|
Inlägg #1: Postat: 2009-08-09 12:46:00
|
|
Redaktionen |
Hej Gris-Lisa! Det måste få vara ok att en person som dömdes för 17 år sedan deltar i det offentliga samtalet på samma premisser som andra medborgare. Att upprepat, i diskussionen, använda en gammal dom för ett brott som sedan länge är sonat är slag under bältet. Har du frågor om det här maila gärna oss.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-08-09 13:47:00
|
|
Janne B ologgad |
BRA och tack redaktionen. Jag har åkt fast för felparkering,fortkörning, mina deklarationer har ifrågasatts med mera, men sedan jag betalt är jag SONAD inför samhället.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-08-09 13:52:00
|
|
Janne B ologgad |
Om projicera // I bibliska texter syftar man på det här fenomenet när man säger att "det är lättare att se grandet i sin grannes öga än bjälken i sitt eget". Om man vill veta vad man själv projicerar kan man ofta få fram det genom att tänka på:
vad är det som retar mig mest av allt hos andra?
vad är det jag tycker sämst om hos andra?
Funkar inte precis alltid, men mycket ofta // Hämtat på nätet/
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-08-09 16:27:00
|
|
Gris-Lisa |
Men billy har INTE sonat det brott, som han är fälld för, d.v.s våldtäkt, för han anser sig ju oskyldig och håller för tillfället på med den 10:e resningsansökan. Sen får du, redaktion också uppmärksamma att billy själv tar upp sitt fall, när det så passar, så därför tycker jag inte att det ÄR så värst synd om honom...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-08-09 21:26:00
|
|
Redaktionen |
Om man har suttit av ett fängelsestraff för ett brott har man i lagens mening sonat brottet. Sedan finns det väl två huvudvarianter: de som ångrar sig respektive de som kämpar för upprättelse för att de blivit dömda trots att de anser sig vara oskyldiga. Jo, det är sant att Billy själv tar upp ämnet då och då och att han då måste ta en diskussion. Det är en svår balansgång för oss på redaktionen att avgöra vad som är ok och inte. Det händer säkert att vi gör fel i våra avvägningar, men i det här fallet anser vi att du kränker Billy, med tonen i dina kommentarer. Anser du att det finns kommentarer från Billy som inte borde ha publicerats är du välkommen att maila oss om dem. Skulle vi hålla med dig tar vi så klart bort dem.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-08-09 21:36:00
|
|
Janne B ologgad |
Jag frågade en redaktör på en lokaltidning hur det var att välja bland alla insändare och artiklar. Ja ibland är det värre än att sortera matpotatis och sättpoptatis, sa han. Som tonåring satt jag en vecka i en halvmörk jordkällare och sorterade. Så jag förstod...
|
| |