Till alla socialsekreterare i landet

Den här tråden diskuterar artikeln Till alla socialsekreterare i landet.
Inlägg #1: Postat: 2009-02-17 16:56:00
Janne B
DE senaste dagarna är en stor skandal på gång på Lövsta Ungdomshem, eller vad det heter. Barn som behöver ömhet,närhet, talbara vuxna - låses i stället in dygnsvis i mörka rum med enbart en madrass på golvet.Detta är nog det mest upprörande jag hört på mkt lång tid.
Inlägg #2: Postat: 2009-02-18 00:23:00
Pia K
Vi glömmer, att det är inte bara ungdomar, som kommer i kontakt med sociala myndigheter. Det är även andra typer av personer t.e.x. föräldrar, som helt plötsligt blir ifråntagna sia barn. Jag har träffat många vuxna som tagits om hand i fosterhem. Alla säger samma sak; sociala myndigheterna kunde ha agerat annorlunda i många fall.Många barn har fått problem för livet, blir aldrig bra i nerverna. Detta kan naturligtvis ha många orsaker, men att skilja barn från föräldrar på felaktiga grunder gagnar ingen i längden. Där menar jag sociala myndigheter kunde handla annorlunda med stödinsatser för de som kan och vill tillgodogöra sig dem.
Människor är olika, alla är inte stöpta i samma form.
Inlägg #3: Postat: 2009-02-18 00:33:00
Leif-Arne
Att skilja barn från föräldrar på rätt grunder, menar du isf. är acceptabelt, men inte att göra det på fel grunder. Då behöver man bara utforma en manual som gör det plättlätt att avgöra från fall till fall vad som är rätt och vad som är fel grunder. Varför har ingen tänkt på det förut?
Inlägg #4: Postat: 2009-02-18 12:38:00
Pia K
Jag tror att denna artikel får dålig respons, därför att just den här allmänna uppfattningen finns, att vi ska lita på socialtjänsten, för de som söker dit är mer eller mindre värdelösa och räknas inte in i den "normala" skocken. Skocken där vi som klarat oss finns. Men vem som helst kan hamna där- fattig eller rik - spelar ingen roll!
Inlägg #5: Postat: 2009-02-18 12:44:00
Leif-Arne
#4 Den får dålig respons för att du lägger skulden för hanteringen av svåra och komplexa problem på socialsekreterarna, även om där sannolikt kan finnas olämpliga sådana, så bör man ha insikt i att de har ett i grunden omöjligt arbete. Vissa konflikter innebär med nödvändighet att någon kommer att känna sig illa behandlade. Kort sagt, din text visade mer av populistisk retorik än av insikt.
Inlägg #6: Postat: 2009-02-18 12:48:00
Pia K
Tror jag inte Leif-Arne!
Jag har fåt mail som beskriver samma sak- och om de har ett omöjligt arbete, tycker jag de ska lägga ner hela socialtjänsten omedelbart!
Jag har aldrig sett på mitt jobb som omöjligt, men det har månag andra- så jag tycker inte din inställning är orginell på något sätt , snarare beklagansvärd, när den handlar om mänskilga liv!
Inlägg #7: Postat: 2009-02-18 13:03:00
Leif-Arne
Socialsekreterarna har ett omöjligt arbete därför att det är omöjligt att fatta beslut som samtliga inblandade i en konflikt är nöjda med. Det ligger i sakens natur att den som får sitt barn omhändertaget inte är nöjd med ett sådant beslut. Ändå kanske det är nödvändigt med hänsyn till barnets bästa. Inget sådant beslut är enkelt. Lägg därtill stora behov av stöd och hjälp men begränsade resurser, en socialtjänstlag som är en ramlag. Att då misskreditera socialtjänstemän som grupp är faktiskt populistiskt.
Inlägg #8: Postat: 2009-02-18 13:22:00
Pia K
Inte ens socialtjänsten tror att de gör ett bra jobb!
En del människor är helt enkelt dömda att sota för att de satsat på fel häst! Ingen pardon där inte!
Vanliga lagar som funkar, gäller inte för människor i nöd!
Att lyfta en människa upp ur negativism och problem- anser jag ska stå för socialtjänsten.
Tror du inte jag fattar något? Det är de meningslösa fallen, på verkade av fördomar och hänsynslöshet, jag syftar till. Och det finns månag sådana. Man säger att det är för barnens bästa. Det låter ju bra.
De flesta tycker som du.
Inlägg #9: Postat: 2009-02-24 02:44:00
Hans O
När, hur och för hur länge som barn ska separeras från sina föräldrar är nog ett av de mest svåra besluten. Egentligen skulle man behöva ta "körtkort" innan man fick skaffa barn.
Inlägg #10: Postat: 2009-06-28 05:16:00
PRUSELUSKAN
FOSTERLANDET MÂSTE FORTSÄTTA TA BARN.DET PRIORITERAS AV STATSKASSAN.MER HANS OCH GRETOR TAS OM HAND IFRÂN DERAS FULA ANKUNGE MAMMOR OCH PAPPOR.VEM BRYR SEJ ATT SE VAR DET SLUTAR? GE BARA ALLMÄNHETEN SMASKIGA GIFTIGA ÄPLEN ATT BITA I, BARA LAGOM STOR DOS. ELLER SE TILL SO DE SOVER SOM TÖRNROSA.NÂGRA RÄTTSHAVERISTER SOM PIPPI LÂNGSTRUMP KAN VI INTE HA.NEJ LÂT PSYKOLOGERNA SNO RUNT MED SINA TROLLSPÖN SÂ PENGARNA CIRKULERAR.OM SOCIALSTATEN VORE PÂ BÖRSSEN SKULLE JAG SATTSA PÂ DEN.TA PIPPI!
Inlägg #11: Postat: 2009-06-28 22:44:00
PRUSELUSKAN
VAR SJUTTON FINNS MINA KOLEGOR.VARFÖR KOMMER DE INTE IN OCH HJÄLPER MEJ?
Inlägg #12: Postat: 2009-06-28 23:03:00
Jannebru
Under mina ca 40 år som socialarbetare var jag ofta ute i debatten men saknade ALLTID stöd support av mina kolleger nära och fjärran.Jag vet faktiskt inte orsaken. Nu är jag 70 år och sjuklig så jag orkar inte med nya stora grejer - bara korta inlägg,artiklar hälsar Ja
Inlägg #13: Postat: 2009-06-29 07:31:00
pruseluskan
Stort tack och kram janne B.
Inlägg #14: Postat: 2009-06-29 07:45:00
pruseluskan
NKMR har mycket intressanta synpunkter!

Det manar till larmsignalering och protest när de politiska lösningarna inte stödjer föräldraskapet. Ett starkt samhälle byggs av starka familjer, grunden till allt annat.
Inlägg #15: Postat: 2009-06-29 08:21:00
pruseluskan
Du kan själv bryta all sekretess kring dig och ditt barn. Du kan ställa dig utanför socialkontoret på din ort och demonstrera. Och ta emot pengar i en ask från förbipasserande för dina advokatkostnader!

Alltför många familjer i Sverige har barn i sina socialförvaltningars klor men ingen vågar bryta sekretessen själv.

Gör det du!
Laddar...