Samtal om feminism

Inlägg #1: Postat: 2001-10-25 19:50:00
Stefan Whilde
Hej Eleonor. Om du läst mina texter och kommentarerna så ser du att jag svarar så mycket jag hinner. Feminism är ett sådant vitt begrepp att det förlorat sin klang. Jag tror att vi borde sluta fokusera på kön och istället ta hänsyn till individens unika möjligheter och kunskaper. Men visst håller jag med om att kvinnor generellt är eftersatta. Å andra sidan ser jag inget konstruktivt i generaliseringar. Mvh Whilde
Inlägg #2: Postat: 2001-10-26 19:23:00
eleonor
du ser inget konstruktivt i generaliseringar? nej, det gör jag inte heller men det är viktigt att se strukturer i samhället. och när man gör det kan man ganska fort konstatera att, som du säger, "kvinnor generellt är eftersatta".
Inlägg #3: Postat: 2001-10-26 19:25:00
eleonor
forts. jag tycker också att vi borde sluta fokusera på kön och istället ta hänsyn till individens unika möjligheter och kunskaper. men nu är det inte riktigt så enkelt eftersom hela vårt samhälle genomsyras av en könsuppdelning där människor uppfostras olika beroende på om dom är född med snopp eller slida. innan vi har kommit till din "individualitetsdröm" behövs feminismen för att förändra de strukturer som gör att gruppen män är överordnade gruppen kvinnor.
Inlägg #4: Postat: 2001-11-30 11:46:00
Stefan Whilde
"Individualitetsdrömmen" ligger på var mans/kvinnas ansvar. Civilisationen är förtryckande, därför måste människor förverkliga sig själva utifrån egna impulser, egna drömmar. Mvh Whilde
Laddar...