Inlägg #1: Postat: 2009-10-21 10:00:00
|
Janne B |
Jag spanar efter om Yngve har några kritiska ord om Lenin som avsatte en regering som bestod av flera partier - alltså en rätt så demokratisk regering. Denna regering hade avsatt Tsaren vilket var ett stort historiskt steg. På den grunden hade mycket positivt kunnat byggas. men det gjorde inte Lenin. Han störtade den påbörjade demokratin.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-10-22 14:27:00
|
YngveKarlsson |
Janne Det var just den kritiken mot Lenin det handlade om när jag var ung nämligen att han hade förhindrat uppkomsten av ett demokratiskt samhälle i Ryssland. Jag var dock mera intesserad av ekonomisk demokrati som jag trodde skulle införas i Sovjet när tiden var mogen. I stället införde Jeltsin en rå kapitalim som var värre än den i USA.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-10-22 14:41:00
|
YngveKarlsson |
En minnesutgåva kom ut samma år som Lenin dog mämligen 1924. Den har titeln Lenin - läraren - ledaren - kämpen. Nils Flyg skriver i förordet följande:" Vi utger denna bok endast för att så fort som möjligt få studiet av leninsmen att börja. Det är inte så mycket om Lenin vi har att förtälja. Vi försöker att låta honom själv att tala Han själv tålde inte citatlärdom ej heller kopierande av autoriteters uttalanden, utan krävde ingående studium av fakta samt självständigt tankearbete i analyserandet av situationen. Och just däri är hans tankar fruktbärande."
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-10-22 14:56:00
|
YngveKarlsson |
Under Jeltsins tid vid makten skedde en total omvärdering av Lenin. Från en helgonförklaring under Sovjettiden till att kasta honom på historiens skräphög. Under Putins styre har visst intresset för Lenin ökat I antikvariatet såg jag en 20- bandsutgåva och det fanns en intresserad köpare av böckerna.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-10-22 15:04:00
|
YngveKarlsson |
I kommentarerna till Lenins väg till makten har jag behandlat först Volkogonov omvärdering av Lenin och sedan Richard Pipes ändå större nedsabling av Lenin.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-10-23 00:09:00
|
Sunny vaken |
Jag tror jag skrev detta till din förra artikel men ändå:när jag var i Moskva 1998 eller 99 demonstrerade mängder med Lenins plakat: de flesta äldre.
|
|