|
Inlägg #21: Postat: 2009-10-17 12:34:00
|
|
Sunny vaken |
Det är inte olikt genen för den ärvtliga bröstcanser.En av 9 kvinnor får bröstcanser någon gång i livet.Så finns det den genetiska varianten som går i familjen.Då bör man undersökas regelbunder ifrån tidig ålder.Min ena syster har denna canservariant tur där att vi inte har samma mammao hennes mamma o mormor dog båda i detta.Syrran själv fick ta bort ena bröstet för en del år sedan o nu senast det andra.Hennes syster på mödrenet blev botad några gånger men dog nu vid 65.Hennes dotter ska operera bort sina bröst efter avslutad amning.Men alla i en släkt ärver självklart inte alla gener.Men min systers döttrar få vara mera observant än andra redan i ung ålder.O även andra får bröstcanser men högre upp i åldrarna. Alla som dricker mycket alkohol kan bli alkoliser utan den där genen.Men vi som vet hur det ser ut i föra generatoene bör bara vara extra vaksama.Det är inte att skylla på någonting:det är att ta ansvar.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2009-10-17 12:51:00
|
|
Jocke - djuploggad |
Det är arv och miljö bakom allt! Det pratas om "den fria viljan" men vad betyder den när andra faktorer är så starka? Det har gjorts experiment som visat att folk är beredda att plåga andra för att få fördelar. I krigets miljö gäller kriget, som ibland blir mer än så...trots "krigslagar". Kriminella lider ofta av ADHD, i USA är de svarta överrepresenterade i kriminalitet, en taskig miljö ligger ofta bakom, om man inte är rasist. "Vi är alla Guds marionetter." Var det Martinssson?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2009-10-17 13:57:00
|
|
Sunny vaken |
Ja Jocke: när man liggger där i en babysäng på ett spädbarnshem utan anhöriga har man väldigt lite valmöjlighet.Sedan ökar de genom åren.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2009-10-17 15:29:00
|
|
JannesBlogg?? |
Ja man måste väga samman riskfaktorer på det sättSunny nu gör. Men man vet inte vilken faktor som väger tyngst för varje individ. Möjligen då man har facit i 60 årsåldern.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2009-10-17 16:23:00
|
|
Jocke - djuploggad |
Bo Bergman har skrivit dikten "Marionetter".
”Det sitter en herre i himlens sal, och till hans åldriga händer gå knippen av trådar i tusental från vart människoliv han tänder. Han samlar dem alla, och rycker han till, så niga och bocka vi som han vill och göra så lustiga piruetter, vi stackars marionetter.”
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2009-10-17 16:25:00
|
|
Jocke - djuploggad |
Och när det gäller sourze så är nog det mesta en teaterscen på cybernivå. Med ett antal roller som är rätt svåra att bryta sig loss ifrån. En roll är som en marionett.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2009-10-17 17:57:00
|
|
JannesBlogg?? |
JPCKE 25 Nog händer det att stora författare har fullständigt fel!Var finns himmelens sal?
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2009-10-17 17:59:00
|
|
JannesBlogg?? |
Har man gått in i en roll här så är det svårt att bryta sig ut - man ska nog granska sig själv varje dag. Är jag till nytta eller skada för Källan?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2009-10-17 18:13:00
|
|
Sunny vaken |
Janne:kolla din majl.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2009-10-17 18:15:00
|
|
Sunny vaken |
Jocke:Den är verkligen fin.Men antyder oxå att nu kan det snart vara nog för dansen på dockornas karneval har varit sig lik hela tiden.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2009-10-17 19:06:00
|
|
Jocke - djuploggad |
Visst Janne, Men "Himmelens sal" är väl en metafor? Jag såg tre teaterpjäser med min far. Pippi L, Jeppe på berget, och Guds gröna ängar. Gud satt i sitt arbetsrum, med en gammal skrivmaskin. Precis om min far. Den maskinen ärvde jag, 17 år gammal, köpte en kursbok och lärde mig skriva.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2009-10-17 19:08:00
|
|
Jocke - djuploggad |
30 Du menar vi skall ta över kontrollen för Gud har tröttnat? Eller har aldrig funnits? I boken jag läser nu, 900 sidor, så väntar Gud i universum slut. Han finns alltså inte än, utan utvecklingen leder framåt och dit.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2009-10-17 19:25:00
|
|
JannesBlogg?? |
SUNNY min Mail står helt still Inga inkommande eller utgående för Telia har hittat skit i systemet. Men next week får jag experthjälp Ja
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2009-10-17 19:36:00
|
|
Sunny vaken |
24 Min insikt om att jag faktiskt ÄR alkoloist är steg 1.Sedan har dotterns utskällningar hjälpt mig förstå hur det varit från deras synpunkt o det var inte roligat för mig att lyssna på men nödvändigt.När jag skrev det här hörde länkarna av sig för de behöver frivilliga skribenter.Min fosterfar o min biologiske far var båda alkolister men jag tror min dotter var tydlgare:Sourze för några år sedan
... Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2009-10-17 19:40:00
|
|
Sunny vaken |
Förlåt dyslexin.sjukdom här upe o 40 årsfest där nere har givit mig fri tillgång till datorn i dag.Jag tycka ha härjat en del på Sourze som jag inte minns.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2009-10-17 23:16:00
|
|
Sunny vaken |
Aha. Ja jag bara talar om hur mycket jag tycker om dig så det kan jag lika gärna göra här.O om du orkar läsa min länk till Dotterns utskällningtill en alkoholist så är jag nyfiken på vad du tycker? Hennes raka språk har varit till stor hjälp för mig även om det svider.Jag upptäckte plötsligt att jag skrivt artiklar som jag totalt glömt bort för en 5-5 år sedan här på Sourze.Till o med epilogen till den senaste skrev jag när jag höll mitt löfte o fraktade mig tillbaka till barndommens hundgata med min Barry.Jag har haft datorn HELA dagen för vi äldre har influensa:de yngre har 40 års kallas en trappa ner o de unga killarna längst upp i huset är ute o roar sig.Och det har regnat hela dagen så simminingen har inställts. Inte ofta jag kan sitta här så ostört innan vinter
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2009-10-18 05:56:00
|
|
bombycilla |
Varför tro på Gud när vi har Google med svar på i atort sett alla frågor!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2009-10-18 08:17:00
|
|
JannesBlogg?? |
Vi kanske skulle börja dyrka o tillbe Miman på Aniara - det var en klok datorgud. // För en stund sedan så lyssnade jag på en herre från Asatrosamfundet. "Vid dagens början". Han trodde nog inte på Tor o Oden i vanlig mening men uppskattade de urgamla sederna o bruken. Jaha...
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2009-10-18 08:28:00
|
|
peter_ |
Godmorgon Janne! Kul att du är i farten i arla söndagsmorgon.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2009-10-18 08:32:00
|
|
JannesBlogg?? |
DET samma Peter. Jag kollar min hälsa för att se om den duger till en utflykt kl 11.00 Ja
|
| |