Inlägg #1: Postat: 2009-10-07 09:59:00
|
Janne B |
Sorgligt sorgligt, övermåttan sorgligt. Jag blir så ledsen då kak kikar på reklamkanalerna i TV. Alla kvinnoannonser handlar om skönhet, yta, poserande, passivitet etc. Medan männen i annonserna beskrivs som aktiva och utåtriktade. JA dessa två annonstyper matas våra unga med dag o natt. Det är rena natta...Nästan överallt möter vi liknande reklam UTOM I KYRKORNA.Värt att betänka!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-10-07 11:34:00
|
Utforskaren |
Hemska tanke skulle det här kunna vara ett bevis på ytlighet. Kvinnor föreställer jag mig som att vilja vara djupsinniga och så finner man en kall beräknande penninghungrig, vet inte vad, som dessutom söker status på en mans bekostnad, regelvidrigt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-10-07 14:34:00
|
JannesBlogg? |
1 Janne / ...så ledsen då jag kikar på..../rättelse
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-10-07 15:19:00
|
Jocke - djuploggad |
1 Va! Så du menar att här är en ledig nisch, ett helt outnyttjat reklamområde! Man kan ju tänka sig att ersätta den otidsenliga kollekten "dåligt samvete"- "glutta på grannens snålhet" typ. Nu behöver man ju inte börja med reklam i kyrkan för sexiga underkläder eller smink. Förrän de kategorierna eventuellt återkommer till själavården. Onej, men lite reklam rättvisemärkt kyrkkaffe så där försiktigt i början? Konsumentinformation för tantväskor kanske också kan vara intressant? Och för gubbarna då, förslag?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-10-07 15:50:00
|
Thomas L. Aabo |
Jag gjorde en liknade undersökning för ca femton år sidan i Sydsvenskans konktaktannonser. Resultat? Fyra ggr fler kvinnliga annonsörer hade utseendekrav på de som evt skulla svara, i sina konktaktannonser än män. Och så säger de - medienra - att det är män son är fixerade vid utseende och yta.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-10-07 15:58:00
|
Unto på snabbesök |
Reklam i kyrkorna? När man besöker en kyrka är en stor Jesustavla bakom altaret det första man ser. Oftast som en slagkraftig reklamskylt. I hela kyrkorummet är gjort just för att göra reklam för Jesus. Stannar man sedan och lyssnar på högmässan gör prästerna hela tiden reklam för sin Jesus. Många gånger är denna Jesusreklam ännu osmakligare än reklamen i skyltfönster och reklampelare. Jesus föreställs oftast som en vacker, sensuell och ”sexig” ung man …
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-10-07 16:06:00
|
Unto på snabbesök |
Ps. Och prästerna ”tvingar” kyrkobesökarna att älska bara en person dvs. Jesus. Inte så konstigt att vissa vill hellre älska en pilot än att älska Jesus som dog för 2000 år sedan. Dessutom kan piloten ge en ”skjuts” inte enbart i sängen utan även på ”himmelen” med sitt flygplan.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-10-07 17:40:00
|
JannesBlogg? |
VITSEN med Jesus är inte att han dog för 2000 år sedan utan att han lever vidare i miljoner människor sinnen i denna dag.Klotet har minst 1 miljard kristna och antalet "trons dårar" ökar hela tiden.Paulus använde detta uttryck!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-10-07 17:42:00
|
JannesBlogg? |
DEN övriga reklam som förekommer i kyrkorna är i huvudsak liknande kulturreklamen - i form av böcker, musik etc. Dotter Lisa gör reklam för Rättvisemärkt i kyrkorna i Skaraborg.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-10-07 17:51:00
|
JannesBlogg? |
Jocke 4// en ledig nisch, ett helt outnyttjat reklamområde// Jag är faktiskt glad över att alla slags kyrkor har lyckats motstå det enorma reklamtrycket utifrån Var säker på att de har fått anbud om stora pengar. Kyrkorna är ju i bästa fall ASYLER i detta fall mot otillbörlig påverkan. Men min dotter Elisabet har öppna dörrar för Rättvisemärkt i kyrkor och butiker i Skaraborg.Stort intresse bl a i Evangeliska Frikyrkan EFK.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-10-07 19:22:00
|
Jocke - djuploggad |
Rättvisemärkt, jag visste väl det! Även när jag raljerar så bemödar jag mig om lite saklighet eller realism i botten. Vissa kyrkor skulle f.ö. nog behöva reklam för om inte sexigt underställ så varma ylleunderkläder! "Fryser du om rumpan under predikan? Köp Fåraherdens yllekallsingar. Lika varma i helg som i söcken!"
|
|