|
Inlägg #1: Postat: 2009-11-26 14:20:00
|
|
Jesper |
Rätt ska vara rätt. Red Bull säljs i såväl Norge som Danmark - utan restriktioner - eftersom myndigheterna anser produkten vara säker för konsumenterna.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-11-26 15:20:00
|
|
ingloz |
Vad bra att du tar upp det här, Anna-Karin! Där har jag också ett exempel i min närhet på en kille som blir starkt påverkad av Red Bull. Grabben hyperventilerar och går upp i varv. Hans mor har förstått att han utvecklat ett slags beroende och har upptäckt att han smyger med sina burkar. Självklart borde sådana produkter vara oåtkomliga för de unga åtminstone.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-11-27 12:00:00
|
|
susanna s |
Enegidrycks debbatten är larv fokusera i så falla på alla drycker som innehåller koffein. Min son levde tre år som en sombie gick in i en slags deppression efter mobbing i skolan av både lärare och elever. Energidryckerna har fått honom att vakna till efter tre år när han mest har sovit. Energidrycker innehåller till skillnad från kaffe vitamintillskott och mineraler. Tycker även att 15 ård gränsen är helt fel framför allt för att det är ett beslut som tagits av handeln och ej av de demokratiska försammlingarna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-11-27 12:45:00
|
|
ingloz |
"Ett Helsingborgsföretags försök att introducera energidrycken Cocaine på den svenska marknaden ser ut att gå på pumpen" skriver Aftonbladet i dag - Bra tänker jag för så här påverkas kroppen av koffein: stimulerar centrala nervsystemet - höjer blodtryck och puls - urindrivande - vanliga biverkningar: darrningar, oro, yrsel, illamående och hjärtklappning ... dessa symtom brukar det vara skäl för läkare att skriva ut mediciner mot.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-11-27 13:22:00
|
|
ingloz |
# 3 / susanna s, jag är glad över att din son fick så god hjälp av energidrycken. Väldigt många unga hamnar i svåra depressioner och tröttheten måste vara extra plågsam i skolbänken. Kan de då få hjälp av en energidryck så är det ju väldigt bra - men, vad som är kruxet är att många missbrukar dem. Blandat med alkohol t.ex. blir de livsfarliga. Min nära bekant, som jag nämnde om, blandade inte - han drack i stället många i följd vilket fick hans hjärta att rusa så att han blev livrädd och berättade för sin mamma ... Allt går förvisso att missbruka.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-11-27 22:02:00
|
|
susanna s |
Just precis allt går att missbruka och det är olika från person till person vart gränsen för vad som blir skadligt går. Själv dricker jag minst fem stora kommar kaffe om dan. Men känner till mina begränsningar dricker aldrig kaffe, cocacola eller något annat koffeinhaltigt efter klockan fem på eftermiddagen efter som jag i så fall inte kan sova. Känner däremot personer som inte klarar att dricka kaffe alls eftersom de får de biverkningar som man kan få av för mycket energidryck liksomjag känner personer som kan ta sig en kopp kaffe innan de lägger sig på kvällen utan att för den skull få några sömproblem. Förbud eller inköpsbegränsingar med åldergräns ska vi inte ha alls ellerockså för allt som innehåller koffein. Själv dricker jag inte engergidryck alls eftersom jag tycker att de luktar kattdiare och har en äcklig bismak.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-11-27 22:43:00
|
|
Jocke/sourzial |
Varför skall vi tillverka en massa kommersiellt strunt som en del ungdomar inte förstår att använda korrekt? Alkohol och vissa droger kommer vi inte undan, rökningen kommer att självdö om dom inte hittar på hälsotobak gärna för mig, om den smakar bra. Men ett antal kommersiella produkter som skadar många?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-11-27 23:42:00
|
|
ingloz |
Jocke / där måste jag hålla med dej, men då handlar det inte bara om energidrycker utan alla dessa onödiga produkter som vi absolut inte behöver.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-11-28 00:06:00
|
|
ingloz |
# 6 / susanna s, det här med kaffedrickningen det vet ju vi vuxna att sköta efter vårt individuella mönster - jag som är en riktig kaffekärring kan dricka ett par koppar hur sent som helst utan negativa följder - men texten vi kommenterar gäller ju koffeinbomben som är döpt till "Cocaine" - Att den fått det namnet för att tilltala ungdomar är ju solklart. Det är också namnet som de stora livsmedelsjättarna säger sig ta avstånd ifrån, vilket jag hoppas att de verkligen gör.
|
| |