|
Inlägg #1: Postat: 2009-09-08 12:46:00
|
|
Leif-Arne |
En positiv effekt av nedladdning är att spelningar blir alltmer nödvändiga för artister som vill kunna försörja sig. Musik är egentligen bara bra live, det är baske mig roligare med en halvtaskig cover av Honky Tonk Women framfört av ett coverband i en liten lokal med dierekt publikkontakt, än orginalet i en aldrig så bra stereo. Musik är kommunikation, per stereo blir kommunikationen envägs, live tvåvägs.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-09-08 14:15:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Hörde om detta med googles digitalisering, med exemplet en amerikansk president. Tror det var Lincoln, och hans skrifter, eller ev tal osv. Allt som fanns bevarat var redqan digitaliserat. Någon hade då gått in med ordet "Jesus" och "Herren" visst återigen lite osäker här. Iaf: Det tvog två sekunder att få fram att Lincoln eller vem det nu var aldrig nämnt dessa ord, det som fanns från hans mun/penna. Men att dagens presidentkandidater gärna därtill tvingadehänvisar till sina företrädares religiösa tro. Så viss kan man få fram en hel del nytt, som annars skulle ta dagar/veckor bara för en enda detalj!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-09-10 09:49:00
|
|
Anna Drangel |
Leif Arne; håller inte alls med dig om att det är positivt att nu artister måste uppträda för att tjäna pengar. Tycker oftast musik är bättre att lyssna på hemma eller i bilen än på konsert. Men alla är ju olika. Att musik är någon tvåvägskommunikation håller jag heller inte med om. Javisst det kan vara, men musik behöver absolut inte vara liveframträdande för att handla om kommunikation. Inte i min värld i varje fall!/Anna
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-09-10 15:49:00
|
|
Leif-Arne |
#Rent teknisk är det svårt att live överträffa en studioinspelning, men just samspelet mellan publik och artist ger så mycket mer. Själv lyssnar jag alltmindre på musik på skiva. Det allra bästa är då man själv får spela eller sjunga ihop men andra, med brister och fel, med andra det är rent euforiskt. Därför bör den lilla kustkomunen där jag bor berömmas för beslutet att behålla musikskola och ungdomsorkester.
|
| |