|
Inlägg #1: Postat: 2009-03-08 14:01:00
|
|
Leif-Arne |
Jag blev faktiskt nyfiken att höra CaU´s låt efter BB´s sågning för någon vecka sedan, så jag letade fram den på tuben, en helt ok låt tyckte jag, med ett blåskomp som förde tankarna till Big Brother and the holding company. Men det var ju en låt från ett tidigare SM í sjung. Där ser man. Oavsett, det är helt omöjligt att, även från en förment expertroll, gradera olika människors upplevelse av musik i termer av kvalitet, så är det bara. En tävling som SM i sjung är ett underhållningskoncept som bygger på interaktivitet, dvs röstningsmomentet har en central roll. Till traditionen hör därför även den påföljande debatten, där alla som anser sig ha skäl att hävda att fel låt vann får komma till tals, för de har ju rätt, precis som de som hävdar motsatsen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-03-08 15:32:00
|
|
Janne B |
Jag tycker att Ugglan är en helt underbar människa som vågar vara annorlunda, egen!Men någon melodi kunde inte jag höra heller /Dövjanne
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-03-08 15:56:00
|
|
Unto S |
Malena Ernman är nog bäst fast på vissa partier är hennes mezzosopranröst för mörkt, liknar en altsångerska. Hon lär komma långt i Moskva om hon vinner i Sverige. – Tittade/lyssnade på YouTupe Rysslands vinnande bidrag ”Mamo” och där har vi en riktig schlager som även kommer att slå igenom internationellt. Det lär vara för första gången som ryska språket kommer till sin rätta i schlagersammanhang. Ja, egentligen är det på ukrainska språket som hon sjunger. Hon är från Ukraina och heter Anastasia Prihodko efternamnet kommer nog stavas annorlunda i svenska texter. Det bråkas i Moskva. Många ryssar tycker att det var fel att välja denna ickeryska som vinnare. Musiken är skriven av en georgier, sångerskan är från Ukraina och en av textförfattarna från Estland. Men håll i minnet namnet Anastasia Prihodko, en tjej med utstrålning som t.o.m. slår Carola när hon var sig själv.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-03-08 16:04:00
|
|
Unto S |
#3 Ps. Anastasia Prihodko har en sådan utstrålning att hon inte behöver några irriterande dansare runt om sig, hon står helt enkelt ensam på den stora scenen och fyller det hela med sin sång och karisma.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-03-08 16:12:00
|
|
Leif-Arne |
Vad som ändå är viktigt att ha i beaktande är att musik handlar om kommunikation, teknik och förfining är bara medel i syftet att nå kontakt med åhöraren. Jag kollade även det rätta bidraget av CaU. Det som slår en är att, hon helt ensam med en mikrofon, ingen konfetti, fyrverkeri, fläkt, dansare, pyroteknik, hissar eller annat hittepå, lyckas leverera en text, som är väldigt emotionell, trovärdigt. Hon verkar ha en närvaro i det hon gör, därför går budskapet hem,och strängt taget är det ju vad allt handlar om.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-03-08 17:45:00
|
|
GunnarL |
Både Unto o Leif-Arna skriver om precis det jag tycker är viktigt. En artist som står rakt upp och ner på scenen och genom sin personlighet förmedlar någonting till publiken - utan dansare, blinkande lampor eller "annat hittepå" som LA uttryckte det. Man är faktiskt rätt trött på alla lampor som blinkar, all rök som yr omkring och all vind som blåser i ett rum som borde vara vindstilla! Trivialt och billigt helt enkelt! Därför är det skönt med en artist som bygger sitt framträdande på egen utstrålning, snarare än på tekniska innovationer.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-03-08 18:11:00
|
|
Ragnhild Blücher |
När ska Billy lära sig att svenska folket inte röstar på låtarna, utan på artisterna ? Caroline af Ugglas har ett adligt efternamn, och det betyder mer än att hon är en tokpippi som verkar jaga flugor med armarna på scen. - Folk tror att hon är DU med kungen, och det leder till seger !
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-03-08 19:27:00
|
|
Pia K |
Håller med både Unto och Leif-Arne....Det är det enkla som är det svåra...och varför i allsin dar skulle inte Caroline kunna förmedla något fast hon känner kungen eller är adlig? Det är väl befängt att tycka?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-03-08 19:40:00
|
|
Leif-Arne |
#8 Om vi uttrycker det så här: det finns de som hyser misstankar om att Ragnhild har både rufsigt hår och svans.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-03-09 13:35:00
|
|
Leif-Arne |
Vad som är essensen i musik utrycket sig en herre för länge sedan om på det här viset: -Denn wie aller Music soll Finis und Ende Ursache anderes nicht, als nur Gottes Ehre und Recreation des Gemuths sein. Wo dieses nicht in Acht genommen wird da ists keine eigentliche Music, sondern ein Teuflisches Geplerr und Geleyer.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-03-09 16:36:00
|
|
angus |
När någon skriver "utstrålning som slår Carola" då måste jag följa upp det och efter att ha sett denna ryska på youtube kan jag bara säga att jag kunde besparat mig den resan på nätet, Carola är unik
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-03-12 12:37:00
|
|
Janne B |
NÄR jag ser bilden på af Ugglas drabbas jag av två motsatta känslor. Å en sidan vill jag krama denna spontana människa, å andra sidan vill jag springa och gömma mig.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-03-12 12:38:00
|
|
Janne B |
Nu har redaktionen gjort en teknisk innovation HURRA
|
| |