Bankväldet - en historik #1

Den här tråden diskuterar artikeln Bankväldet - en historik #1.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2009-03-20 22:22:00
zolo
"Zeitgeist: Addendum" med svensk undertext gratis och lagligt: Länk: video.google.com
Inlägg #22: Postat: 2009-03-20 22:41:00
GunnarL
20/ Nog så riktigt zolo. Det är inte politikerna som skapar välstånd. Politikerna kan möjligen bidra till att fördela välståndet. Men de "vetenskapsmän, kvinnor, forskare, ingenjörer, uppfinnare, osv." har säkerligen en ekonomisk drivkraft i sitt skapande! De vill nog ha en liten monetär utdelning på sitt bankkonto för allt slit. Du är nog välmenande men samtidigt verkar Du vara mycket ung. Och det är det absolut inget fel att vara. Och inget fel i att ha lite kontroversiella åsikter heller - det hade jag också när jag var ung.
Inlägg #23: Postat: 2009-03-20 22:44:00
zolo
Ta er en titt på detta seminarie från 1996. Mycket av det han säger är sanning idag. Han nämner även Sverige med Carl Bildt i bilden. Länk: video.google.com
Inlägg #24: Postat: 2009-03-20 22:56:00
Leif-Arne
Den där trosvissheten och budskapet att: -vi har sett ljuset det kommer ni ochså att göra bara låter oss öppna era ögon.- Det är precis samma attityder som fanns i bokstavsvänstern under 70 talet. Jag vet för jag var med. Lika verklighetsfrämmande då som nu. Utan monetära system får vi börja byta varor och tjänster direkt med varandra.
Inlägg #25: Postat: 2009-03-20 22:57:00
zolo
Så du säger att Leonardo da Vinci, Albert Einstein o.s.v. bara gjorde det dom gjorde för pengar? Tror du inte att i ett resurs baserad ekonomi system där dom hade fått näst intill oändligt med resurser inte hade "producerat" minst tiofaldigt mer än va dom redan gjorde? Våran natur är inte att vara egoister och inte bidra till samhället utan att få en fet check på köpet. Dom flesta som bidrar med nyttiga saker till samhället gör det av egen vilja.
Inlägg #26: Postat: 2009-03-20 22:59:00
Leif-Arne
Leonardo var beroende av att någon kunde betala honom för hans produktioner så han fick till hyra färg och gröt. Det hade varit knöligt för honom att måla ihop en tavla varje gång han skulle till grönsakshandlaren.
Inlägg #27: Postat: 2009-03-20 23:03:00
Leif-Arne
Pengar är i sig inte ideologiska utan helt enkelt ett sätt att förenkla utbyten. Utan möjlighet att allokera pengar till sina projekt hade inte någon av de entreprenörer som startat de verksamheter som byggt välstånd kunnat finansiera sina idéer.LM Ericsson, AGA, med flera.
Inlägg #28: Postat: 2009-03-20 23:04:00
zolo
Men du envisas med att inte försöka förstå dig på resurs baserad ekonomi. Förmodligen har du inte tittat på länkarna jag gav dig och kommer förmodligen inte göra det heller. För om du läser på lite och förstår dig på systemet som presenteras av "The Venus Project" så inser du att Leonardo hade fått tillräckligt med mat och även färg och redskap till sina idéer.
Inlägg #29: Postat: 2009-03-20 23:06:00
Leif-Arne
A Einstein satt och tänkte ut sina teorier på Berns patentverk. Patent är helt meningslösa utan monetära system eftersom de då är värdelösa. Utna monetärt system inget patentverk, utan patentverk ingen lågintensiv tjänst till unge Albert, där han fick gott om tid att fundera, men ändå medel till sitt uppehälle.
Inlägg #30: Postat: 2009-03-20 23:09:00
zolo
Men du pratar om Albert i det monetära systemet. Jag pratar om Albert i det resurs baserade systemet. Du verkar inte kunna skilja dom speciellt åt.
Inlägg #31: Postat: 2009-03-20 23:09:00
Leif-Arne
Det finns ett gammalt talesätt: _Facts are stubborn things" Det spelar ingen roll med vilka länkar till olika konspirationsteorier och utopiska projekt du länkar. Visa det som fungerar i praktisk handling.
Inlägg #32: Postat: 2009-03-20 23:10:00
Leif-Arne
Mållgan är en jättebra kompis, kanske någon har en länk om honom också. Men finns han i verkligheten?
Inlägg #33: Postat: 2009-03-20 23:14:00
zolo
Ingen ide att före en konversation med en människa som inte är villig att se båda sidor... kan man också säga. En riktig trotjänare allt. ;
Inlägg #34: Postat: 2009-03-20 23:14:00
Leif-Arne
Karl Marx satt där i biblioteket och analyserade, sedan så skrev han en bok om hur allt låg till och hur det borde vara. Han hade kort sagt lösningen på allt frid och lycka och falukrov till alla. Det blir bara så komplicerat och besvärligt då man skall till att omsätta de storstilade planerna. Det blir en massa "Tänkte inte på de", folk som motsätter sig allt det nya braiga, som man måste göra av med på något sätt.
Inlägg #35: Postat: 2009-03-20 23:17:00
Leif-Arne
#33 Försök inte med en gammal rödgardist. -Been there, done thath
Inlägg #36: Postat: 2009-03-20 23:25:00
Leif-Arne
Samma gäller detta att hänvisa till en länk i stället för att argumentera i sak. Det blir lite som då Vittnet står framför dörren och argumenterar, så får han frågan om hur bibelöversättaren löst detta med hebreiskans utelämnande av konsonanter, man skulle rent ta Guds namn som exempel. Då ber han att få hänvisa till de äldstes råd och tappar plötsligt lusten att bryta argument i själva sakfrågan.
Inlägg #37: Postat: 2009-03-21 16:22:00
CMO
Efter 3700 år av "skinnande och förslavade" är mänskligheten, speciellt i den kapitalistiska delen av världen, materiellt rikare och ekonomiskt friare än någonsin i människans historia. Det räcker som kommentar och är mer seriöst än vad Delavantes svammel förtjänar. Zolos föräldrar bör för övrigt ta sitt ansvar och stänga av hans internetanslutning och ge honom en kopia av Orwells Djurfarmen att läsa istället.
Inlägg #38: Postat: 2009-03-21 21:45:00
GunnarL
36/ När det gäller att hela tiden "hänvisa till länk" så är jag helt överens med Leif-Arne - och det har jag skrivit många gånger tidigare. Vad man gör är ju att hänvisa till vad någon annan än man själv tänkt och skrivit, vilket tyder på bristande fantasi och kunskap hos en själv. Och vad säger att den som skrivit "länken" är kunnigare än Du själv? Det där hänvisandet har blivit ett oskick som mest pekar på att man okritiskt anammar vad någon annan tycker, utan att ha någon egen bestämd uppfattning eller något eget kunnande.
Inlägg #39: Postat: 2009-04-28 19:16:00
Tiwaz
Länk: solidar.lir.be
Läs här om Solidarsystemet! Ganska genialt. Här utgår man från naturens eget ekonomiska sätt.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...