Till alla socialsekreterare i landet

Inlägg #1: Postat: 2009-02-18 09:02:00
Pia K
Det finns fall som behöver hjälp och kommer alltid att finnas, men jag har sett fall, såna finns många, där man dömt människor för hårt och brutit ner dem totalt, i stället för att stötta och hjälpa. Det kan inte var ameningen att man gör saker emot folks vilja, för att tex fylla andras hem med barn, som inte är deras.
Inlägg #2: Postat: 2009-02-18 09:16:00
Leif-Arne
"Du har sett fall" och då vet du tvärsäkert vad som är rätt och fel, då borde du byta arbete och göra bedömningar i stället för de socialtjänstemän som fattar nu fel beslut hela tiden, antagligen för att de är onda, förmodligen därför att de bär på en ond gen. Och då kommer du aldrig att behöva fatta beslut mot människors vilja.
Inlägg #3: Postat: 2009-02-18 09:33:00
ArHo
#1 Pia, vem har påstått att våra sk myndighetspersoner äger en fullständig kompetens. I alla yrken finns det bättre och sämre utbildade människor och när det gäller förståelse och personkännedom så kan man bli gråtfärdig mången gång hur myndighetspersoner i en fallande skala praktiskt taget psykiskt sett misshandlar barn och dess föräldrar. Detta är vad som menas med Socialliberalism, alltså att sila mygg och svälja kameler. Som jag förstår har du en stor erfarenhet av barn i ditt värv Pia och förstår att dessa små personligheter som barn är trots allt som andra förstockade människor inte kan se eller förstå t.ex sociala myndigheter så blir det på det här sättet att barn nästan blir behandlade som kollin och inte som små mänskliga varelser. Under min livstid har olika barn blivit psykiskt misshandlade många gånger om, sedan undrar man vems felet är?
Inlägg #4: Postat: 2009-02-18 09:50:00
Pia K
Jodå! Vi vet alla om det där du pratar om, att ibland måste man fatta beslut mot människors vilja. Vad jag pratar om är att människa borde komma i fokus och inte gängse uppfattningar om vad som är sk. "normalt" Jag skulle önska att socialtjänsten inte behövde rätta sig så mycket efter ekonomi , så att enskilda tjänstemän inte kan göra den behjärtansvärda insats de skulle tycka var mänsklig i det speciella fall de arbetar med.
Inlägg #5: Postat: 2009-02-18 09:53:00
ArHo
#4 Pia, helt rätt på socialkontoren styrs ekonomin efter gängse normer men inte efter människors behov.
Inlägg #6: Postat: 2009-02-18 09:58:00
Pia K
Ja, det finns oförståelse i alla yrken, som du säger ArHo och man blir faktiskt gråtfärdig, när man tänker på hur många människor blir överkörda av myndighetspersoner. Det har du rätt i. Jag har sett ett fall på nära håll, där det krävs nästan omänskliga krafter av offret, som råkat i socialtjänstens klor, för att klara sitt rykte och sitt liv. Man tycker synd om, när man sre hur lite som behövs många gånger. Människor som redan råkat illa ut, är faktiskt beredda att göra allt, för att rätta till sin situation själva, om de inte är missbrukare eller på annat sätt sjuka.
Det är hela orättvisan i hur man ser på människor, som jag vänder mig mot.
Ja du, varför det blir så här? Man ser inte människan som den unika varelse hon är, utan tittar mera på vad hon presterar, yrke, utbildning, tillgångar osv.
Inlägg #7: Postat: 2009-02-18 10:16:00
ArHo
#6 Just det Pia din sista mening i ditt inlägg är exakt vad som är ett av felen med vårt samhälle trots att den biten är nog så viktig så måste man kunna se människan och detta är det alltför få som begriper. Jag dömer människor efter vilka de är som personer inte efter deras kunskap om och med det världsliga.
Inlägg #8: Postat: 2009-02-18 10:42:00
Leif-Arne
#6 Då är sådant som pigmentering och härkomst en världslig sak som inte får stå i vägen om man skall kunna se människan.
Inlägg #9: Postat: 2009-02-18 11:58:00
Pia K
Självklart har alla människor lika värde! Det är en sanning, som man är förvånad över att människor inte förstår- utan många styrs av fördomar och det är just fördomar, som hindrar myndigheter att tjäna människan till uppbyggelse i stälet för till förstörelse.
Detta är ett evigt dilemma- och har förmodligen pågått i alla tider, men det hindrar ju inte att man har åsikter om myndigheter och deras agerande.
Som sagt, finns det okunskap i alla kategorier. Frågar man en högutbildat hur mycket den kommer ihåg av sin utbildning, är det inte mycket mer än du själv kommer ihåg, om inte genuint intresse för sitt yrke finns.
Inlägg #10: Postat: 2009-06-28 22:33:00
PRUSELUSKAN
KÄRA LEIF-ARNE FATTAR DU INTE ATT RÄTTSÄKERHETEN ÄR SATT UR SPEL? VI HAR HAKT OCH DET BERUSAR! DOMSTOLARNA FÖLJER SNÄLLT MED. VI PRUSELUSKOR GRANSKAS INTE. VI KAN LJUGA FÖRVRÄNGA SPEKULERA MED HJÄLP AV LAGEN.SÂ ÄR DEN SVENSA GRUNDLAGEN FORMAD.
Inlägg #11: Postat: 2009-06-30 04:24:00
samma mamma som innan.
Jag offrade kariären levde för mina barn. ett enkelt liv utan bil m,m.Har ingen fin tittel.Har andra värderingar.Lyckligt familjeliv och goda värderingar var högt prioriterat.Hamnade tillfälligt i en kris och sâg att man sparkar genast pâ den som ligger.Jag fick ingen hjälp utan de tog bara barnen genast.Utredningen blev ovanligt lândragen de sa att den var sâ svâr, för de hadde svârt att peka ut bristerna.Har själv hafft sommarbarn stödförälder m,m.genom det sociala.
Laddar...