Jonas Gardells Jesus

Inlägg #1: Postat: 2009-04-09 23:54:00
Sunny
Janne: Det var troligt att Jesus var analfabet för det var de flesta på den tiden. Ganska rika köpte sig en "skrivarslav" De andra anlitade byns skrivare.Vi har heller inte en enda bokstav som Jesus ska ha skrivit.Att läsa är lite ananolunda. Det kan man ju lära sig hjälpligt själv ifall man får en chans.Vi har en historia om hans barndom o då befann han sig i templet med präster.Han var runt 12 år o det var ungefär då man började räknas som giftasvuxen.Men de som brann för sin tro lärde sig de gamla tekterna utantill: den muntliga berättelsen gick genom generationerna. Ja man var kortare då än nu o man var medelålders vid 30.
Inlägg #2: Postat: 2009-04-10 06:34:00
Janne B
Sunny 01// Jesus kunde som så många andra vid denna tid fritt citera de gamla Skrifterna vid sina predikningar. Dessa skrifter sammanställdes ca 400 år före Kristus men hade funnits som "lösblad" långt tidigare.Jesus lärde säkert texter genom att från 12 årsåldern sitta och lyssna i synagogan i byn. Kanske tog han chansen att argumentera med de lärde även där. / Jag lärde mig läsa genom att sitta i pappas knä då han högläste tidningen för mamma. Det finns alla stadier av läskunnighet - så var det på Jesu tid också!/
Inlägg #3: Postat: 2009-04-10 06:42:00
Janne B
Jonas gör några tvärsäkra uttalande om Jesu tänder och annat. Men vi vet ju inte om dessa medelvärden i gruppen gällde just Jesus. Vi vet ju att folks tandstatus varierar starkt i vårt samhälle men även i en by på Gaza.// Skollärare var ofta skrivarkarlar fram till 1950-talat, så som min pappa. Bönder som visst kunde läsa bra kom och ville ha hjälp att besvara brev till någon myndighet.Pappa högläste myndighetens brev och sedan började han med två fingrar skriva på socknens enda skrivmaskin. Ja det hände också att han skrev "amerikabrev". Det var rätt roligt att vara lärarunge!
Laddar...