IQ

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2001-10-18 19:26:00
exec
Vad fan skulle det vara för bok?
Inlägg #2: Postat: 2001-10-18 19:27:00
exec
Nej, det var inte tunt ifall man ser till vad det fanns att bemöta.
Inlägg #3: Postat: 2001-10-18 22:58:00
Christian
SHQ o Priftis artikel var lång och kryllade av olika infallsvinklar. Du sa mest emot utan att grunda det speciellt bra. Men jag tycker fortfarande att det var en sjysst text. Grejen är bara att edn räcker dåligt till, enligt mig så klart. Jag ska kolla boken, nästa gång jag låter mor o far bjuda mig på mat, sen återkommer jag när jag kan ge dig korrekt titel, för just nu kommer jag inte ihåg.
Inlägg #4: Postat: 2001-10-18 23:02:00
Christian
Tanke No2. Vet du hur de militära "intelligenstesten" ser ut. Kortfattat går det ut på att "breda ut" geometriska former. Detta prov skrev jag under en tid som jag samtidigt utbildade mig inom plåtarbete och ritningslära. Hur rättvist tror du testet var egentligen? Vem har rätt sorts test? Militären Mensa eller gorilla-damen vi snackat om under Priftis och SHQs artikel???
Inlägg #5: Postat: 2001-10-18 23:49:00
exec
Christian: Ja, SH och MPs artikel var lång, men de grundade hela sitt resonemang på att IQ-test skulle vara en spegling av en individs mentala förmåga. Det är ju samma sak som att säga att jorden inte är platt och räkna upp alla otaliga bevis på att den inte är det ur olika infallsvinklar, trots att det inte finns någonting att argumentera mot då det inte är någon som på allvar tror att jorden är platt längre hoppas jag.
Inlägg #6: Postat: 2001-10-18 23:51:00
exec
Nej, jag vet inte hur militärens intelligenstest är utformade då jag enbart är 16 år och inte haft någonting att göra med dem. Men jag skulle gissa att de inte är seriöst ämnade att mäta IQ utan snarare att ge en fingervisning om lämpligheten för olika områden inom militären.
Inlägg #7: Postat: 2001-10-18 23:56:00
exec
Ifall det var militärens test på hur duktig man är på at veckla ut geometriska figurer så förstår jag att en bok kan ha hjälpt då förståelse och med det förmåga att "mentalisera" objekten är grundläggande för att uppnå resultat.
Inlägg #8: Postat: 2001-10-19 00:00:00
exec
Titta på bilden jag attachade i artikeln. Det är inte att förstå logiken som är problemet utan hur snabbt man analyserar, så där tror jag inte att din bok skulle göra någon skillnad...
Inlägg #9: Postat: 2001-10-19 00:01:00
exec
*hrm* oj...
Inlägg #10: Postat: 2001-10-19 08:27:00
Christian
Nja, där håller jag inte med dig men det är nästan mer en smaksak, fast det är tvärs emot. Militärens s.k. IQ-test bygger på förståelse av en viss typ av problem där det är fullt möjligt att gå "off the scale" genom att skriva fullt. Ditt exempel är ganska typisk för den andra tupen av tester som jag testat några ggr. Inget nytt där. IQ-test är kul av egenintresse på samma sätt som ett korsord , men inget mer...
Inlägg #11: Postat: 2001-10-19 08:30:00
Christian tappa trån
Det jag ville ha sagt att det är i är din typ av test som det är möjligt att läsa på. Ska försöka fixa den där boktiteln åt dig i helgen. Om inte annat är den kul att läsa...
Inlägg #12: Postat: 2001-10-19 15:56:00
exec7171.info
Christian: Jag tror dig inte. Neurologiska studier har visat att hjärnan arbetar annorlunda hos individer med hög IQ, det enda sätt jag tror att det går att läsa på är genom att läsa facitet för testerna i förväg - och då är det inte en fråga om att höja sin sekvensiella kapacitet.
Inlägg #13: Postat: 2001-10-23 11:42:00
Christian
Jasså, för mig är det helt självklart.. Se på ditt exempel, i boken jag har läst så förklaras utifrån vilka tänkbara alternativ som bilderna ska analyseras. Samtidigt ges tips om tanketrix för att lösa talserierna. Om man har verktygen för jobbet så är chansen större att man lyckas än om man inte vet ett skit i förväg.
Inlägg #14: Postat: 2001-10-23 14:52:00
exec7171.info
Vilka tänkbara alternativ som finns är individuellt för varje bild. På bilden i mitt exempel så ser man tydligt att fläckuppsättningen cirkulerar kring en kvadratisk form. Efter det så kontrollerar man ifall rörelsen eller fläckuppsättningens storlek accelererar eller inte, och i så fall med hur mycket. Därefter så är det bara att kontrollera vilket av de givna alternativen som stämmer överens med ovanstående slutsatser. Vad finns det att lära sig?
Inlägg #15: Postat: 2001-10-23 15:37:00
Christian
Att det bygger på rörelse i ditt exempel. Det är ju något som underlättar stort just att du i förväg vet att det är ett rörelsemönster du ska identifiera. Problemet med testerna för många är ju att man söker för svåra nämnare i mönstren. Vet man vilken nivå det har så är man hjälpt även om det absolut inte måste innebära att man klarar lösa uppgiften, bara att man har bättre förutsättningar.
Inlägg #16: Postat: 2001-10-23 19:12:00
exec7171.info
Du är ju dum i huvet.
Inlägg #17: Postat: 2001-10-23 19:12:00
exec7171.info
"Nedan finns ett exempel på hur uppgifterna ser ut.", Länk: mensa.se
Inlägg #18: Postat: 2001-10-23 22:42:00
Christian
Du är en kul typ. Jag har sett tester. Varför slutar alltid våra diskussioner med att går till personangrepp? Kan du inte nöja dej med att vara oenig. Tror du att det fårvånar mig att du tycker att jag är dum i huvet som du så moget konstaterar? Vad tror du att jag tycker om dig? Det är kul att reta dig eftersom du alltid ballar ur men du tror väl inte att jag har ett något positivt att säga om dig?
Inlägg #19: Postat: 2001-10-23 23:19:00
exec7171.info
Jag ballar inte ur. Det var en objektivt tolkning av ditt sätt att resonera. Försöker du inte ens tänka efter? Varför tror du att jag citerade från Länk: mensa.se Brydde du dig ens om att se efter vad det var för någonting?
Inlägg #20: Postat: 2001-10-23 23:22:00
exec7171.info
Det exempel jag bifogade till min artikel var hämtat från just Länk: mensa.se I början av det testet, alldeles innan tidräkningen och uppgifterna, så får man information kring testet bland annat i form av ett exempel på vilken typ av uppgifter det är man förväntas försöka lösa. se fortsättning neda
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...