Vems världsbild är egentligen förvrängd?

Den här tråden diskuterar artikeln Vems världsbild är egentligen förvrängd?.
Inlägg #1: Postat: 2009-08-25 21:58:00
Pia K
Det beror ju på hur man ser på religionen. Är man rädd, så kan det bli stora konsekvenser.
Vi har tex många fundamentalister i Sverige. De som invandrat från tex Irak, är rätt så skeptiska mot oss svenskar. En kommentar jag hörde i dag var" Svenska flickor är orena". Det känns inte alls bra...eller när man får höra" Alla svenskar är otrogna!" Vår svenska folksjäl, ska vi vara rädda om, tycker jag.
På samma gång är jag lite stolt över vår förmåga att ta emot alla olika folk med olika religioner och kulturer. Hoppas vår godhet och tolerans vinner i längden.
Alltså jag menar vi, som arbetar för att vi ska lyckas över gränserna.Har man något val?
Inlägg #2: Postat: 2009-08-25 22:22:00
JanneBologgad
Ja PIA jag har som socialarbetare hört väldigt många tråkiga omdömen om våra kvinnor från främst muslimska män. Den svenska kvinnas frihet och frigörelse som är det bästa med Sverige - ser många muslimer som dekadens och omoral. Vi har en kristendom Light som absolut inte lockar muslimer - men däremot många andra.
Inlägg #3: Postat: 2009-08-25 23:36:00
Mariannah
"Hoppas vår godhet och tolerans vinner i längden."
Tyvärr tror jag inte att detta hjälper för de utlänningar som INTE vill låta sig integreras, som INTE vill lära sig svenska, som INTE vill låta sina barn ha svenska lekkamrater, som INTE själva vill umgås med svenskar, som INTE vill bo utanför invandrartäta bostadsområden, som INTE vill ha svensk arbetskraft på sina restauranger, som INTE vill att barnen ska gå i svenska skolor, som INTE...
Ja, listan kan tyvärr göras lång och detta, som jag tagit uoo här är tyvärr heller INTE så ovanligt, som vi hoppas på. Det ÄR ett sort problem, med de utlänningar, som INTE tillåts komma in i det svenska samhället, men det är ett större problem med de som INTE VILL!!!
Inlägg #4: Postat: 2009-08-25 23:56:00
Utforskaren
/Mariannah De invandrarare som går in för att assimileras blir oftast skötsamma som känner ett anasvar för vårt land och folk De som endast integreras behåller sin kultur och utnyttjar vårt samhälle utan ansvar för land och folk. För detta ger jag våra politiker bakläxa att enbart böna och be för invandrarnas bästa och mer eller mindre strunta i den breda massans erfarenheter av vårt mångetniska samhälle. Följden blir att nazisterna växer sig starkare och dess motståndare kommunisterna med bl.a.AFA som svenska teorister och massor med invandrare i sina led. Detta samhälle kan inte en normal människa tollerera eller hur?
Inlägg #5: Postat: 2009-08-26 00:07:00
Pia K
Ja, även om politikerna vill göra ett bra jobb, har de inte lyckats.När man vill människor väl, visar man det på ett sätt som märks. Men att tro på ett idealsamhälle, är en utopi.
Däremot tror jag att det förekommer ett fint samarbete mellan invandrare och svernskar, inte minst i kyrkorna.Även på arbetsplatser runt om i landet, som tex i min skola.
Jag har en kollega som säger att det tar tre generationer att assimilera folk från andra kulturer i Sverige.Då går det tydligen av sig själv.
Inlägg #6: Postat: 2009-08-26 13:37:00
Joluragon
Man ska skilja mellan Religion och religiös fundamentalism. Gör man inte det så uppstår bara samma rapakalja. Religion finns i många former. Och det finns en ateistisk fundamentalism ockcå, som den som visats av Humanisterna i sinn senaste kampanjen. Muslimer tror på Profeten och många av våra egna tror på Profiten. Det är också en religion. Det finns också en ofatlig tro på allt vad "matte" och vetenskap betyder. DET FINNS BARA EN GUD SOM ÄR VETENSKAPEN OCH DARWIN ÄR DESS PROFET. Alla dessa fundamentalister saknar respekt för andras tro och vill bekämpa och förbjuda den. De pratar om sekularismen men vet inte vad ordet betyder. Sekularism betyder att man respekterar den andres personliga tro och att man inte försöker tvinga någon att leva på samma sätt som jag.
Laddar...