: jag vill absolut inte försvara dem eller stödja dem.
Inlägg #6: Postat: 2001-10-26 15:59:00
Jesper N
Inte silly you, otakt i kommentarpubliceringen.
Jag upplever att de mest högljudda utomparlamentariska kämparna ser sig som en högra upplysnings budbärare och att alla som inte håller med är emot. Jag tyckte mig i din artikel ana en vilja att legitimera just dessa gruppers aktioner, och det håller jag INTE med om.
Inlägg #7: Postat: 2001-10-26 16:04:00
Jesper N
Fan, nu hamnade kommentarerna i otakt igen.
Jag håller med. Sök orsaken till stenkastarnas beteenden, motiven är med stor säkerhet politiska, även om jag inte tror att Den nyliberala politikens utslagning av de svaga, eller Globaliseringens effekter har så mycket med saken att göra
Inlägg #8: Postat: 2001-10-26 20:02:00
gisela
när du säger att "det gått så långt så att de tar till dessa metoder" låter det definitivt som att du ursäktar dem. jag är också jävligt frustrerad över hur världen ser ut, men jag kastar inte sten eller häller lim i lås på pälsbutiker för det. man kastar inte sten bara för att ingen lyssnar på vad man säger, och gör man det ska man fan inte gnälla om en polis kastar sten tillbaka.
Inlägg #9: Postat: 2001-10-27 15:47:00
tobias
jesper: okey, jag tror däremot att det beror mycket på nyliberalismen. gisela: jag försvarar _inte_ dessa metoder och jag kritiserar sådana som tänker som dig. som jag ser det så kommer dessa samordnade aktioner aldrig sluta sålänge man enbart betraktar dem som brottslingar. frustrationen växer då bara i takt med att motsättningarna växer. att enbart spärra in dem är en dålig och inte ens en kortsiktig lösning. mer behövs göras än så.
Laddar...