Toppbloggarnas makt över unga

Inlägg #1: Postat: 2009-02-27 17:24:00
Leif-Arne
Jag undrar om inte du börjar nysta i fel ände. Det finns bloggar om allt, själv skriver jag om fåglar och vädrets variation på Oknö, det är nog bara intressant för mig. Det finns massor av olika bloggar om precis allt. Du borde ställa dig frågan i stället varför är toppbloggarna toppbloggar, just för de skriver om det många vill läsa om, och de gör det bra. Skulle de skriva om något annat, skulle de förlora sina läsare och annonsörer. Ergo, bloggarna styr inte, de speglar.
Inlägg #2: Postat: 2009-02-27 22:12:00
karalina
Leif-Arne ... Jag tror inte jag nystar i fel ände. Jag har under en tid följt bloggare ... De flesta sk toppbloggare skriver/beskriver sin vardagfester,träning på mycket dyra gym, mingel, plastikoperationer, Botox, Restylane mm, mycket ingående. Tyvärr.

Varför? Om man läser på , ta ett exempel,Finest.se ... så ser man tydligt att detta handlar om tjänster och gentjänster. Det är bara chefredaktören och de sk toppbloogerskorna som sprutar sig fulla med Botox/Restylane.
Bloggarna styr ... alltför många ungdomar följer i de sk toppbloogarnas spår. Tyvärr.
Inlägg #3: Postat: 2009-02-27 22:26:00
Leif-Arne
Vad jag menar är att de som är toppbloggare är det just för att de skriver om sådant som lockar stora läsekretsar, de som skriver om ämnen mindre intressanta får färre än innga läsare. Således är de mest lästa bloggarna en spegel av många läsares preferenser, inte en styrning av dem. Detta med media som styr massorna är en myt, det går inte att "allting går att sälja med mördande reklam". Det måste först finnas ett behov, den som kan tillfredställa detta behov får kunderna/ läsarna. Bloggarna svarar mot ett behov, de skapar det inte.
Inlägg #4: Postat: 2009-02-27 22:32:00
Leif-Arne
Att det är en sjuk press mot främst unga flickor håller jag med om, den pressen gäller allt mellan skolresultat och utseende. Men det svarar mot en press som omfattar i stort alla, på något sätt. Det gäler att du har något att leverera, kunskaper, kompetenser, socialt nätverk, med mera som någon vill ha och vill betala för. Konmurrensen ökar för oss alla, det gäller att ligga i.
Inlägg #5: Postat: 2009-02-27 23:58:00
karalina
Nej ... i detta fallet handlar det om en form av att "utnyttja" för egen vinnings skull! Det är pengar med i bilden, etik och moral finns inte i de sk toppbloggarnas sinnevärld ... det är tjänster, gentjänster och money som räknas och inget annat.Det finns ingen kompetens, ingen kunskap , detta gandlar om pengar och det är vidrigt. Ett social nätverk är bra att ha ... men inte på bekostnad av våra ungdomar!
Det står visst karalina under ... men det är jag, skribenteb Cissi ... som skriver.
Laddar...