Ordet "hatar" ska inte finnas i barns ordförråd

Inlägg #1: Postat: 2009-10-20 08:12:00
JannesBlogg??
Sverige är Europas mest avkristnade land sägs det rätt ofta. Varifrån ska då moraliska värderingar utgå? Inte från TV o PC skärmen i vart fall.Vi har en folkkyrka med ca 80 anslutning - men var finns de troende? Jo hos muslimerna förstås! Om svenskarna lever i ett andligt vaccum är väl dörren öppen för en muslimsk väckelse hos oss - undrar jag lite provocerande?Hur länge brukar vaccum kunna vara?
Inlägg #2: Postat: 2009-10-20 08:17:00
peter_
Nej Janne, där måste jag protestera. Våra värderingar behöver ingen religion. De är en social/kulturell övertygelse som bottnar i våra behov och erfarenheter som människor. De existerar inte därför att de påbjuds i någon religiös skrift.
Inlägg #3: Postat: 2009-10-20 08:27:00
peter_
Anitha, jag håller inte med dig heller. Hat är inget modernt påfund. Jag är övertygad om att hat funnits lika länge som människan. Däremot så var väl kanske familjebanden starkare förr. I Sverige har vi på gott och ont haft en politisk utveckling där staten övertagit mer och mer av den roll som familjen har haft. I Sverige är väl den traditionella familjen ett rött skynke för en del proffstyckare. När ett barn säger till sin förälder att han/hon hatar honom/henne så ska man nog inte ta det för bokstavligt.
Inlägg #4: Postat: 2009-10-20 09:39:00
JannesBlogg??
Våra värderingar växer fram ut folkdjupet på grund av t ex en nations erfarenheter.Men sammanfattas ofta i det vi kallar heliga skrifter. Men vi har bra sammanfattning i den svenska grundlagen liksom i den amerikanska, FN:s deklarationer. MEN det är inte dessa dokument folk sitter o läser utan det är Bibeln och Koranen osv. DÄRFÖR hade dessa skrifter mkt större folklig förankring än Magna Charta osv. Låt debatten gå vidare.
Inlägg #5: Postat: 2009-10-20 11:06:00
ingerSboström
Hej.Kanske är det så Att ord är bara ord nuförtiden Man fäster ingen vikt vid dess innehåll Det är bara sånt man säger Utan eftertanke om dess innebörd och respekten har suddats ut i takt med bristen av tillit till oss vuxna.Det är så mycket som sägs,lovas,pratas om Men som aldrig blir av Syns i verklighetens trovärdiga ansikte.Så ordens värde urholkas, i takt med trolösheten mot dom..Bland barn och ungdomar Likväl som bland oss vuxna.Vi måste nog börja återerövra ordens kraft och börja med oss själva Genom att tänka efter vad orden skall stå för Förmedla oxå i handling.Om vi tittar oss runt omkring i samhället och lyfter lite på locket,så pyser den ut ..samhällsdoften.Tid,närvaro,lyssnade och stöttande håller jag med dig om är en STOR bristvara idag.
Inlägg #6: Postat: 2009-10-20 12:17:00
peter_
Hej Janne, jag tror att i Västerlandet idag så har skönlitteratur mycket större effekt på människors moraliska utveckling än vad olika religiösa skrifter har. Jag menar att vårt samhälles värderingar varken står eller faller med någon religiös skrift.
Inlägg #7: Postat: 2009-10-20 13:14:00
JannesBlogg??
DÄR har du sökert rätt vad gäller "Västerlandet". Men vi ska nog tilläggaca 100 filmer som påverkat oss starkt. Då återstår bara den lilla frågan i vilken utsträckning som författarna filmarna påverkats av Bibeln, kristna miljöer osv
Låt mig nämna Sara Lidman och de andra Västerbottningarna. Ingmar Bergman och hela hans generation hade ju religiösa teman rakt igenom. Minns du 491 och alla andra "synder"i litteratur och film?
Inlägg #8: Postat: 2009-10-20 13:19:00
JannesBlogg??
MEN går vi till mera nutida Bloggålder så tror jag att här skett ett paradigmskifte. De unga skrivarna i dag har sällan religiösa hänvisningar tror jag - som har svårt att hänga med i svängarna.Vad anser dygnetruntläsaren SUNNY? // Jag har aldrig träffat en kristen och aldrig pratat med en kristen - är ett uttryck som jag hört på senare år. DET måste ju betyda att vår nuvarande ungdomsvärld HELT saknar kristna inslag!Då står landet öppet för religionsbyte.
Inlägg #9: Postat: 2009-10-20 13:41:00
peter_
Jag tror inte att det blir något religionsbyte. Bristen på intresse för de stora religionerna tror jag beror på att allt färre anser dem trovärdiga och intressanta. Muslimernas religiositet tror jag mestadels uppfattas som att de ligger några hundra år efter västvärlden map kyrkans grepp om folket.
Inlägg #10: Postat: 2009-10-20 15:16:00
JannesBlogg??
Peter/ Vi har kanske redan bytt religion till ateism eller gnostisism.?? Da Vincikoden såldes i 80 miljoner ex under några år. Denna vecka säljs en miljon Ex av efterföljaren. Kanske kommer den att sälja i 30 milj ex världen över??? Vad säger det om religionsintresset?
Inlägg #11: Postat: 2009-10-20 15:19:00
JannesBlogg??
Vad lätt det plötsligt har blivit att föra hyfsade resonemang utan störningar!
Inlägg #12: Postat: 2009-10-20 17:26:00
peter_
Hej Janne, det är ju möjligt att du har rätt. bland kultretablissemanget verkar det iallafall vara lite inne att vara religiös. Ateismen tror jag inte är så utbredd. Möjligen i så motto att folk menar att man visserligen inte kan bevisa att gudarna inte existerar, men att gudsbegreppen är ungefär lika trovärdiga som Olympens gudar. Jag tror att det är den vanligaste inställningen i västvärlden och att den vinner allfler anhängare.
Inlägg #13: Postat: 2009-10-20 17:38:00
JannesBlogg??
Jag funderar vidare Peter...Ja nästan ingen presenterar sig som ateist - men flera borde presentera sig som humanister...
Inlägg #14: Postat: 2009-10-20 17:40:00
peter_
#11. Helt klart! Har red vidtagit någon åtgärd?
Inlägg #15: Postat: 2009-10-20 17:46:00
peter_
#13. Jag ska kolla vilka definitioner som finns av begreppet "humanist" och huruvida det stämmer på mig. Det är väl några förmenta huminister Björn Ulveus exvis? som propagerat för ateism under humanistisk flagg.?
Inlägg #16: Postat: 2009-10-20 17:57:00
peter_
#15. Nja, jag kollade lite på wikipedia, men det kändes inte riktigt klockrent. Det borde finnas en idéströmning där jag känner mig hemma. Kanske om man tittar närmare på någon variant av humanism.
Inlägg #17: Postat: 2009-10-20 19:26:00
JannesBlogg??
Humanist och ateist är inte samma sak även om Ulveus kanske antyder det.
Laddar...