Inlägg #1: Postat: 2009-05-04 20:57:00
|
Leif-Arne |
Du delar en erfarenhet som delas av de flesta män över 40. Efter att på olika sätt bejakat sin individualitet genom klädesel, vanor eller andra attribut så satte de på oss gröna kläder och lät oss bo tillsammans 16 stycken i ett rum. Uniformen gjorde att man lade märke till varandras personligheter utan att först bildat sig en mening baserat på hur någon var klädd. Att bo tillsammans på så liten yta gjorde att vi tvingades bli hänsynsfylla mot varandra. Oavsett bakgrund så var vi helt likställda i våra gröna kläder. Var någonannanstans skulle sonen till bankdirekören från Lund blivit vän för livet med renskötaren från Vålådalen?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-05-04 21:29:00
|
GunnarL |
Bra skrivet och förnuftigt tänkt! Jag kom omedelbart också att tänka på militärtjänsten, där människor värderades efter personliga egenskaper och inte efter vilken utstyrsel man hade råd att ta på sig. Alla behandlades lika oavsett bakgrund och alla hade samma kläder och utrustning. Och jag håller fullständigt med Dig om att frågan om skoluniformer borde tas upp på allvar i Sverige - speciellt eftersom det verkar som om status i form av prylar och kläder betyder mer än någonsin.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-05-04 21:39:00
|
Leif-Arne |
Tack Gunnar. Även om nu hotbilden inte ser likadan ut, så sörjer jag den slags känsla av samhörighet som det ändå gav. Att försvara landet var ven angelägenhet för envar, i den uppgiften så möttes vi över klassgränser. Vi som gick befälsskola fick även lära oss lite elementär hyfs inför kadettbalen. Något som behövdes för min del.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-05-04 21:56:00
|
GunnarL |
3/ Naturligtvis är det positivt att den militära hotbilden är svagare i dag, men för mig var lumpen en period som jag minns med glädje och t.o.m. tacksamhet - jag skulle inte velat ha den ogjord. En tid som var nyttig under den period när vi danades från att vara pojkar till att bli män. Man tvingades till ordning och reda och till hänsynstagande - annars hade det inte fungerat. Många av dagens unga grabbar skulle mått väldigt bra av att uppleva detsamma.
|
|