Inlägg #1: Postat: 2009-12-20 14:05:00
|
ingloz |
Trevligt, Birgitta! Kul att du påminde mej om hur det känns att ligga på rygg i snön. Och jag brukade räcka ut tungan för kolla om snön smakade likadant som den luktade. Det gjorde den. På landet blev man ofta insnöad under de bistra vintrarna på 40-talet. Det var bara att finna sej i det. Och kanske var det en bra träning i tålamod för framtida bruk. Tålamod har varit bra att ha nu de här mörka, dryga dagarna fram till vintersolståndet i morgon, och jag gillar verkligen din tradition att fira med sommartårta. Hoppas bonden är på gott humör så han tar en yster sväng med plogen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-12-20 15:48:00
|
Janne B |
Inget är så orättvist som snö. Herrljunga har fått ytterst lite men kallt och blåsigt är det. Det är "bar att huk sig".
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-12-20 17:12:00
|
Beth4020 |
Jo, jag ratade med bonden när han plöjde vägen innan idag och han lovade att hålla vägen öppen klockan 17.00 i morgon, vilket jag tackade honom så mycket för. :-så har du vägarna förbi så titta bara in....
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-12-20 22:23:00
|
ingloz |
Wow!! Vi kommer hela bunten! :-
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-12-21 06:26:00
|
Beth4020 |
Ni är så välkomna....glöm inte att runda ladorna och så det röda huset :-
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-12-21 08:01:00
|
sunny fri |
Vi är insnöade på tomten nästan mitt i Stockholm! I går firade vi julafton o precis lagom rasade mitt utetak byggt av rosor under snötyngden så att vi varken kom ut eller in.De unga fick rusa ut o gräva en provisorisk gång o så får det bli för i morgon åker de till Värmlad.Med tåg.Jag grävde mig fram till poolen i förrgår men nu får jag lugna mig ett par dagar.Sonen hade nya vinterdäck men höll på att bli kvar på utfarten i alla fall.Uppfarten där bilarna står är annars den enda del av trädgården som blivit skottat varje dag efterson folk måste till jobet men vad hjälper det när det bara vräker ner mera? O Maja,4 o Bosse,2 har hittills bara sett snö uppe i Värmland.De är överlyckliga!Vi ska njuta av snön hela helgen.Innifrån våra fönster!!!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-12-21 08:02:00
|
sunny fri |
Janne: vi har nog fått eran kvot oxå som det ser ut? Jag var precis färdig med alla ljusslingor ute så det är en vacker syn.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-12-21 13:42:00
|
Janne B |
SUNNY Jag får rapporter från olika delar av Västergötrland. Det tycks vara minst snå runt Herrljunga men det har storsnöat i Göteborg vilket är mkt ovanligt. Halvfruset snöslask täckte älven i går kväll. De platta bergen är väldigt vackra nu. Biltrafiken rullar på - det är svårare på östkusten. På onsdag kommer en bilfammilj - det går nog bra. Hurra
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-12-21 13:44:00
|
Janne B |
Jag tömmer efterhand min julkartong på innehåll. Jag älskar inte tomtar men de har har kommit fram. Men grann gran slipper jag för jag har ju inga barn i hushållet...Ha det gott...
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-12-21 13:49:00
|
Janne B |
BETH 5 / En vinter skulle jag besöka en familj ute i skogen. De sa åt mig att följa en telefonlinje från landsvägen och rakt in i skogen. Jag tyck´te det lät besvärligt men tänkte att jag i vart fall kunde försöka. Nu visade det sig att det gick en alldeles utmärkt väg under telefonlinjen - vilket i hög grad underlättade min framfart. ;-Man ska inte ge sig...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-12-23 02:09:00
|
sunny fri |
Janne.När jag förr gick långa dagar i skogen med hundarna o plockade svamp hade jag 0 chans att hitta tillbaka.Äger inget lokalsinne alls.Men jag navigerade mellan telefontrådarna.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-12-23 09:16:00
|
Janne B |
Hej Sunny På den tiden då jag orienterade hade jag väldig nytta av ledningar av olika slag. DE håller kursen och syns på långt håll. Här har nu snöat rejält Ja
|
|