|
Inlägg #1: Postat: 2009-08-28 23:30:00
|
|
Eagleeye |
#15 Tack för kommentaren och din definition på ordet intelligens. För mig är kvantfysiken i sig beviset för denna allomfattande intelligens, eller som
Heisenberg nobelpristagare i Fysik själv sa : ”The path comes into existence only when we observe it”. Kommunikation förutsätter intelligens och vice versa enligt min mening och den kommunikationen har av t.ex. Heisenberg påvisats både genom att observatören påverkar utfallet av experimentet vid våg-
partikeldualitet samt en påvisad interaktion mellan partiklar oavsett avståndet. Håll med om att vårt fantastiska universum ej är en mekanisk maskin vare sig det befinner sig utanför eller inom oss. Utan att bli för teoretisk kan man förenklat säga, den som är vis behöver inga bevis.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-08-28 23:58:00
|
|
Utforskaren |
Eagleeye med all säkerhet har Leif-Arne rätt i sin beskrivning vad intelligens är, men det stora problemet ät att kunna mäta den hos individen och vi får inte glömma bort att det finns sju intelligenser och ingen äger samtliga. Alltså vi har brister i vår fullkomlighet att kunna hävda att vi är så särskilt intelligenta. På vissa områden kanske vi är oslagbara men på andra lite dumma.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-08-29 00:13:00
|
|
Utforskaren |
Kvinnor påstås ha ett bättre utvecklat sjätte sinne som till vardags heter att vi anar oss till saker och ting. Detta tror jag att det handlar om inlärning mer än att vara medfött. Det mest intressanta är betèendeforskning som faktiskt ger utrymme för psykiskt okända faktorer och i vissa tillstånd gränsande till det parapsykologiska. Vi ska ha klart för oss att människan är en komplicerad varelse som är unik, det finns inte två lika människor mer än till utsèendet och det ska man alltid ha med sig till åminnelse på livets stig.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-08-29 00:14:00
|
|
Eagleeye |
Visst är det så och har man inte hjärtat med är inte intelligensen mycket värd enligt min mening, jag har ett eget talesätt som jag tror passar i samman-hanget, naturen är mångfaldig och människan enfaldig...tyvärr känner jag att det är så att vi i vår svårighet eller ovillighet att se helheten sågar av den gren vi sitter på. Ett exempel är skövlingen av regnskogarna som är jordens lunga, en bit ifrån ämnet men viktigt och intressant...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-08-29 00:18:00
|
|
Eagleeye |
Min önskan är att alla verkligen kände sig som de unika och fantastiska människor som de faktiskt är och att rikedomen finns i olikheterna samt våra
ännu outforskade sjätte sinne
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-08-29 00:19:00
|
|
Utforskaren |
/Eagleeye Det är nog så att vi är födda egoister som är den stora boven i dramat. Jag tyckte om ditt sett att hjärtat måste vara med, alltså vi ska sträva efter att älska vår nästa som vi älskar oss själva som inte stämmer för alla människor men ändå, ett försök har alltid ett värde att älska sin värsta ovän.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-08-29 00:25:00
|
|
Utforskaren |
Min signatur "Utforskaren" är inte slumpvis vald, det finns faktiskt en djup tanke bakom, som lyder om man lär sig att förstå människorna före än att avfärda dem, underförstått att tolka medmänniskornas åsikter på rätt sätt utan fördomar är en styrka.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-08-29 00:25:00
|
|
Eagleeye |
Vi är alla bröder och systrar födda av samma Gud barn under samma sol, alla är lika viktiga pusselbitar i livets mosaik och det viktigaste av allt: mötet mellan människor som har blivit en bristvara i vår stressade och materiella tillvaro. Att mötas utbyta tankar och erfarenheter kanske få en insikt att det faktiskt är betydligt mer som förenar oss än som skiljer oss. Låt oss bygga broar istället för murar!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-08-29 00:28:00
|
|
Eagleeye |
Jag delar definitivt din djupa tanke, dömandet är separationens fader och rädslans moder, förståelsen är praktiserad kärlek...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-08-29 00:29:00
|
|
Utforskaren |
Tyvärr Eagleeye så är det här forumet inte som klippt och skuret det vi söker efter, anklagelserna står som spön i backen där ja själv gör mig skyldig, givetvis efter att ha blivit provocerad till det.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-08-29 00:33:00
|
|
Eagleeye |
Jag kom in på Sourze för att dela med mig av mina dikter, idag tyckte jag denna artikel var så bra på många sätt att jag kommenterade vilket har lett till att jag fått ett möte som inspirerar och stärker mig, Tack för detta och var ej ledsen för anklagelser du är ju full av klokhet och självinsikt..
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-08-29 00:33:00
|
|
Utforskaren |
Jag är inte religiös men troende på högre energier som styr våra liv, visst kan vi kalla det för Gud gärna för mig. men i sak vill jag vara mänsklig och rättvis, även när det hettar till och får ta emot glåpord, just då gäller det att inte svara med samma mynt.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-08-29 00:40:00
|
|
Eagleeye |
Tyvärr har religionen skrämt bort många med sin syndfokusering speciellt förr i tiden, tycker heller inte man ska fastna i ord vilket är så lätt, i grunden är det nog kärleken vi alla emanerar ifrån som vi söker oss tillbaka till men på olika sätt där inget behöver vara fel eller rätt utan olika vägar till samma mål och egentligen tror jag att vi redan är framme, vi är det vi söker.
Låt tanken lyfta dig
Som örnens vingar
Låt din inre sol
Lysa upp din väg
Dick Scott
|
| |