Våldtäkt - en ordningsförseelse

Den här tråden diskuterar artikeln Våldtäkt - en ordningsförseelse.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2009-08-30 20:41:00
Schystan
Att det som nu sker sker är inte konstigare än att det som då skedde skedde. Du är tyvärr inte ensam om att leva i förnekelse, Leif-Arne.
Inlägg #22: Postat: 2009-08-30 20:43:00
Schystan
Jag håller med dig där, Jocke. Göran Persson är möjligtvis den värsta bredsida som den partistyrelsen gett sig själv.
Inlägg #23: Postat: 2009-08-30 20:43:00
Schystan
Reichsfeldt.
Inlägg #24: Postat: 2009-08-30 20:45:00
Maria Whinter
Jocke. Du murar in dig i en vägg. En diskussion med dig är dödfödd och löser inte en världskris. Det är nog dessvärre just sådana som du som skapar ett slags helvete på jorden. Naturligtvis finns det människor som är svin oavsätt kön eller kulturell tillhörighet; vi kan vara goda och reducera dessa till att det handlar om deras handlingar - om vi vill vara falskt ödmjuka. Du hävdar att våldtäkt utgår från slags sociala villkor och att jag inte kan min antropologi - jag tar det inte ens personligt. Om du har läst på i ämnet har du nog tolkat det du läst enbart utifrån din egen referensram. Oavsett finns faktiskt ingen historisk tillbakablick som säger att kvinnan valt våldtäkt, eller mannen heller för den sakens skull. Slutligen vill jag bara påpeka att vi inte på det sättet väljer miljö; den föds vi in i.
Inlägg #25: Postat: 2009-08-30 20:48:00
Maria Whinter
Utforskaren: Jag har fler artiklar på väg ut, som just behandlar de ämnen du tar upp i ditt inlägg. Det är glädjande att se att det finns någon som tänker till där ute - bakom min dörr. :-
Inlägg #26: Postat: 2009-08-30 20:52:00
Maria Whinter
Leif-Arne: Du menar alltså att den värld vi i dag säger är modern inte på något vis återknyter till det förflutna? Saken är den att detta som sker idag, i vårt "moderna" samhälle har ju pågått i årtionden bakåt, det som är så skrämmande är att det som var ok då fortfarande är ok. Hur trevligt är det att vara modern då? Dessutom är det så att ingen utveckling kan växa utan att ta vid av det som redan hänt. Platon lika aktuell idag som då - med den skillnaden att han hade en mer human syn på kvinnan än vi har.
Inlägg #27: Postat: 2009-08-30 20:55:00
Schystan
Maria, bry dig inte om Leif-Arne. Han är ett sådant där troll som inte håller till i käften utan låter käften gå på internet bara för att ställa till oreda.
Inlägg #28: Postat: 2009-08-30 20:55:00
Jocke - halvloggad
Undrade just vart du tog vägen. Du verkar något konspiratorisk eller bara ute efter lite hetluft? Ja de tär inte så ovanligt. Men kan du inte sansa dig lite, jag är bara debattsugen och inte helt omöjlig. Man väljer sin mikromiljö naturligtvis, man väljer sin/sina partners osv. Och visst har sociala faktorer sin betydelse. Vad annars avgör? Krig inte minst, en MILJÖ som unga män TVINGAS in i! Även om det inte är relevant just i Sverige. Här det i stället så "att skylla allt på mannen" gäller. Även när småflickor tar steget ut på gatan för sprit eller lyxkonsumtion. Inga moraliska pekpinnar eller krav på eget ansvar där!
Inlägg #29: Postat: 2009-08-30 20:59:00
Jocke - halvloggad
Men det kan väl inte vara så roligt att vara våldtäktsman heller, även om det naturligtvis, i allmänhet, är än värre att vara utsatt för det. Samma gäller även andra brott, en miljö som skapar kriminalitet är till nackdel både för offer och de skyldiga.
Inlägg #30: Postat: 2009-08-30 21:00:00
Maria Whinter
När det gäller den regering vi har i dag med Reinfeldt i spetsen, som man inte ens kan se som socialliberal, utan enbart en som rider på en våg av medborgerlig förvirring, mutar med förändring, förnyelse och öppenhet, där socialdemokraterna står med en svag ledare, manipulerar han de svaga över på sin sida för att sedan föra ut dem på en öde ö. Ätas eller äta - dagens och morgondagens propaganda där vi ínte ens kan vara människa längre.
Inlägg #31: Postat: 2009-08-30 21:01:00
Jocke - halvloggad
Du behöver inte svara om "en diskussion är dödfödd". Utforskaren verkar passa personkemin bättre, varsågod!
Inlägg #32: Postat: 2009-08-30 21:02:00
Maria Whinter
Jocke. Du måste skämmas över dig själv. En sista kommentar till dig - män tvingas inte ut i krig, det är självvalt. Män är dock inte alltid så smarta att de begriper att vapenvägra, ty gjorde man det skulle inga krig existera. Detta gäller inte alla män - finns många som är just så kloka. ;-
Inlägg #33: Postat: 2009-08-30 21:03:00
Schystan
Jocke, nu lyssnar du på vad Maria har att säga!
Inlägg #34: Postat: 2009-08-30 21:06:00
Maria Whinter
Hahaha! Ja, lite skojigt! Dock behöver man ju inte lyssna på mig på det sättet även om jag kanske hade varit en bättre företrädare för socialdemokratiska blocket. ;- Ändå - är det trevligt att samtalet tar vidare former och skapar en bredd; det ena glider in och ut ur det andra.
Inlägg #35: Postat: 2009-08-30 21:09:00
Jocke - halvloggad
33 Du måste vara otroligt felunderrrättad eller helt enfaldig! Vad vet du, ens generellt? Har du gjort lumpen, tvingats in i en enkönad värld i ett år, 20 pers i ett rum? Ja jag har vapenvägrat, och fick tre månaders påbackning plus rättegång och böter. I många länder är det omöjligt. Och många kvinnor vill ha män som försvarar dem. Så gör du lumpen och lämna sminket för maskeringsfärg. Och "The catwalk" för lerkrypning. "Men i lumpen är väl mannens känger, ej lämpade för mannekängers gångart".
Inlägg #36: Postat: 2009-08-30 21:11:00
Jocke - halvloggad
Så här skall det vara; "I lumpen är väl mannens känger, såklart, ej lämpade för mannekängers gångart." JS
Inlägg #37: Postat: 2009-08-30 21:19:00
Schystan
Nej, jag skippade lumpen, Jocke. Så enfaldig var jag. Och det är litet sent med lumpen för min del nu och smink har jag inte ens börjat med.
Inlägg #38: Postat: 2009-08-30 21:59:00
Utforskaren
Maria jag ser nog Jocke med de rätta ögonen, visst kan han vara bitsk men i sak har han en förmåga att läsa mellan raderna, så i sak vill han känna dig på pulsen om du kan svara för dig. Hans värderingar är lite speciella men han har säkert samma uppfattning om mig, ibland har han rätt i sina åsikter enligt mitt förmenande, men det är ju inte kungsord jag förmedlar och då ska man inte heller anse att jag har alltid rätt, Det ska förtydligas med att han är påläst och inte gärna svamlar i det blå. Att jag förde en dialog med dig kändes naturligt och riktigt, bara för att du är vaken för vad vårt samhälle är värt och då har du alltid någon att språka med, som Jocke tycker är helt i sin ordning får vi hoppas.
Inlägg #39: Postat: 2009-08-30 22:02:00
Maria Whinter
Vari ligger enfalden? Eller ska jag tolka det som ironi? Det säger sig självt att om man vägrar någonting, globalt, enhälligt, då förlorar makten kraft. Vad ska makten kriga med om det visar sig att de inte har krigare? Vi glider långt utanför ämnet, men känns bara trevligt. Oavsett vad tycker jag att all påbackning eller böter är värt priset för en protest som ju i sak är ett ställningstagande. Vidare är ingenting omöjligt. Ytterligare vill inte kvinnor ha en mans försvar om inte samhället är uppbyggt sådant att detta är ett måste; varje individ, oavsett kön eller annat, vill vara självständig. Det är ofta så, i många kulturer, även i vår egen, för många år sedan så, att kvinnan hade överinsyn. Kvinnan är per definition, svagare nu än någonsin även om hon hade svårigheter även då.
Inlägg #40: Postat: 2009-08-30 22:09:00
Maria Whinter
Utforskaren: Vi behöver i sak ingens samtycke. Vidare får man gärna känna mig på pulsen, men kunde man ge mig lite större utmaning vore intresset från min sida större. "Bitsk" upplever jag inte, snarare att uttala sig utan större grund, annat än egen referensram - vilken vi ofta utgår ifrån, som vi med fördel bör undvika och välja ett perspektiv bortom jaget eftersom vi inte ens är våra erfarenheter.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...