Inlägg #1: Postat: 2009-04-08 17:40:00
|
Janne B |
Bästa Sten/ Konsekvenserna av detta borde ju förskolepersonal ha lagt märke till för länge sedan. Vuxna handskas väldigt olika med sin mobil - ger det olika resultat hos barnen. Hur många lärare känner du Sten - jag känner en. Lovar ringa i påsk. ha det så påskigt Ja
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-04-08 18:30:00
|
steno |
Säkert men förskolepersonal har nog fullt upp att under arbetstid kunna stimulera barnen och det gör de bra.Jag skriver om vad jag registrerar dagligen. Visst älskar föräldrar sina barn men vem är det som tar över deras uppmärksamhet? Jag har haft mobil i ett tiotal år men aldrig haft den påkopplad för att ta emot samtal om jag inte efterfrågat samtal utan bara för att ringa om det är något akut. Jag kan köpa mat utan direktiv i luren. Och jag har aldrig sålt mig för att vara tillgänglig dag och natt för en arbetsgivare eller ens för vänner. Jag har en jobbtelefon och en fast telefon hemma. Varför ska det inte räcka. Resten är konstlade behov vars verkningar man till slut inte kan överblicka
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-04-08 18:47:00
|
steno |
Mobiltelefonen, älskad av alla, de är en statussymbol för alla samhällsklasser. Det har hjälpt arbetsgivarna att utan att skriva avtal om det få begreppet arbetstid fullständigt utraderade fpör många tjänstemän. Ordet är tillgänglighet. Man ska vara tillgänglig online inte bara under dagtid utan alltid, även på semestrarna. Vem är förvånad över utbrändhet?. Men det är en annan historia. Men barnen dras sakta men säkert in mobilernas trollcirkel.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-04-08 23:22:00
|
Sunny |
Steno: Jag känner en ung 5 barnsmamma som till o med pratar i sin nalle medan hon byter blöjor.Lite ursäktar det väl att barnen är under 7 o de 3 yngsta fortfarande är blöjbar
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-04-09 00:47:00
|
Janne B |
Det berättas för mig att det finns förskolor där barnen har tillgång till "döda" mobiler som de går runt och pratar i, så som de vuxna gör.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-04-09 00:48:00
|
Janne B |
Jaha steno/ Föredrar tjänstemän fotboja eller tjänstemobil tro???
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-04-09 11:33:00
|
steno |
Sunny, Det är viktigt med närhet men också att man är närvarande gentemot barnet, det tror jag
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-04-09 11:34:00
|
steno |
Fast hon kanske ringer till sina andra barn?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-04-09 11:37:00
|
steno |
Döda mobiler som barn pratar i på Förskolan. Se där min prognos har redan besannats. Snart får de riktiga mobiler så de äntligen kan komma till tals med någon på riktigt. Få se om det blir kompisar eller sina föräldrar. De beror på vilka de känner sig bäst bekant med
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-04-09 11:38:00
|
steno |
Fotboja ger större befrielse än tjänstemobil. Med den kan man ostörd gå på teater, film, idrott, titta på TV och leka med sina barn. Tjänstemobilen, den ringer hela tide
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-04-09 11:49:00
|
steno |
Jag förlorade min mobil på Arlanda för ett halvår sedan. Jag har inte saknat den. Min frus mobil har vi med på resor om det skulle hända något så att vi behöver ringa. Det har aldrig hänt något.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-04-09 11:51:00
|
steno |
Mitt deltidsjobb innebär att svara och ge råd per telefon. Hade jag haft tjänstemobil hade jag säkert då och då fått två signaler samtidigt. Det har inte lockat mig att ta emot någon tjänstemobil om jag hade blivit erbjuden någo
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-04-09 13:13:00
|
Thomas L. Aabo |
Bra artikel. Nallekramandet verklar vara som medeltidens katolska radband under de stora pesterna.
Den korta tid jag var tvingad att ha en under tid då jag jobbade för en viss arbetsgivare, lärde jag mig fort att lägga den åt sidan och stänga av den.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-04-09 14:31:00
|
Janne B |
Jag har bett en förskollärare att diskutera nallefrågan med sina kolleger nästa vecka. Men Ni vet det är inte så lätt att få folk att sjunga ut...
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-04-09 16:25:00
|
GunnarL |
Förbaskat bra skrivet Steno! Jag instämmer i Dina tankar. Samtidigt smyger sig dock tanken på: Undrar om det för 100 år sen satt några gamla gubbar och förfasade sig över att barnen började leka med bilar i stället för med hästar. Redan Platon visste ju att ungdomens förfall var totalt och att allt följaktligen skulle gå åt pipsvängen.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-04-13 01:15:00
|
Sofia Larsson |
De så kallade "nallarna" går allt lägre ned i åldern. Min brorson är 8 år och sov över hos oss i veckan, han ville inte läsa en bok innan han somnade, i stället ville han spela ett spel på sin mobil. På frågan om han var den enda av hans kompisar som hade mobil sade han att nästan alla i hans klass har det. Själv fick jag min första mobil när jag fyllde 12 år, och det är "bara" 9 år sedan. Det går alltså fort!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-04-13 07:55:00
|
steno |
Kanske jag som gubbe måste acceptera att den moderna tekniken erövrar människan tidigt. Hoppas brorsonen utecklar kritikst tänkande ändå. Cyklar gör man också tidigare än vad man kan förstå trafiken och farorna. Vuxna går rakt ut i gatan med mobilen kring örat oseende. Barn lär...
|
|