Inlägg #1: Postat: 2009-09-01 12:33:00
|
Jocke - halvloggad |
Frust! Den var bra, fast lite sorglig i sin sannolikhet. Ja, det är bara teater alltsammans! Att spela sin roll med bravur.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-09-01 14:13:00
|
Utforskaren |
Livet kanske man inte ska ta på allvar det roligast så, med ta.....
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-09-01 14:17:00
|
Utforskaren |
Det här får jag skriva om att inte behöva ta livet så allvarligt precis som artikeln visar på och det får ske via inlägg och kommentarer.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-09-01 15:31:00
|
peter_ |
Lennart, om du menar skeptiker så är väl det hur enkelt som helst att förena med en tämligen sorglös attityd. Om man med humanister menar en rörelse som strävar att utforma någon sorts generell livshållning som bygger på ateism, så är det ju ett ofantligt program. Om man går in för det på samma grunder som religiösa fanatiker söker sin balans i livet så gör man det givetvis svårt för sig. Men vem har sagt att man ska göra det lätt för sig?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-09-01 16:38:00
|
65 plussare |
”Varje dag är en älskarinna för min oändliga åtrå.” Sådant kan en sexuellt utsvulten och kåt 22 årig skriva. 50 plussare har däremot varit med så mycket och vet ännu mera. Om en 50 plussare drömmer om ”varje dag en älskarinna”, då har vederbörande stannat i utvecklingen eller man skulle kanske säga att han är utvecklingsstörd. En 50 plussare har stor erfarenhet och stora kunskaper att ösa ur. Redan det gör livet roligt att leva och rädslan för döden är minimal särskilt om man är ateist och humanist.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-09-01 18:04:00
|
Leif-Arne |
#4 Jag är inte så helt säker på att humanisterna är främst ateister, jag har mer uppfattat dem som agnostiker. Bland annat så har en av dess mer profilerade företrädare Björn Ulvaeus förklarat sig vara agnostiker. Humanisternas mål är väl mera i enlighet med Spinozas, att religion är var ens privatsak, medan staten bör hållas sekulär.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-09-01 19:01:00
|
peter_ |
#6. Jag uttryckte mig slarvigt. Jag tror inte heller att de flesta är ateister och jag tror inte att de är ledsnare än religiösa. Jag skulle tro att många är agnostiker i meningen de anser att man inte känner till om det finns något bakom det vi ser och vet som i någon mening skulle kunna vara "gudomligt". Däremot så tror jag att många är ateister i den meningen att de inte alls tror på den verklighetsbeskrivning som någon av utbredda religionerna står för, dvs ateister i den meningen att de är övertygade om att det inte finns någon sådan gud sådan som de utbredda religionerna beskriver.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-09-01 19:14:00
|
Leif-Arne |
#7 Jomenvisst. Egentligen är det inte så intressant att disskutera om Gud finns eller inte, det går liksom aldrig att slutföra den disskusionen. Det enda hållbara är ett samhälle där det är upp till var och en att tro eller inte, liksom att sluta sig samman i församlingar, men där ingen kan utifrån sin trosuppfattning hävda inskränkningar i en annan medborgares liv.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-09-01 19:17:00
|
Utforskaren |
Humanisterna har sitt hjärta klappande för Moonrörelsen som ger en sann bild av dem.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-09-01 19:18:00
|
Leif-Arne |
#9 Snillet spekulerar.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-09-01 19:59:00
|
Janne Bologgad |
Leif Arne 8/ DEN grundinställningen har jag haft helöa livet.DET var därför som det var så fel med en statskyrka i 500 år.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-09-02 01:37:00
|
Schystan |
Det är för att Lars Nilsson varit där och repat sönder deras proggskivor.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-09-02 06:03:00
|
Leif-Arne |
#12 De kan få mina gamla, jag har ändå digitaliserat dem. Utom Nynningens Majakovski skiva som jag har liggande i bilen. Maijakovski är ändå Majakovski och Totta Totta
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-09-02 15:05:00
|
Fanders Satansson |
Det som är skandalöst hos Humanisterna är att göra gällande att humanism är liktydigt med ateism. De ser bara troende och ocke troende och kan inte tänka sig att någon kan vara humanist och ändå troende eller skeptiker. Och att religion och sekularism är motsatser är också struntprat. Det finns troende människor som är sekulära och Turkiet kunde förena båda i sin konstitution.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-09-02 15:09:00
|
Leif-Arne |
Nja, snarare agnosticism, Deras annonskampanj "Gud finns nog inte" visar på detta, en ateist hade skrivit "Gud finns inte". I grund en enorm skillnad.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-09-02 15:17:00
|
Fanders Satansson |
Det handlar om mankan sätta likhetstecken mellan Humanism och ateism, skepticism, religiositet eller vad som helst. Vem har monopol på humanismen?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-09-02 15:34:00
|
Leif-Arne |
#16 Men har mn gjort det då, att kalla sihg humanist innebär inte att man förklara sig ha ensamrätt till ett begrepp. En företrädare för Humanisterna, Björn Ulvaeus har ju bland annat i en dal av sina texter visat sig har stor förstående för frågor som tro och tvivel. Länk: youtube.com Själv har han förklarat sig vara agnostiker.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2009-09-02 19:21:00
|
Jocke - halvloggad |
16 Instämmer. Ateism har inget semantiskt med humanism att göra! Det är ungefär som när en partiledare med statsministerambitioner utropar: "Feminism är demokrati"!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2009-09-02 19:25:00
|
Jocke - halvloggad |
forts 18 Det är kanske därför som Benny Andersson donerat 1 miljoner till Fi! Allt detta visar att intellektuellt snille inte ofta samsas med musikaliskt. För göra låtar med fantastiska arr kan de definitivt. Håll er där ABBA-pojkar!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2009-09-08 16:18:00
|
seraph |
De religiösa har drogat sig med sagor, därför är de glada. Vill man droga sig själv med sagor bara för att få vara glad? Eller ska man se verkligheten i vitögat och leva därefter, hur trist den än må vara? Ja inte vill då jag leva i en lögn. Och Sanningen är alltid viktig, de som inte vill veta av sanningen, vad det än gäller, är ynkryggar. Klart vi borde veta sanningen bakom organhandeln och allting annat. Och vi ska absolut inte låta de religiösa hållas - vi ska utmana deras föreställningar närhelst vi kommer åt. Kalla det militant konfrontativ ateism eller vad du vill, men de ska krävas på svar.
|
|