Inlägg #1: Postat: 2009-01-20 00:05:00
|
Ralf |
Men jag har läst att när Mia bodde på Trossen så blev hon misstrodd av Hermon. Mia betedde sig ej som en förföljd person. Hon kontaktade då Marklund och ”angav” henne. Marklund skrev sedan allt om Trossen-bluffen och brottsanklagelserna. Stämmer detta?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-01-20 10:42:00
|
Inger Olsson |
Ang. "gömda"-bråket så såg jag debatten hos Janne Josefsson. I den debatten fick man intrycket av att bara Mias man, han "med de mörka ögonen" skadats allvarligt av denna, till stora delar, fejkade historia. Men här nämner du konkret fler personer. Som jag ser det: tystnaden kring Gömda o Asyl o Liza Marklund beror ju på att de alla inblandade har blivit blåsta av en mytomanisk fjolla... Kom igen: Monica Antonsson blev också blåst. Hon blir först kontaktad för 2 år sen av en "nära o kära" till "Mia". Dessa har tidigare försökt få nyans i storyn men ingen lyssnade. Det är här det politiska läget kommer in, tror jag. Denna historia har ju gynnat de feministiska perspektiven.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-01-20 11:15:00
|
Inger Olsson |
Man har låtit sig bli grundlurad p g a politiska motiv? C-O Schlyter, du har helt rätt. "Mia" borde ha stoppats tidigare. Men Liza M var, är nog fortfarande, alldeles för matad med "Blame the victims", att kvinnor aldrig ljuger, och skulle de ljuga så beror det på att en "könsmaktsordning" tvingar dem... I boken "Studio sex" blåser sexarbetarna henne. Uppriktigt sagt, varför lyckas Liza Marklund lura sina läsare, oftast unga tjejer?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-01-20 13:53:00
|
Karin Holmberg |
Fast nu börjar man bli lite trött på att läsa om den här "Gömda"-historien i medierna.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-01-20 13:54:00
|
Karin Holmberg |
Inger Olsson #3 bra skrivet. dock.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-01-21 07:53:00
|
peter_ |
Bra red! Sourze bidrar till en bättre svensk massmedia, att oskyldigt drabbade förhoppningsvis får full upprättelse och skadestånd från de ansvariga samt att sanningen hinner ikapp ett par hänsynslösa bluffmakare. Läs även denna sammanfattning av skandalen: Länk: newsmill.se
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-01-21 08:25:00
|
peter_ |
Läs denna intervju i Aftonbladet med "Mia" i Liza MArklunds sällskap från 2004.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-01-21 08:26:00
|
peter_ |
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-01-21 16:44:00
|
Martin Ekdahl |
Det finns tre saker som verkligen stör mig med Liza Marklundhistorien: 1 Att hon tycks ha trampat ned alla utsatta kvinnor, oskyldiga personer, journalister, kvinnocenter i sin strävan att nå personlig framgång och därmed har orsakat stor skada för dem som verkligen försöker göra något gott. 2 Att hennes uppsåt så här i backspegeln är så ohöljt rasistiskt. Svenskar är offer. Mörkögda invandrare är skurkar. 3 Att hon ändå tas i försvar av de gamla mediernas krönikörer och den feministiska akademiska eliten.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-01-21 17:26:00
|
Sunny |
Du har gjort en fin heltäckande sammanfattning här tycker jag.Även de som inte läst böckerna kan få en ganska klar bild av förloppet.Jag läste om min pocket Gömda som kom-99.Där står "Detta är en sann historia:en dokumentär roman" och lite längre ner "Maria är en vanligt tvåbarnsmor,radhusägare o banktjänsteman"
Nu visar sig att inte ens "tvåbarnsmor" stämmer. Jag är en stor älskare o samlare av deckare: en passion.Men inte ens jag har läst Marklunds 2eller 3 senaste för jag tycker de är tråkiga.Däremot har jag alltid läst henne som journalist:där är hon rapp o skojig. Jag har länge tyckt att det hon uträttade för utsatta kvinnor genom sina "sanna" böcker är viktigare än att hon skriver dåliga deckare men nu vet jag inte riktigt vad jag ska tycka längre.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-01-22 19:20:00
|
steno |
Intressant och klargörande artikel. Att arbeta med utsatta människor och bli kontaktade av Expressenjornalister, det värjde jag mig för när jag arbetade i socialvården. Fint att du använder dina erfarenheter också till att skriva!
|
|