Dödens ängel

Inlägg #1: Postat: 2009-10-16 01:01:00
Sunny sömning
Jag brukar oxå fråga mig vem tanten i speglen är. Att få krämpor av ålderdom är ju vårt öde men vi kroniskt sjuka har gjort övergågenlite enklare? Man förlorar en färdighet o sedan tar det något år tils man förlorat nästa.Att råka ut för en olycka o få ställa om sig är svårare.Min Käre var visserligen 78 år men med en kondis som en 60 åring.Vi tågluffade i månader i sträck till nordAfrika via Tunis o Marocco o han sov ofta på sandstranden eller på ett hustak med liggunderlag.Så satte han sig i bilen o vid ratten fick han sin första stroke o körde av vägen.Han låg länge okontaktbar o var nära att inte klara det.Han hade det svårt:ena dagen superfrisk o nästa kunde han varken röra sig,äta ,dricka eler tala Han kände inte ens igen oss.
Inlägg #2: Postat: 2009-10-16 01:05:00
Sunny sömning
Men med en massiv insats av oss i familjen fick han tillbaka en del av sina färdigher för att åter förlora dem vid nästa stroke.Men så länge han aldrig är ensam o hela tiden aktiveras så går det bättre nu när han vant sig vid rollen som sjuk.Han är ju över 85 oxåså han inser att han ändå skulle fått trappa ner.
Inlägg #3: Postat: 2009-10-16 01:10:00
Sunny sömning
Din titel får mig att tänka på en av mina favoritdikter av J.O Walin som heter just Dödens Ängel.Min favoritvers:I sväven lätta i dansens ringar/
I stojen yra i nöjets lag/
och myrten blommar, och lyran klingar/
Men över tröskelen stiger jag/
då stannar dansen/
då sänkas ljuden/
då vissnar kransen/
då bleknar bruden/
och sorg är änden, som skriften sagt/
uppå all glädje och glans och makt/
Laddar...