De uppmärksammade ungas drömmar i Gaza

Den här tråden diskuterar artikeln De uppmärksammade ungas drömmar i Gaza.
Inlägg #1: Postat: 2009-10-02 13:10:00
Jocke - halvloggad
Som sagt, hur förenar man extrem judendom med dito islam? Visserligen är Björklund både "feminist" och "liberal", men att han stödjer Israel ockuppation och krig rakt ut, stämmer det verkligen?
Inlägg #2: Postat: 2009-10-02 14:04:00
Leif-Arne
En mycket bra text Unto. Desvärre har polariseringen i regionen blivit allt starkare och därmed empatin för den andre. Utrymmet på båda sidor för den som vill dialog minskar till fördel för dem som förespråkar enkla lösningar. Västbanken är i grund nyckeln till allt, efter 67 hade Israel kunnat annektera området och därmed gjort palestinierna till israeliska medborgare i likhet med de i Israel, eller så behållt området för att använda som del i en fredsuppgörelse, som Sinai i uppgörelsen med Egypten. Nu tilläts bosättningar på VB utan att området formellt blev israeliskt, nu är situationen i princip olöslig. Israeliskt tillbakadragande från VB, politiskt omöjligt i Israel, utan palestinskt kontroll över hela VB ingen fred.
Inlägg #3: Postat: 2009-10-02 14:43:00
Utforskaren
Unto du och jag har nog samma synsätt när det gäller judar och palestier, att vi inte fördömer vanligt folk utan regimerna och de fanatiska grupperingarna hos muslimska fundamentalister och motsvarande sionister på den judiska sidan. Sedan börjar man tala om fredlig samexistens mellan sådana grupperingar som är extrema högernationalister inte helt olikt nazism. Jag läste någonstans om att det är vår sak i västvärlden att hjälpa dessa folk på rätt köl, underförstått att tänka på svensk vis och ta efter vår demokrati. Tror jag det, Sverige som alltid slagit sig för bröstet för att markera vår fullkomlighet. Förresten vilket lands regim vill inte känna sig fullkomlig. I Palestina,Israel Iran,Irak,USA, Ryssland och Kina o.s.v. Personligen ser jag att det inte finns något större förnuft i regimerna världen över, alla slåss om sin vattvälling.
Inlägg #4: Postat: 2009-10-02 15:13:00
Thomas L. Aabo
Pluspoäng för att du gör ett försök att skriva något I huvudsakläsbart. Men du faller tillbaka i gamla synder då du gör likhetstecken mellan nazisternas judeutrotning och Israels hantering av palestinier.
Det är sådan excesser och pladder som gör att du inte når fram med ditt budskap
Inlägg #5: Postat: 2009-10-02 16:14:00
grim
Varför åka så långt som till Gaza när det räcker med sergels torg?
Länk: svd.se

PS: Mångkultur berikar.
Inlägg #6: Postat: 2009-10-02 17:46:00
Utforskaren
#4 /Thomas L. Aabo, jaså, det säger du, jag håller med om att det var inte någon nyhet vad dessa grupperingar jämförs med, så det hade jag inte behövt skriva, de kan många ggr vara värre än så.
Inlägg #7: Postat: 2009-10-03 11:17:00
Unto S
”Kalle och Hobbe”, dagens serie i tidningen. Kalle säger: ”Har du läst tidningarna? Dom vuxna har verkligen förstört världen! Sura regn, giftavfall, hål i ozonlagret, sopor i haven och så vidare. Det enda positiva med allt det här är att till slut finns kanske ingen del av vår planet som är värd att kriga för.” I Sydsvenskan har även Heidi Avellan en krönika med titeln ”Fiffelfinland”. Läsvärd som vanligt.
Inlägg #8: Postat: 2009-10-03 20:11:00
Hoppets syn
#7 Dina beskyddare i heligt förbund har sina skavanker. 19-åriga Sofia Benauda dotter till ordförande i Sveriges Muslimska råd, är den svenska kvinna som gripits tillsammans med Mehdi Ghezali i Pakistan. Också en miljöfråga på det mentala planet.
Inlägg #9: Postat: 2009-10-04 14:39:00
Leif-Arne
#8 "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" Här och var ligger dimmorna täta.
Laddar...