Jag vill höra Satan skrika!

Inlägg #1: Postat: 2001-10-26 15:50:00
Marita
Det är en väldigt svår balansgång det där. Olagligt med hets mot folkgrupp, men samtigit lagligt att framföra sin åsikt.
Jag skulle då inte vilja vara lagstiftare i detta land. För hur man än vrider och vänder på det där så blir man ju lika förvirrad.
Jag vet då i alla fall att jag INTE skulle vilja höra Satan skrika.
Inlägg #2: Postat: 2001-10-26 16:55:00
Christian Hasselberg
Du har så rätt, MEN ändå tycker jag inte att man förbehållslöst kan säga att ordet är fritt. Visst att nazzar, eugeniker, rasister och annat pack ska få ventilera sina åsikter. Men det är just den hjärndöda hopen som blir verktygen för historieförfalskarna. Dessa revisionister måste i vissa fall förbjudas pga respekt för de offer de ljuger om...
Inlägg #3: Postat: 2001-10-26 20:50:00
gisela
Helt rätt! Förutom att liberalism väl fanns före revolutionerna? Jaja. Detaljer. Det viktiga är just yttrandefriheten. Vem kan sätta sig på så höga hästar att man bestämmer vilka åsikter som är rätt och vilka som är fel? Hur kan en åsikt vara olaglig? Det känns helt sjukt.
Inlägg #4: Postat: 2001-10-27 05:35:00
Olle
Hets mot folkgrupp ska vara förbjudet. Men som du säger, nazister kan på inget sätt visa sin ideologiska tillhörighet utan att bryta mot denna lag. Så det verkar konstigt att nazismen är tillåten, när hakkorset är förbjudet.
Inlägg #5: Postat: 2001-10-29 10:23:00
Juanita Zanetti
Vi får dras med en massa skit om vi vill leva i en demokrati. Demokrati betyder inte att alla ska tycka och tänka likadant.
Inlägg #6: Postat: 2001-10-29 14:52:00
Stefan Holmqvist
Välskrivet. Smygfascism innebär just att man i "allas" namn förbjuder det som "alla" inte vill ha även om argumentet "Och sen då? Vem står på tur?..." känns lite svartsynt, onyanserat och väldigt melodramatiskt. Det är NRAs favorit argument för att bevara USAs anakronistiska konstitution. Det går att förbjuda utan att det eskalerar.
Inlägg #7: Postat: 2001-10-30 01:18:00
Carola
Ja, var drar man gränsen? Hets mot folkgrupp kan ge upp till 2 års fängelse. Men samtidigt har vi då yttrandefrihet. Anta att man tar bort lagen om hets mot folkgrupp, då frågar jag mig hur det kommer att visa sig här i Sverige exempelvis?
Laddar...