IQ-tester - så djävla korkat

Inlägg #1: Postat: 2001-10-18 11:49:00
Marcus P
Ställ den frågan till dem som pratar om intelligenta och ointelligenta människor som värderingsgrund.
Inlägg #2: Postat: 2001-10-18 12:50:00
Erik
Jo, fast det är ju inte dem ni kritiserar. Ni kritiserar en mätmetod för att den inte är drulleförsäkrad mot folk som inte förstår dess begränsningar. Förlåt mig, men det verkar lika ändamålsenligt som att kritisera statistik därför att de flesta SD-rasister inte förstår hur den används.
Inlägg #3: Postat: 2001-10-18 13:23:00
Stefan Holmqvist
Hej Erik. Jag tycker du har en poäng där. Vilken syreupptagningsförmåga eller hastighet du har kommer aldrig hindra dig från att bli populär, få ett jobb, rätt mililtärtjänst eller andra positioner vars tillsättande arbitreras av IQ-tester eller dylika. Det inte någon drull-fsk vi är ute efter det är ett nytt synsätt från såväl testernas skapare som utförare.
Inlägg #4: Postat: 2001-10-18 13:25:00
Stefan Holmqvist
"som att kritisera statistik därför att de flesta SD-rasister inte förstår hur den används. " Enligt mig är inte exemplet du anger riktigt överförbart. Jag och Markus tvingades inför författandet sålla bort en mängd med empirisk bevisning över varför just IQ testerna INTE skall användas. mvh
Inlägg #5: Postat: 2001-10-18 15:22:00
Erik
Egentligen tycker vi nog inte så olika. Jag håller med om att det finns många dumma sätt att tolka och använda ett iq-test på. Jag tycker det är lite barnet med barnvattnet att kritisera själva testet för det med motiveringen att det går att förbättra sina resultat.
Inlägg #6: Postat: 2001-10-18 15:22:00
Erik
Egentligen tycker vi nog inte så olika. Jag håller med om att det finns många dumma sätt att tolka och använda ett iq-test på. Jag tycker det är lite barnet med barnvattnet att kritisera själva testet för det med motiveringen att det går att förbättra sina resultat.
Inlägg #7: Postat: 2001-10-18 15:49:00
Stefan Holmqivst
"kritisera själva testet för det med motiveringen att det går att förbättra sina resultat. " Det är en av infallsvinklarna. Vi har påvisat fler och kan spä på med ytterligare om så önskas. I del två kommer vi ge en bredare bild på intelligens och då ter sig en simpel kvot och de beräkningar som leder till den som tämligen otillräckliga.
Laddar...