En riktig nalle åt alla barn!

Inlägg #1: Postat: 2009-04-09 17:11:00
steno
Så är det säkert men här kritiserar jag inte barnens intressen utan föräldrarna som så anammat den nya tekniken så helt och fullt att de inte sovrar utan lärt sig ägas av mobilen och kanske i förlängden förlorar sin integritet gentemot såväl vänner som arbetsgivare. Barnen tar efter sina föräldrar och blir mobilberoende så snart de lärt sig tala. Det är bra med ny teknik om man inte låter sig slukas av de
Inlägg #2: Postat: 2009-04-09 17:40:00
GunnarL
1/ Jag har ingen avvikande åsikt steno. Jag kan också se galenskapen och tycker som jag skrev att Din artikel är mycket bra! Fast jag reflekterar bara lite över att varje generation verkar ha sina speciella egenheter. I början på 60-talet var det t.ex. inte ovanligt att man satte på TV:n en halvtimme innan programstart och satt och glodde på testbilden. Man skaffade särskilda "TV-kannor" för kaffet - fast det egentligen rörde sig om en vanlig termos, osv. I bilismens spår köpte man särskilda "biljackor", rattmuffar o.dyl. strunt. Men det är självklart att barn behöver mänsklig kommunikation, beröring och kärlek. Fast jag tror faktiskt att de flesta barn får det i högre utsträckning i dag än vad vi lite äldre fick! Umgänget barn/föräldrar sker mycket mer naturligt i dag än när jag var barn - då var det mest en massa förmaningar och regler.
Inlägg #3: Postat: 2009-04-09 18:43:00
steno
Visst är det så Gunnar. Förskolan har nog hjälpt till. Om vem har inte hört och sett curlingföräldrar. Föräldrar älskar sina barn men det är alltid risk att vi alla uppslukas av något så att vi till slut inte kan värja oss. Vi förfasade oss över reklamen, stoppade reklam-TV och -radio. Nu ärdet mesta som riktar sig till barn, från Bamse till minsta TV-snutt infekterat med reklam och uppföljare i form av serietidningar eller varor finns och efterfrågas av glinen.När jag jobbade som kock på 50-talet fanns pommes chips bara som omväxling till pommes frites. Nu finns flottiga skivor med olika smaker paketerade på hylla efter hylla i affärerna och de får aldrig fattas i ett hem med bar
Inlägg #4: Postat: 2009-04-09 19:00:00
GunnarL
Ja, utvecklingen - om det nu är utveckling - kan ibland förefalla idiotisk. Och det är i alla fall för mig uppenbart att folk bara blir dummare och dummare! Fast jag börjar väl bli en gammal gnällgubbe som tycker att "det var bättre förr", vilket det ju egentligen inte alls var. Den som lever får se...Men reklamens manipulation av barn som sker i stort sett från det de ligger i vaggan är naturligtvis åt h-e! Och föräldrarna går också på allting! Men som jag skrev - varje generation har sina idéer. Och i slutändan brukar det mesta lösa sig och livet rullar på något sätt ändå vidare.
Inlägg #5: Postat: 2009-04-09 21:44:00
steno
Det brukar bli en liten revolution då och då. Teatrarna lägger om reportoar och vi får skildringar som ändrar vårt beteende. Kanske en ungdomsrevolt. Eller varför inte en äldrerevolt? Vi är många vi är starka, vi går mot seger.....
Inlägg #6: Postat: 2009-04-09 21:58:00
Starka tjejen
Vi är många vi starka, ja. Men utan några svaga har vi starka inga att jämföra oss med. Så tur att dom svaga stackarna finns.
Inlägg #7: Postat: 2009-04-10 07:55:00
steno
Säljer du mobiler starka tjejen?
Laddar...