Alla har vi våra rötter

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2009-02-01 12:23:00
Janne B
Det ska verkligen bli intressant att se hur ArHo:s släkthistoria slutar denna gång. Är det inte lite svårt att identifiera kolgubbar,sotare,smeder osv?
Inlägg #22: Postat: 2009-02-01 12:47:00
Janne B
PETER Om du söker på FÅFÄNGAN får du vackra bilder, mat,utsikt, historia mm
Inlägg #23: Postat: 2009-02-01 12:56:00
Martin Ekdahl
Jag har gjort en intressant iakttagelse. Jag är fjärde generationens stockholmare in ex Patria. En central del av vår släkthistoria har varit berättelsen om att min farfarsfar flyttade från Blekinge till Stockholm. Tydligen skulle han delvis härstamma från någon sjöman från ett spanskt skepp som på medeltiden sjönk utanför Blekinge. Då jag har talat med andra stockholmare så har samma berättelse dykt upp i deras släkthistoria. Tydligen härstammar många nutida stockholmare och blekingar från samma besättning. Det tycks överlag som att väldigt många stockholmare härstammar från Blekinge.
Inlägg #24: Postat: 2009-02-01 13:28:00
ArHo
#23 Martin, man kan även spinna vidare på den tråden och undra var ifrån kom de första Stockholmarna ifrån då stan byggdes? Jag känner åtminstone en person som har sina rötter ifrån 1200talet tack vare sin släkt med Gustav Vasa. Hur det är med släkten Stålhammar som är en del av min släkt på min Mors sida, som var serafimerriddare och hade uppdrag på gamla slottet Tre Kronor, ett ingifte med min Mormors syster.
Inlägg #25: Postat: 2009-02-01 13:44:00
ArHo
Men Stockholm är inte längre vad det har varit när jag växte upp, ibland känns det som inte min stad längre, ett internationellt stresscentrum är Sthlm numer kan man kalla det hela för.
Inlägg #26: Postat: 2009-02-01 14:03:00
peter_
#22. Hej Janne, Fåfängan är ett prima ställe. Speciellt varma sommardagar. Då är det skönt att sitta där i skuggan av träden och den svalkande brisen och blicka ut över Saltsjön, Gamla stan, Djurgården mm.
Inlägg #27: Postat: 2009-02-01 14:10:00
peter_
#25 ArHo, är det alla bilarna eller..?
Inlägg #28: Postat: 2009-02-01 14:16:00
Janne B
Hej Peter/ Jag har bott på många håll i landet vilket könns som en sparad rikedom. Men i Stockholm har jag aldrig bott trots att jag började drömma om detta redan i 20-årsåldern.Jag har tänkt sommarjobba i "mina drömmars stad" men aldrig fått till det.Men jag har varit på kurser och konferenser 1-3 dagar väldigt många gånger. Men då är man ju liksom fångad i en gemenskap. Så tog hälsan slut men jag har suttit någon timme i dag o tittat på Fåfängan samt spanat in de olika tullarna.Det var inte så illa det heller. NU skiner solen över Herrljunga för första gången på en månad tror jag.
Inlägg #29: Postat: 2009-02-01 14:37:00
Martin Ekdahl
#28. Den stora skillnaden mellan en stad som Rostock och en stad som Stockholm är att Rostock har ETT H&M, ETT McDonalds, ETT Burger King, TVÅ Subways. Stockholm är belamrat med kedjor. Inget illa med det, men ibland får jag svårt att skilja på Täby centrum, Farsta och Drottninggatan. Allt är liksom likadant överallt. Man dricker kaffe på Roberts Coffe, köper tidningen på Pressbyrån, dricker en öl på Bishops Arms eller OLearys och handlar TV:n på Elgiganten. Tillgänglighet förnöjer, och där är Stockholm i toppklass. Men även omväxling förnöjer och det är en sak som jag älskar med Rostock. Kaféet ägs av den som jobbar där, puben likaså och klädaffärerna är små men gemytliga. Det är inte lika branded helt enkelt.
Inlägg #30: Postat: 2009-02-01 15:07:00
peter_
#29. Ja, turiststråken är sig lika, och det även olika länder emellan tyvärr. Annars håller jag inte riktigt med dig. Visst, Stockholm har ju en massa förstäder som byggts upp för att vara som små städer. Drottningatan är inte representivt för Stockholms innerstad. Möjligtvis för den del som kallas "City".
Inlägg #31: Postat: 2009-02-01 15:14:00
peter_
#28. Janne, många vänner som jag har från olika delar av världen hyllar Stockholm på sommaren som världens vackraste stad. Jag håller inte med, men det är mycket trivsamt och fint här. Icke desto mindre drar jag iväg till nordligaste Lappland så fort jag har chansen. Jag tycker väldigt mycket om de gamla, stämningsfulla kvarteren i Stockholm, men jag tycker lika mycket om att vandra i urskogen i Lappland, med vinden susande i tallkronorna, dofterna, en fjällripa som plötsligt flaxar upp och nästan skrämmer livet ur en, rovfåglatna som seglar i vinden. Inget annat ljud än vinden, bruset från någon fors i närheten, någon fågel.
Inlägg #32: Postat: 2009-02-01 15:33:00
ArHo
#31 Peter, jag håller med dig vår landsbyggd är fantastisk vacker, jag har fina minnen från höga kusten och inne i Örnsköldsvik med hur mysiga människor som helst. Även i trakterna där Janne bor är vackert så i sak skulle jag vilja flytta ut på landsbyggden igen, jag liksom inte trivs med all bilar och liknande elände i stan. Trängas på tunnelbana och bussar plus pendeltåg är bara förmycket. En helt annan sak Peter hoppa in och åk VM Pulka ett tag istället som är hur kul som helst.
Länk: wwwc.aftonbladet.se
Inlägg #33: Postat: 2009-02-01 15:56:00
Martin Ekdahl
#30. Jo visst ligger det något i det. Men även Odenplan och Medborgarplatsen eller vilken plats som helst är ganska korporatiserade. Det har jag vanligtvis inget problem med. Så fungerar konkurrensens regler. Men då jag ser att små boklådor försvinner eller att samma kafékedja säljer cappuccino på Götgatan, Alviks torg eller Vällingby blir jag ibland lite trött. Den amerikanska konformismen är inte idealet. Men blandar man upp kedjorna med konstiga småbutiker så blir det ganska trevligt. Ett intressant om möjligt inte sant exempel på överkorporatiseringen är ett citat av svenska McDonalds-chefen som jag en gång läste. Enligt citatet var han inte nöjd förrän han såg ett McDonalds i varje kvarter i hela Stockholm.
Inlägg #34: Postat: 2009-02-01 17:01:00
Janne B
Jag har aldrig gått i en skog - sa en kvinna i Umeå till mig 1980.Vill du visa mig. Hon berättade att hon var född i finska lappland med bara småskog och myrar och sedan växte hon upp i det kala Kiruna. Bara buskar ingen skog som hon beskrev det.Men som 45 årig kom hon till Umeå och blev helt trollbunden av att gå runt i den höga vackra tallskogen på höjderna Umeå. Hon var så imponerad av de högresta trädpelarna, som gjorde att hon kunde se 100 meter bort mellan träden. Tallskogen var ljus och granskogen var mörk sa hon.Hon nosade runt som en spårhund efter svamp, bär och örter.Hon hade en väldig begåvning åt det hållet. Ja det var verkligen roligt att gå runt med henne en sommar. Men jag lyckades aldrig att få henne förstå sig på karta och kompass.Men hem hittade hon ändå...
Inlägg #35: Postat: 2009-02-01 17:08:00
peter_
Jo, nog finns det skog i Lappland. Man hade exvis ett hyfsat stort sågverk i byn Saivomuotka i Karesuandotrakten. Det lades ned på 80-talet. Själv brukar jag väl mest ströva på fiske- eller bärplockningsturer i Pessinki med omnejd. Det är mycket myrmarker men en hel del skog.
Inlägg #36: Postat: 2009-02-01 17:14:00
peter_
Inlägg #37: Postat: 2009-02-01 17:15:00
peter_
Va? Vad i hela världen, vilken lång länk!
Inlägg #38: Postat: 2009-02-01 18:32:00
Janne B
Det var verkligt långa RÖTTER ja
Inlägg #39: Postat: 2009-02-01 19:29:00
GunnarL
35/ När jag jobbade i Skellefteå på 90-talet passade jag vid något tillfälle när jag hade tillgång till bil på att köra runt lite i trakten. Det längsta jag kom till var Arjeplog efter paus i Arvidsjaur. Pinnaskog! tänkte jag. Jag hade också min son som då var i 15-årsåldern med mig vid ett annat tillfälle. Pinnaskog! sa han. Fast det var lite exotiskt att se alla renar som sprang omkring lite hur som helst och så var vi och tittade på en riktig nipa väster om Byske. Det var också fint - fast fy fan vad där var mygg! Jag fiskade också en del i Byske älv men då hade jag mygghatt.
Inlägg #40: Postat: 2009-02-01 19:35:00
GunnarL
Jag håller med om att Stockholm är en fantastiskt vacker stad - speciellt på sommaren! Det har naturligtvis med allt vatten att göra. Över huvud taget är Sverige ett vackert land med den omväxlande natur vi har. Dalsland är t.ex. ett klart underskattat landskap med dess vilda skogar och långa djupa sjöar. Fast vackrast är det nog i Småland - speciellt när det skymmer! Det har Pär Lagerkvist slagit fast och det var bl.a. därför han fick nobelpriset.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...