En helt vanlig dag som lärare i en svensk skola

Den här tråden diskuterar artikeln En helt vanlig dag som lärare i en svensk skola.
Inlägg #1: Postat: 2009-02-19 19:05:00
Lars Nilsson
Välgörande artikel som skiljer sig från det vanliga flummet om hur välgörande vänsterns skolpolitik under flera generationer sägs ha format socialt medvetna och välutbildande ungdommar. Tack Jan B för att Du försöker göra något åt skolan. Men det kommer att ta åratal.
Inlägg #2: Postat: 2009-02-20 10:03:00
Beth4020
En skön text som får mig att le. Välskriven med "romanaktig" karaktär......skulle vilja läsa andra kapitlet :-
Inlägg #3: Postat: 2009-02-22 17:35:00
Patrick G
Det där men luskammen är klassiskt. Skolan ska ta över ALLT ansvar, så länge NÅGRA föräldrar inte tar sitt. Vuxna människor som föreslår att högskoleutbildade pedagoger ska luskamma sina barn. Och hur många av eleverna som inte tar med sig penna till lektionen har en mobiltelefon i fickanhandväskan, förmodligen med inbyggd videokamera? På vår skola har ett lärarlag på HÖGSTADIET valt att bära med sig en hel klassuppsättning pennor till lektionerna - även i årskurs NIO. Mentaiteten sprider sig över samtliga verksamheter, inklusive elevvård. Det ställs inte heller krav på föräldrar pga rädslan att de flyttar sina barn och skolan blir av med elevens skolpeng. Vi går in i moderna historiens svåraste lågkonjunktur och allvarligaste miljökatastrof, och det är så vi utbildar våra ungdomar.
Inlägg #4: Postat: 2009-02-22 18:04:00
ArHo
Patrick, svaret på ditt inlägg, kan du få om du läser vad sossarna införde under sextiotalet, för att ta död på det aktoritära samhället! förlagan till att kunna göra vårt land mångetninskt.
Inlägg #5: Postat: 2009-02-22 18:05:00
ArHo
auktoritära förstås
Inlägg #6: Postat: 2009-02-22 18:13:00
ArHo
Det här genofördes eller påbörjades under sextiotalet. Barnagan förbjuds-jämlikheten man kvinna-Du,reformen-68röelsen och en hyllning för kommunism.
Inlägg #7: Postat: 2009-02-23 15:36:00
Thomas L. Aabo
Flumskolan kom på sjuttiotalet.
Inlägg #8: Postat: 2009-02-24 03:22:00
Hans O
DET ÄR JOBBIGT ATT VARA LÄRARE - särskilt när kaffeautomaten är sönder!
Inlägg #9: Postat: 2009-02-24 03:29:00
Hans O
Hej Monica! Du tog väl inte illa upp det var avsett som ett skämt. Trots minimal erfarenhet, ca tvåtusen timmar, som grundskolelärare jag antar att din beskrivning inte handlar om gymnasiet så tror jag mig ha en viss insyn och kännedom om hur det funkar. Det formliga KAOS du bekriver är inte så ofta förekommande kanske mest på lågstadiet - men det kompenseras samtidigt av att de då är lite mer lätthanterliga ur andra aspekter. Skoltrötthet, leda och apati ... vad beror det på? Skolans ledning, lärarnas entusiasm, elevernas föräldrar eller annat?
Inlägg #10: Postat: 2009-03-15 15:58:00
Ragnhild Blücher
Jisses, vilken rörig klass du beskriver. Eleverna ska drillas från början i elementära saker som att ha penna med sig till lektionen.Sedan tar tt bygga upp sin auktoritet som lärare, och det gäller att börja i tid. - Tacka vet jag min tid som lärare på 1950-talet. Då respekterade både lärare och elever varandra !
Inlägg #11: Postat: 2009-03-15 16:03:00
Ragnhild Blücher
Hoppsan, där slant jag på tangentbordet. Men duktiga elever gillar disciplin, och man ska värna om de duktiga eleverna. -Bra lärare brukarfå duktiga elever till slut !
Laddar...