|
Inlägg #1: Postat: 2009-11-05 07:06:00
|
|
paedrigh |
Ja du, Jan. Det kanske är dags för kyrkorna att börja fokusera på kristendomens viktigaste texter. Med det menar jag vad evangelierna rapporterar om vad Jesus ska ha sagt under sin livstid. Fördömde han homosexualitet? Svaret på det blir nej, det gjorde han inte.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-11-05 09:14:00
|
|
ernacarina |
När jag var barn trodde jag att det var kyrkan och de troende som stod för kärleken och toleransen. Jag gick i söndagsskolan och fick läsa bibeln. Inte för att jag kommer ihåg så mycket av det jag läste ordagrant idag men en sak som vi fick lära oss var att det inte spelar någon roll hur mycket du än ber, hur ofta du än går i kyrkan, hur mycket materiella gåvor du än ger om du inte har kärlek till din nästa. För har du inte det, så betyder allt annat du gör intet.
Bara en tanke.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-11-05 09:31:00
|
|
Janne B |
God Morgon. Mina rader kom snabbt in. Jag gick ur Sv Kyrkan genast jag blev myndig av flera skäl. Främst då att jag frivilligt anslutit mig till en ekumenisk frikyrka - där folk hade många teologiska inställningar.En skön miljö. / Jag kanske inte borde lägga mig i denna debatt men nu träffar jag många "gammalkristna" som känner sig uteslutna ur Sv Kyrkan efter beslutet om homovigslar. Det de hela livet fått lära sig vara fel har nu plötsligt blivit helt rätt. Hur ska det förklaras för dem!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-11-05 09:37:00
|
|
Janne B |
Jesus sa inte ett ord om homosex för det ordet fanns inte då. Så man kan anta att han hade en traditionell judisk syn på detta...Själv verkar han ha levt ogift i ca 33 år vilket i sig var en avvikelse från judiska traditioner. På en rad andra punkter bröt han mot huvudreglerna men det går inte att bevisa att Jesus hade en egen åsikt om homosex. Men hellre fria än fälla och ingen ska stenas - var ofta en inställning som Jesus hade.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-11-05 09:46:00
|
|
Janne B |
Sv Kyrkans kärna eller huvudtrupper är i dag en äldre generation på den svenska landsbygden. De är ca 500 000 personer.De är givetvis mer socialt konservativa än de unga som söker sig till Klara Kyrka i Stockholm. Men båda grupperna behövs för Sv Kyrkans vitala överlevnad. // I går ringde mig en äldre man och frågade mig om han nu var tvungen att gå på Homovigslar, jag tror inte att jag klarar det, sa han. Det är väl lika frivilligt som alla andra vigslar sa jag. Som givetvis träffat homos hela mitt liv och aldrig haft besvär med dem.MEN jag förväntar mig inte att alla i den äldsta generationen 70-100 ska ha det lika lätt som jag!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-11-05 10:28:00
|
|
Carl Olof Schlyter |
Janne, Janne, i de kyrkor jag kommer i kontakt med är det Nya Testametet som gäller och Jesus är förebilden. Kan du föreställa dig honom stänga ute någon? Som jag ser det är allt, inom kyrkoetablissemanget, som luktar profant maktbegär och diskriminiering av grupper i samhället, exempel på vad som skulle gjort Jesus riktigt arg.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-11-05 12:09:00
|
|
Janne B |
CO Tack för bra rubrik. Detta är alltså inget bekymmer för mig som står helt utanför sv kyrkan.Men jag har under åratal haft kontakt med de tveksamma, socialt konservativa, som nu upplever att man tar deras kyrka ifrån dem. De ställde efterhand upp för sambolagen men de säger i min telefon att detta orkar de inte med. Jag kan inte kritisera dem för detta. För de har under hela sitt liv blivit uppfostrade och upplärda till vad som varit rätt i dessa frågor. NU ska det vara tvärtom.Hänger inte mor Hulda med i svängarna kan hon få vilka öknamn som helst. /Partier kan byta åsikt hur fort som helst enligt min mening. De kan både följa och styra en opinion. Men kyrkor styrs av tusenåriga traditioner och tusentals urkunder. Atlantångare svänger långsamt...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-11-05 12:17:00
|
|
Janne B |
Tänk om jag skulle skriva en artikel om att Svenska Kyrkan inte är en Kyrka. Nej det vågar jag nog inte!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-11-05 12:17:00
|
|
Carl Olof Schlyter |
Jo, men det är så lätt att förklara. Alla troende måste ju veta att Jesus huvudsignum är tolerans och omfamning. Har de någonsin hört en präst citera Jesus när han har stängt någon ute?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-11-05 13:00:00
|
|
Carl Olof Schlyter |
Och jag tror nog att även gamla vet vad utestängande innebär, om de tänker efter. En person som idag är 80 år var 16 när Andra Världkriget slutade och koncentrationslägren avslöjades. Min egen mamma är 83, hon blev ganska svårt deprimerad när sanningen kom fram om Hitlertyskland. Den som arbetar som präst får se det som en spännande utmaning att förklara att "vi tänkte fel - nu ändrar vi på det".
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-11-05 13:15:00
|
|
Janne B |
Låt debatten leva vidare. Men ni som läser denna artikel ring gärna era gamla kyrktrogna anhöriga i kväll och tala lugnt och fint om saken.I Sverige har vi ovanligt goda förutsättningar för det goda samtalet. Men ring inte upp kyrkfolk ute i Europa eller Afrika. De hajar inte denna förändring alls...Har Du ngn släkt i Norge eller Finland?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-11-05 13:41:00
|
|
mats hägglöf |
Janne, vad rätt Du tänkt, men det var fel! Inte bara klimatet utan även religionen förändras ständigt - till exempel finns inte ordet själ längre i Bibel 2000. " Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men dör " heter det numera, " ... men förlorar sin själ " skriver man i 1917 års bibel. Kommer Jesus att vara vår frälsare om 1 miljon år? Förresten, varför tro på Gud när Google har svar på de flesta frågorna!!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-11-05 14:47:00
|
|
Janne B |
MAN SKULLE JU OCKSÅ KUNNA TRO PÅ DEN VETENSKAPLIGT INRIKTADE MIMAN I ANIARA. HON DEN KUNDE SVARA PÅ ALLT
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-11-05 14:50:00
|
|
Janne B |
grundfrågan är Ska vi ta hänsyn till en äldre konservativ kristen generation eller inte. Kyrkomötets svar är NEJ.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-11-05 15:03:00
|
|
Janne B |
CO Nu ändrar vi på det, skriver du. Men vilka är då vi? De moderna prästerna? De radikalaste på ett opinionsmöte? Di gamle som går långsamt o försiktigt fram och sällan skriver insändare? HUR fungerar den interna demokratin i Sv Kyrkan på församlingsnivå? Jag har många frågor till. Men en kyrka överlever bara genom sina mest trogna och aktiva. Var är de? Flera hundra frikyrkor har slagit igen i brist på aktiva. Den siste mohikanen har låst o lagt nyckeln under dörrmattan!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-11-05 19:06:00
|
|
GunnarL |
Janne, Jag arbetar ju - som Du vet - inom Svenska kyrkan i en samfällighet med ca 7000 medlemmar. Vi har inte hört en enda negativ kommentar från någon beroende på införandet av homovigslar. För övrigt fanns redan tidigare en "välsignelseakt" för homosexuella par, som också ägde rum i kyrkorummet. Jag tror att dagens människor är högst toleranta och vidsynta i den här frågan - möjligen med undantag för dem som ingår i det vi brukar kalla frikyrkorna, där dogmatism råder i långt högre grad än i Svenska kyrkan.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-11-05 19:58:00
|
|
Leif-Arne |
Jag har all respekt fö ditt engagemang Janne. Själv är jag med i Sv kyrkan mest för att jag uppskattar kyrkorummet som en plats för stille eftertanke. Emelletid, är detta med samkönade äktenskap eller inte så fyttirackarns viktigt ändå? Igår frös en 14 årig tös ihjäl, hon hade hemlängtan och stack till skogs. Jag tycker det är mot naturens ordning att föräldrar skall behöva begrava sina barn. Små förvirrade töser skall få tid att växa upp, få celluliter och en allt för liten penbsio0n och barnbarn. Inte dö ensamma i en skog nedkylda och med hemlängtan. Jag tror Gud har viktigagare saker att ta itu med än människor av samma kön som älskar varandra, unga människor som av något skäl inte ser alla skäl till varför de skall leva och bli 180 år, minst, därimot. Möjligen är det Guds uppdrag till oss att så sker. Shit då att vi inte lyckas bättre.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-11-05 20:08:00
|
|
Janne B |
Jag uppskattar mycket att mina samtalspartners Gunnar och Leif-Arne tagit ordet i denna fråga och delgett sina erfarenheter.Jag har inget att säga emot just nu.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-11-05 20:19:00
|
|
Janne B |
Om Sv Kyrkan ska överleva i en tid då medlemsantalet minskar och därmed kyrkoavgiften/inkomsten. Vilken typ av medlemmar behöver då de lokala församlingarna och rikskyrkan? Det ska jag fundera över i natt!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-11-05 20:23:00
|
|
Leif-Arne |
Jag beklagar om min kommentar på din text kanske inte var helt relevant, just nu är jag i ett tillstånd av känslomäsig desorientering. Jag vet att barn dör och har dött genom historien, jag har bara så svårt att förlika mig med att så sker. Med all respekt för ditt engagemang Janne, men vad gör vi med våra barn? Som du vet är jag en halvhedning, men jag hoppas att, om det nu finns en Gud, att han ger de föräldrar styrka som i går fick beskedet att deras dotter inte finns mer.
|
| |