FRA-lagen har trätt i kraft - Vakta din tunga!

Inlägg #1: Postat: 2009-12-04 13:37:00
Michael Lundahl
Din internet-leverantör har kunnat läsa precis allt du företar dig på nätet i årtionden. Om du porrsurfar, läser på chock-sajter, postar erotisk Star Trek slash-fiction, skickar lösenord i klartext... allt har leverantörerna kunnat se, och helt riskfritt också. Så varför blev det panik just nu över att super-tight hållna FRA fick ta del av detta? Den här "Allt Är Lugnt" vs "ZOMFG! 1984!!" attityden ger inte något seriöst intryck.
Inlägg #2: Postat: 2009-12-04 14:26:00
Snoop en
"Suck", Ett fel forbattras val inte av att ett till begas, skarp dig!
Inlägg #3: Postat: 2009-12-04 19:10:00
ingloz
VARNING!!! ... Stefan Flod serverar en synnerligen viktig uppmaning!!! ... Vi har under lång tid haft en sits där speciellt de unga borde vakta sin tunga för att inte bli dissade på arbetsmarknaden. Fullständigt oanande har de tävlat i att lämnat ut sej på det s.k. sociala nätverket Facebook - Ju maffigare texter och bilder dess bättre. Att presumtiva arbetsgivare fritt kan välja och vraka med hjälp av de upplysningar som exponeras har ingen haft en tanke på ... Av ren slump blev jag uppmärksammad på detta, så redan efter ett par veckor som färsk fejsbokare tyckte jag det var befogat att gå ut med en varning till de unga. Om du läser min text som jag här länkar: Länk: facebook.com så inser du att även vi gamlingar kan råka riktigt illa ut. Som Stefan Flod så klokt uppmanar: "Vakta din tunga"
Inlägg #4: Postat: 2009-12-04 19:30:00
Utforskaren
Inqlos du har säkert helt rätt i ditt inlägg om Facebook. Den som bör vakta sin tunga i första hand är systemkritikerna de om några kartläggs nog i första och främst och resten i fallande skala, för vi får inte glömma vad FRA lagen är till för.
Inlägg #5: Postat: 2009-12-04 20:57:00
ingloz
#4/ Jadå, Utforskaren, jag HAR rätt !! ;- - min egen text som är länkad stöds t.o.m. av tidningen metro. Det handlar alltså om de unga som förstör sina chanser att få jobb när de är för frispråkiga. Det gäller att tänka först och tala sedan. Då behöver heller inte FRA vara så negativt.
Inlägg #6: Postat: 2009-12-05 00:54:00
Sunny
Det sköna med att vara gammal o sjuk är att man slipper vakat sin tunga! Man kan be vem som helst flyga o fara.Men man får ju ta hänsyn till familjen.
Inlägg #7: Postat: 2009-12-05 01:45:00
Janne B
JA Sunny - det är en frihet som jag uppskattar. Men lever man i ett litet samhälle som jag gör så får man undvika att såra folk.Jag får ta hänsyn till dem och du till familjen.
Inlägg #8: Postat: 2009-12-05 09:13:00
Michael Lundahl
Snoopen: originalfelet har pågått i över 15 år utan att någon har sagt någonting. Därför finns ingen trovärdighet när alla säger att *nu* blev det helt plötsligt JÄTTEFEL och JÄTTEFARLIGT... speciallt samtidigt som man fortfarande skiter i att originalfelet - som är ett mycket större och allvarligaer hot mot den personliga integriteten - fortfarande finns kvar.
Inlägg #9: Postat: 2009-12-05 09:21:00
Utforskaren
ML, var går gränsen för att myndigheten ska lägga sig i våra åsikter?
Inlägg #10: Postat: 2009-12-05 10:03:00
Michael Lundahl
Myndigheten *har* åtminstone gränser... och förbannat tighta sådana. Din Internetleverantör kan ta del av precis *allt* du skickar, och det är inte ens olagligt för dem att göra det. Så om någon som är bekant med dig jobbar på nätleverantören och blir lite nyfiken... allt öppet att läsa, och ingen som hänger över axeln och kollar.
Inlägg #11: Postat: 2009-12-06 23:49:00
ingloz
#1/ # 1/ Jadå Michael, det har jag nyligen erfarit och det kändes inte alls trevligt när jag upptäckte att jag hade "främmande" som vandrade omkring bland mina mappar och dokument på tider när de inte hade där att göra. Det är OK när man fått ett problem och måste be om hjälp av support eller tekniker för att åtgärda det. Då vet man att de måste logga in och räknar med att de gör det under en överenskommen tid.
Men nu fortsatte besöken efter att felet var åtgärdat och jag lade märke till att ordningen var ändrad i ett par mappar. De t.o.m. flyttades när jag var inloggad och kunde följa händelsen med blicken. Då kände jag mej verkligen våldgästad...Inte utan att det skulle vara skönt att ha en myndighet att hota med i det läget.
Inlägg #12: Postat: 2009-12-07 00:26:00
ingloz
# 3 / Och på Facebook råkade jag ut för något mycket olustigt. En kristen Facebook-grupp fick för sej att förfölja mej - bara så där utan vidare. Vi kände inte varandra. Detta bl.a. varnar jag för i min egen text som jag länkat in ... Visst behövs det en myndighet som kan stoppa illasinnade nätmobbare, och varför folk retar sej på mej har jag ingen aning om. Tala gärna om det för mej :
Inlägg #13: Postat: 2009-12-07 08:24:00
Janne B
När galningar är igång så behövs det ingen orsak alls...
Inlägg #14: Postat: 2009-12-07 08:36:00
peter_pan
Hej Ingloz, om man överhuvudtaget har en egen åsikt så kan det tänkas att man retar någon med dålig stil. I skydd av anonymitet så är det möjligt att ge fritt utlopp åt aggressioner utan att behöva stå till svars. Ibland stöter man på sådana reaktioner, men det är ovanligt tycker jag. Det finns ingen anledning att reta sig på dig, tvärtom jag uppskattar din återkomst här väldigt mycket då du verkar vara genuint intresserad och nyfiken på andra människor och det som händer i världen och sprider värme med dina vänliga, empatiska kommentarer.
Inlägg #15: Postat: 2009-12-07 10:43:00
ingloz
# 14/ peter_pan, nu gjorde du mej riktigt glad ända in i hjärtedjupet! Varmt tack för det!! ... och Janne B: ungdomarna som ville roa sej på min bekostnad var inga galningar, men dumma - de saknade nog helt enkelt sysselsättning, och så trodde de att jag var ett snällt och hjälplöst offer - men där tog dom fel, för jag bits om nån är omotiverat stygg :- ... Förra gången, 2003, då fanns här en väldigt bitsk man, tågklarerare om jag inte minns fel, vi hade väldiga duster, han o jag, men med tiden mjuknade han och jag har nu kollat bland oinloggade men känner inte att någon är rätt person ... Janne B och peter_pan, jag önskar er båda gentlemän en finfin vecka 2 i Advent...
Laddar...