Inlägg #1: Postat: 2009-10-06 17:44:00
|
JannesBlogg? |
Thomas. Jag tycker det är jobbigt nog med med ca fem sinnen som oavbrutet lämnar information av de mest skilda slag. Stackars min lilla hjärna som ska grovsortera och finsortera all denna info.Den ska ge mig detaljkunskaper och de stora sammanhangen. Långminne och kortminne. Hjärnan ska sortera bort en massa oviktig information och lägga det viktiga på rätt hylla. Det satt en forskardam i SVT för några kvällar sedan och försökte beskriva detta...Jag vill bara ha en dimension till!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-10-06 21:10:00
|
Sunny okammad |
Thomas: Tack! Man får lite att tänka över när man ser dessa märkliga varelser.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-10-06 21:13:00
|
Sunny okammad |
Janne: jag förtår dig.Man kan ha svårt att värja sig för alla intryck.Mend esmå djuren med dubbelkoppplad andning lungor gälar måste på något sätt vara släkt med de Lungfiskar som en gång i tiden tog steget upp på land?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-10-06 21:17:00
|
Sunny okammad |
Uj nu hade jag inte vaknat helt.Hoppas du kan läsa?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-10-06 22:18:00
|
Janne B |
Sunny/ En gång tog steget....ja de kan vara en av de varelser som förr kallade felande länken. Jag menar att avgörande utvecklingsteg kan ha skett på många håll på olika sätt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-10-06 22:20:00
|
Janne B |
Men det finns svåra frågor. Varför har det utvecklats varelser med ögon på platser där de inte haft minsta nytta av ögon? Varför har utvecklingen i vissa miljöer tagit steg framåt och samtidigt steg bakåt---undrar halvvakna Ja
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-10-07 00:03:00
|
Sunny okammad |
Men de flesta grottdjur är utan ögon. Men hela universum är ju under en ständig förändring som vi inte ser stegen i därför att våra liv är så korta.Men livets utveclking får människan att käna sig ödmjuk o inse hur lite vi vet.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-10-07 04:09:00
|
JannesBlogg? |
Här på jorden finns massor av olika sorters liv i olika utvecklingssteg, arter i utdöende och arter i tillkommande. Men hitintills har ingen vetenskapsgren vågat påstå att det finns liv av ngt slag ute i universum. Men några har i veckan fått Nobelpris för den nya digitaltekniknen som har medfört enorma framsteg vad gäller att fota filma mer av Universum.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-10-07 23:33:00
|
Sunny okammad |
Jag är helt övertygad om att det finns flera "grottor" än vår egna.Att det alltså finns liv på flera ställen i det oändliga universum utom just bara på vårt lilla klot.Tänk så många solar det finns med oräkneliga egna planeter.Så unik är inte vår jord.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-10-08 09:54:00
|
JannesBlogg? |
Jag har ju lyssnat på mycket tal om chansen till liv "där ute". Vad säger de kunniga. Jo att det är för kallt,det är för varmt, det är total syrebrist, ingen näring and so on. Ingen vågar ens gissa var det skulle kunna finnas livsförutsättningar! Våra vänner i grottan har helt säkert börjat utanför men genom ngn katastrof blivit instängda och så har deras utveckling ändrats - till blinda fiskar etc. DET finns ju väldiga grottor under de svenska fjällen men inga glada laxar. ;-
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-10-08 17:17:00
|
Sunny okammad |
Det har funnits vatten både på Månen o på Mars.Vem kan veta ifall det inte finns grottor längre in där livet fortfarande flyter men miltals under den frysta ytan? För att inte ens tänka på alla de solsystem dit vi inte kan nå som har sina egna "jordar" o "månar" "Ismannnen" kom fram när islandsisen smälte .Nästa generation får säkert uppleva mera av de här sakerna medan t ex isbjörnarna dör ut.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-10-08 17:22:00
|
Sunny okammad |
Men jag följde ditt tipps o slog på Grottdjur på nätet.Där såg jag ett helt distrikt runt Slovenien som hade olika sådana här djur. De hade bara ett annat utsseende o annan färg men var uppenbarligen släkt.De jag såg hade människolik hy med vit färg men de var genomskinnligare än vår hud.Jag hadeevelat ta upp en men det får man inte av på goda grunder.De har aldrig varit i kontakt med andra levade varelser o skulle kanske dö ut av våra bakterier.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-10-08 18:54:00
|
Jocke - djuploggad |
11 Det är ´väl bara det att den närmsta stjärnan, med möjliga planeter, ligger 4,5 ljusår bort tror jag det var. Så möjligen kan vi få veta genom radiovågor, på deras ev språk? Att det finns liv någonstans i univerum är väl mer sannolikt än tvärtom? Men aldrig mötas de båda...eller får inget veta!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-10-08 19:54:00
|
JannesBlogg? |
För några år sedan hittade USA några stora helt underjprdiska sjöar under Sydpolen. Genom kilometerlånga borrhåll kunde man sänka ner kameror med strålkastare men de fann inget liv utöver - bakterier. Om Ni inte minns ngt annat!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-10-08 19:56:00
|
JannesBlogg? |
Jag tror att vi kan få veta ganska mkt mer om planeterna ca 10 st i vårt eget solsystem. Men där går nog gränsen.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-10-10 10:34:00
|
Pia K |
Jättebra artikel! Skulle vara intressant att höra lite mer om de olika dimensionerna runt oss, som vi inte kan se. Ibland tycker jag, att man kan känna dem eller ha en aning om, att det finns ett samband mellan våra tankar tex. Att drömmar går in i en annan dimension.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-10-10 20:36:00
|
Sunny okammad |
Ja det finns ingen anledning att tro att bara vår lilla grotta är befolkad:det är väl rent statisiskt sett nästan omöjligt? Men av vad får vi aldrig veta.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2009-10-10 20:37:00
|
Sunny okammad |
Janne jag minns vagt detta om Sydpolen.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2009-10-10 20:38:00
|
Sunny okammad |
Jocke:vi är för primitiva varelser för att kunna greppa så mycket mera än vår egen planet.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2009-10-10 21:02:00
|
Jocke - djuploggad |
Ja, vi klarar ju inte ens av den!
|
|