Helgmålsbönen är min rutin

Den här tråden diskuterar artikeln Helgmålsbönen är min rutin.
Inlägg #1: Postat: 2009-06-29 09:59:00
Janne B
Helleluja på Er, får jag bjuda på lite andakt och rutiner i mitt liv!;-
Inlägg #2: Postat: 2009-06-30 08:52:00
mats hägglöf
God morron Janne B! Skönt att Du via helgmålsbönen hittat en väg till sinnesro! Du får nog tacka ovanligt många serotoninreceptorer i Din hjärna för att Din Gud bor där! Själv 77 fyllda försöker jag hitta lite kvalité återstående tid - men jag måste ut i skog och mark på långa,ensamma vandringar för att få denna sinnesro. Skall gå en vecka i Helagsfjällen och Sylarna i Jämtland. Som tur är rör jag mig rätt obehindrat ännu så länge. Hur lång tid jag har kvar är ovisst, så även hur stor del av den tiden jag kommer att ligga i fosterställning på långvården och kissa på mig, eller sitta i rullstul. Det kan hända redan före fjällvandringen. Lev väl, låt oss inte tänka på allt vi numera måste försaka utan på det roliga vi ännu kan göra!, hälsar Vännen Mats
Inlägg #3: Postat: 2009-06-30 10:09:00
Jannebru
Jag går inte i Helagsfjällen men minns så väl mina vandringar i fjällen i Västerbotten.Då jag är så bunden till lägenheten o bilen så är jag så glad över alla fina minnen av alla de slag.Släkt o vänner förser mig med sina livsberättelser vecka för vecka. Jag missar inte ens att storebror har namnsdag i dag. Jag får rapporter om barnafödande, sjukdom och död.Mellangenerationen bygger hus o köper gårdar. Ja just nu lever jag mycket genom andra. Här är full sommarvärme sedan tidigt i morse. Det är bara att njuta trots kroppens begränsningar Hälsar vännen Ja
Inlägg #4: Postat: 2009-06-30 20:00:00
Sunny
Hej Vännen! En tankvärd betraktelse.Jag har flera vänner som bor ensamma o då är radion ofta bra därför att man kan göra annat medan man lyssnar samt höra på exakt det man vill utan att störa andra. Själv är jag en dålig radiolyssnare: jag spelar heller min minmusik medan jag t.ex simmar.Ser inte ofat på Tv heller: har ju ingen egen så det blir mest nyheterna.Liksom du var min första medvetna handling som myndig att åka hem till Sverige o gå ur stadskyrkan!
Inlägg #5: Postat: 2009-06-30 20:07:00
Sunny
Men jag av annan anledning: jag är ju ateist.
Men jag har mina visdomsord ur filosofin o även ur bibeln. Jag läser ofta högt för Min Käre de vackra poemen ur höga visan o det kloka ur ordspråksboken. När jag simmar sätter jag i bland på Lina Sandells sånger.Att kunna ta Blott en dag,ett ögonblick i sänder låter enkelt men ärett av de viktigaste råd jag fått här o livet.Så spelar jag gärna Artur Eriksson o Jan Sparring.När jag simmar där i den tysta vintern kan man kanske säga att jag ägnar mig åt en slags andlig meditation? Det gäller självklart en del annan musik oxå.
Inlägg #6: Postat: 2009-06-30 20:56:00
Jannebru
SÅ roligt att du tittade in i kajutan Sunny. Jag ska om några minuter se på SVT deckare från Midsomer. Jag vet att du älskar deckare bara de är av rätta virket. För mig är den engelska miljön oemotståndlig.// Jag har alltid varit massmedial av mig. tidningar,tidskrifter,radio,TV osv medan jag altid varit en usel bokläsare. Av en rad komplicerade skäl./ Jag verkligen beundrar ditt öppna sinne mot allt. Jag strävar däråt men är bara en bit på väg....
Inlägg #7: Postat: 2009-11-29 12:47:00
Janne B
Jag tittade på SVT:s helgsmålsbön i går kväll. Självaste Jesus syntes medverka i en fin park utanför Stockholm. Han stod i en så fin skog vid en leende strand. Han hade dagen till ära vit livklädnad och vit mantel. Jesus hade överraskande många halskedjor, ringar och armband. Dyrt och snyggt kan man säga. Han prata mycket om kärlek. Varje gång som han kom av sig, så sa han kärlek 2-3 gånger.Han hade orientalisk näsa och sydligt bruna ögon. Han hade en så¨vackert modulerad stämma. Ingen tvekan om att det var Jesus. Men han var överraskande lik Thomas di Leva får jag säga. Ingvar Carlsson bor i närheten. Han var det då inte. ;-
Inlägg #8: Postat: 2009-11-29 13:58:00
Jocke/sourzial
I SVT just nu om svarta i USA kör de med att Jesus var svart.
Inlägg #9: Postat: 2009-11-29 15:29:00
Utforskaren
Att Jesus var svart kan de ligga en sanning i, någonstans har jag läst om att det fanns en samtida Jesus i Sydamerika.
Inlägg #10: Postat: 2009-11-29 15:41:00
Janne B
Det finns massor av NUTIDA som kallar sig Jesus, Mohammed osv. Men de är nog som du o jag...
Inlägg #11: Postat: 2009-11-29 16:36:00
Utforskaren
Ärligt talat Janne du måste också läst eller hört det någonstans att en Jesus hade man i Mexiko som hade allt detsamma som den kristna Jesus. Kan det ha varit så att han besökte Mexiko under sin livstid? för han var trots allt försvunnen ett antal år.
Inlägg #12: Postat: 2009-11-29 18:00:00
Janne B
OM DETTA vet jag absolut inget alls...
Inlägg #13: Postat: 2009-11-30 02:01:00
sunny fri
Jesus är ett av de vanligaste namnen i Spansktalande länder.
Inlägg #14: Postat: 2009-11-30 09:40:00
Janne B
Jan var ett vanligt namn när jag växte upp förkortning av Johannes
Laddar...