Våldtäkt - en ordningsförseelse

Den här tråden diskuterar artikeln Våldtäkt - en ordningsförseelse.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2009-08-30 18:06:00
Jocke - halvloggad
Jaha, där kom den. Men inte förrän nu? Jag reagerade själv på den här med "ordningsföreteelse". Han fick ju kritik, och tog tillbaka just det, och fick gå. Men detta räckte förstås inte för alla... Fast om man nu anser att det finns "grova våldtäkter". Då måste man också inse och erkänna att det måste finnas mindre grova våldtäkter, med lägre straffvärde. Annars är det som vanligt i könsdebatten från främst kvinnlig horisont. Både ha kakan och äta upp den. Det finns en gråzon mellan förförelse och mer eller mindre oönskat sex, "jag har migrän, tänk om barnen kommer", där vissa kvinnor definitivt inte är tydliga i sitt svar. Våldtäkt i hemmet är också svårt att bevisa, och då gäller oskyldig. Här har nu HD gått ut med direktiv. Sedan det framkommit ett antal falska anmälningar från kvinnor, som har utnyttjat detta maktmedel i vårdnadstvister, för att dölja otrohet osv.
Inlägg #2: Postat: 2009-08-30 18:11:00
Leif-Arne
Uttalandet om våldtäkt som ordningsföreteelse var sällsynt korkat och dess upphovsman har därför välförtjänt fått gå igenom ekluten. Svårigheten med den här typen av rättsfall är egentligen inte lagtexten utan att där många gånger är ett mycket besvärligt bevisläge.
Inlägg #3: Postat: 2009-08-30 18:17:00
Maria Whinter
Naturligtvis finns det kvinnliga svin också - dessa som anklagar falskt. Detta är ingen könsdebatt och så förutsägbart som detta första inlägg blev, var jag också förberedd. Jag är ingen feminist, utan humanist och tror på alla människors lika värden; oavsett kön, färg eller annat som kan skilja oss åt. Däremot är det viktigt att förstå att allt våld är oacceptabelt och att alla fall har rätt att prövas utifrån samma nivå. Det innebär att en kammaråklagare har inte rätt att gå ut offentligt med en subjektiv åsikt. Alla är enligt vårt rättsystem oskyldig tills dess att motsatsen har bevisats, samtidigt ska alla prövas utan att dömmas på förhand. Att artikeln dröjde? Ja, jag är kvinna, har ett antal jobb att sköta, ett hem och några barn på en höft. :-
Inlägg #4: Postat: 2009-08-30 18:28:00
Jocke - halvloggad
Fallet är avslutat ju! Vart vill du komma? Klart att ÄVEN detta fall ingår den halstarriga könsdebatten. Ända sedan Boethius gick ut med att "alla män är presumptiva våldtäktsmän" och "våldäkt är patriarkatets förtrupper". De flesta har nog någon gång upplevt "delvis oönskat sex". Men vi kan göra höns av vilka fjädrar som helst. Varje sådant här klumpigt uttalande gynnar ju mer saken än tvärtom! Våldtäkt är antagligen och tyvärr ett delvis olösligt problem i ett modernt samhälle. Och orsakerna är delvis komplicerade, liksom att gränsdragningarna är det.
Inlägg #5: Postat: 2009-08-30 18:51:00
Maria Whinter
I ett modernt samhälle? Jag var just så här säker på, som jag blir just nu på att män som känner sig träffade skulle svara på det här sättet, sedan finns det så klart en hel värld fylld av vackra män som också är humanister. Du har hängt upp dig på kvinnligt/manligt och förstår inte detta med oönskat sex. Förstår inte alls varför vare sig en man eller kvinna vill utföra en sådan handling - som är oönskad från något håll. Fallet är inte avslutat på något vis sötnos, den har bara fått ny kraft!
Inlägg #6: Postat: 2009-08-30 19:00:00
Utforskaren
"i ett modernt samhälle" i ett modernt falsarium är möjligt om man nu inte vill se det moderna som skapat ett idealsamhälle förstås, då kan det moderna ses som gott och värt sitt uttryck i positiv mening.
Inlägg #7: Postat: 2009-08-30 19:09:00
Maria Whinter
Ja, om man har glimten i ögat, kan vi se det moderna som något gott, eller med någon slags cynisk humor, men varför skulle vi göra det? För att trösta oss själva? Förtrycka oss själva ner i ett mörkt hål genom att förtrycka andra med ett enda mål;evig fördömelse? Det finns s.k. primitiva samhällen där man har mer respekt för varandra än vi har haft här på många decennier. Vi förlorar oss själva i ett världshav av självhävdelse. Varför är det så att förtryck sätter stämpeln av makt i vårt land?
Inlägg #8: Postat: 2009-08-30 19:21:00
Utforskaren
/Maria Whinter bra synpunkter du har, roligt att man inte är ensam om att inse att vårt samhälle har hamnat på dekis där allt tycks vara möjligt, på grund av maktens underlåtenhet att freda oss eller i första hand värnlösa kvinnor som bli förnedrade av sexuellt snedvridna män. Alltså de ca 5.000 begågna våldtäkter är den moderna tidens nyck som vi praktiskt taget inte gör något åt.
Inlägg #9: Postat: 2009-08-30 19:31:00
Maria Whinter
Utforskaren: Dessutom hittar vi på slags bra argument för att komma undan. Om vår kära kammaråklagare känner sig träffad och måste reducera sina gärningar i sängkammaren är han inte ensam - men det hindrar ändå inte tanken att förfäras och handlingen som sådan har ju inte gått ur tiden enbart för att han själv fått "gå", vilket han inte alls själv förstod varför han skulle behöva - han är ju bara missuppfattad. ;- Vårt samhälle faller ur; inte bara ur ett sexuellt perspektiv.
Inlägg #10: Postat: 2009-08-30 19:48:00
Jocke - halvloggad
Sötnos? Det var vänligt! Får jag säga lilla gumman? Nej detta är en evig följetong, det skriver jag ju: "I det moderna samhället". Om du hade läst lite antropologi så hade du insett att det har med samhället och sociala villkor att göra också. PLUS kultur och delvis även kvinnors egna val av miljö, partner osv. Men obserera, jag kallar varken kvinnor eller män för svin, oavsett hur illa man kan tycka om vissas handlingar!
Inlägg #11: Postat: 2009-08-30 19:56:00
Utforskaren
Oj, Maria skulle man kolla upp allt elände som ändå existerar trots politikenas påstående om något annat, så lever vi inte i ett sunt klimat, den brottsliga verksamheten ökar ständigt, ja du vet själv hur illa ställt det är nästan på alla fronter. Vi importerar brottslighet för att gläja politikerna i FN och EU, tanken är solidarisk varför ska andra länder ha välfärd och vissa inte alls, det är den här frågan som borde tas upp världen över. Sedan kan man tycka att vi själva som tror att vi har en välfärd, få får tycka det om de vill, men jag har sett en välfärd vi haft som har försvunnit. Någon har sagt att halva vår befolkning har det ekonomiskt bra och den andra hälften är fattiga i en fallanda skala. Därför ökar också brottsligheten.
Inlägg #12: Postat: 2009-08-30 20:07:00
Leif-Arne
Den så kallade utforskaren borde nog utforska de faktiska omständigheterna så att han blev varse att våltäkt inom äktenskapet kriminaliserades så sent som 1965. Dessförinnan var det inte ens i juridisk mening ett brott. Mannen hade vissa äktenskapliga rättigheter. Antalet våltäkter har inget med modernitet att göra, tvärt om.
Inlägg #13: Postat: 2009-08-30 20:09:00
Schystan
Vår statsminister våldtar hela Sverige och det räknas inte ens som ordningsförseelse. Läkarkåren har omyndighetsförklarats och svensken undrar ändå hur det kunde gå som det gick i Tyskland en gång i tiden. Samma får här som där.
Inlägg #14: Postat: 2009-08-30 20:10:00
Schystan
"Mumintrollet som inte bara hatar kvinnor" är arbetsnamnet på en dokumentär som håller på att spelas in nu.
Inlägg #15: Postat: 2009-08-30 20:12:00
Schystan
Den som förvånas över att Adolf Hitler kom till makten men samtidigt inte tycker det är det minsta konstigt att Fredrik Reinfeldt regerar i Sverige har huvudet enkom att sätta hatten på.
Inlägg #16: Postat: 2009-08-30 20:18:00
Leif-Arne
#15 Vore det inte mer relevant att kritisera Reinfeldt på egna meriter. Vag gäller Hitler så går det knappast hitta någon som står längre ifrån honom,eftersom Reinfeldt idag står närmast en socialliberal ideologi, den som befinner sig längst från nasizmen.
Inlägg #17: Postat: 2009-08-30 20:30:00
Schystan
Samma taktik här som där. Hatpropaganda. Polarisering av människor. Men fortsätt för all del att sticka huvudet i sanden, Leif-Arne.
Inlägg #18: Postat: 2009-08-30 20:34:00
Schystan
Två arbetarpartier som inte borde ha fått en ynka röst.
Inlägg #19: Postat: 2009-08-30 20:39:00
Leif-Arne
#17 Jösses, med sådan argumentation så behövs ingen replik, du hänger dig själv utmärkt på egen hand.
Inlägg #20: Postat: 2009-08-30 20:40:00
Jocke - halvloggad
Jag är väl av den åsikten att Rheifeldt har Filippat ut, från början. Märkligt att en dylik tråkmåns kan vara så populär. När det gällde miljön så var den "icke prioriterad" från början. Sen så förstod han. Mer opportunism än intellekt således. Men visst var det rätt att GP åkte ut!
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...