|
Inlägg #1: Postat: 2009-12-10 13:59:00
|
|
Janne B |
DET är märkligt och det har han sagt även i dag i Oslo. Men det måste ses som en uppmuntran till stordåd - för världen ser i honom ett hopp. Han är verkligen något annat än Buskmannen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-12-10 16:19:00
|
|
Fredrik Rosvall |
Eller så är han bara en marionett i händerna på storkapitalet och inte alls så olik Bush. Kan det vara så att man tilldelat honom Nobels fredspris för att folk, i och med kontrastverkan, ska haja till och vakna upp ur Obamatrancen?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-12-10 22:22:00
|
|
Lars Nilsson |
#2. Nej, jävligare än så är väl Obama. Har Du glömt att Obama och Bin Ladin tillsammans släppte loss svininfluensan? Eller var det UFO-folket tillsammans med Bush? Rätta mig gärna, för jag har lite svårt att hålla reda på alla som vill oss ont. Och framför allt varför!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-12-11 03:23:00
|
|
cmologgad |
Såvitt jag vet finns det två sätt att "avsluta" krig. Att vinna eller att förlora. Om man föredrar att vinna kan soldater vara användbara.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-12-11 03:26:00
|
|
cmologgad |
Janne, lustigt att du säger det eftersom allt fler inte minst efter hans tal idag noterar hur han mer och mer adopterar Bush politik och retorik.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-12-11 12:43:00
|
|
Unto S |
Gorbatjov sa Glasnost och Perestrojka och halva världen förändrades. Obama ropade Change Change We Can Believe In. Och så händer det ingenting. Han vill förändra men möter för starka odemokratiska krafter såsom det oövervinneliga amerikanska militärkomplexet, bonustyngda finanssektorn och spekulerande privata näringslivet. I dessa gäller inte demokratin dvs. en människa en röst.
Folket röstade för förändring. Inte ens sjukförsäkringen får Obama igenom utan massa urlakade kompromisser. Fredspriset får han samtidigt som han tvingas leda två krig. I Nobeltalet tvingades han att försvara krig. En fredspristagare?
Ibland undrar man om USA är en riktig demokrati. President väljs med dyrbara jippon för folket. Miljarder satsas på valkampanjer. Till slut kristalliseras en vinnare som blir president. Folket har vunnit? Yes, men där slutar demokratin. Andra krafter tar över …
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-12-11 13:06:00
|
|
Utforskaren |
Kul att du dykt upp igen Unto, hur det än är med din politiska syn så finner man många sanningar som du tar upp och inte minst i ditt senaste inlägg. Om jag vill vara kritisk så erkänner du sällan eller aldrig andras åsikter och det är synd om man vill hålla en saklig debatt vid liv, utan dumma tillmälen bör man också kunna godkänna åsikter som är ren sanning, för jag tror inte någon vill hitta på konstruerade lögner och göra dem sanna, inte ens du vill bemötas på det sättet och än mindre servera sk sanningar som du inte har täckning för. I grunden vet jag att du vill så väl, men kanske framställer det på fel sätt så att du blir missförstådd. väl mött i alla fall Unto.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-12-11 14:51:00
|
|
Janne B |
JO USA är i många avseenden en riktig demokrati där presidenten måste vädja till folkvalda senaten och representatnthuset om stöd. GORBATJOV ärvde en diktatorsmantel - som han dock inte ville ha. Men efter några ord från Gorby så förstod ledarna i Östtyskland och flera andra stater att deras tid var slut.Så mäktig var han trots att han i många avseenden hade både partiet och parlamentet emot sig. Men rätt snart blev han avsatt av en handlingskraftig Jeltsin...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-12-11 14:56:00
|
|
Janne B |
P1-programmet "Människor och Tro" har just nu haft ett lysande program om den stora revolution som förändrade hela östeuropa 1989. Där intog de katolska polackerna en ledande roll under många år. Den största revolutionen sedan den franska på 1700 talet...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-12-11 14:59:00
|
|
Janne B |
1789 var det stora dramat i Frankrike där nationalförsamlingen antog de mänskliga rättigheterna. Hittas lätt på Wikipedia.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-12-11 15:08:00
|
|
Leif-Arne |
#9 Polens historia är intressant, en utsatt geografisk position mellan Tyskland, Ryssland och Österrike. Däremellan besök från norr. En bisarr inrikespolitik som försvårat ett samlat försvar. Kanske då logiskt med kyrkan som samlande kraft.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-12-11 15:14:00
|
|
Janne B |
Sverige har haft mycket att göra med Polen sedan Sigismunds tid. Våra armeer har bränt och marscherat.Men också många slag av handel. Ganska många flyktingar kom hit i vågor under krigen. Ett tag var Polen nästan utplånat från kartan./ Ja ganska bisarrt var det då två kortväxta bröder delade på jobben som president och premiärminister för ca 10 år sedan.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-12-11 15:15:00
|
|
Thomas L. Aabo |
30 000 fler soldater mer krig. naivt så det dånar. Man behöver mycket soldater för att avsluta ett krig.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-12-11 15:16:00
|
|
Janne B |
Polackerna fortsätter att vara hängivna katoliker även efter omvälvningarna. Medan den protestantiska kyrkan i östra Tyskland har dett svårt - efter en stor uppgång runt 1989.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-12-11 15:21:00
|
|
Janne B |
Aabo Men Obama sa att fredsaktivister inte hade haft en chans att stoppa Hitler. Det gäller givetvis Stalin och flera till. Utan enorma militära insatser från USA under tvä "europakrig" så hade vi sannerligen haft ett annat Europa i dag. Så¨jag som är nästan pacifist måste hålla med om att ibland måste demokratierna gripa till vapen - just för att försvara demokratin, Men sådan har ju aldrig funnit i Irak och Afgahnistan...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-12-12 00:36:00
|
|
GunnarL |
Tycka vad man vill - men Obama är en utomordentlig talare! Man lyssnar, man tjusas och blir påverkad av vad han säger! En demagog i ordets rätta bemärkelse! Man kan tycka att det är "bara prat" men så är det inte. Hur hade det gått för England i andra världskriget om man inte haft Churchills klassiska uttalandenm som hade förmågan att uppmuntra folk och har blivit klassiska? Hur hade vi i Sverige reagerat utan Per-Albins trygga försäkringar om att "Sveriges beredskap är god", fastän det var en lögn? Ordets makt är stor och det är oftare ordet än våldet som startar processer som leder till förändring och framåtskridande. Så fram för de stora demagorerna tycker jag! Det finns alldeles för få av dem. Att Obama fick fredspriset är naturligtvis alldeles galet - men det är ju inte precis första gången norrmännen utmärker sig för dåligt omdöme. Fast de kan ju i alla fall åka skidor - fast i huvudsak bara på längden.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-12-12 00:47:00
|
|
Janne B |
Det märkliga med PerAlbins uttalande var ju att minst tio generationer värnplikiga visste att det var lögn. Materialen var från 1918. Korta usla övningar. Nästan inga befästningar eller värn byggdes förän 1940 osv. Men lögnen kanske fungerade folkpsykologiskt
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-12-12 00:57:00
|
|
sunny fri |
Gunnar: Dina ord om norrmännen jag har ju importerat en gav mig kvällens skönaste skratt.I synnerhet det där med skidorna.Ska läsa för Den Käre i morgon. Men ja:Obama är tveklöst en mycket bra talare
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-12-12 00:59:00
|
|
sunny fri |
Janne :Ja per Albin hade sinne för propaganda. Och Sverige bafann sig i en riskabel situatio
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-12-12 01:25:00
|
|
Janne B |
Ja vi var omringade av tyskar och ryssar och USA/England kunde göra desperat saker. Engelsmännen bombade t ex köpenhamn och delvis Helsingör...då var kriget nära.
|
| |