Att inte rösta inte ta ansvar

Inlägg #1: Postat: 2001-10-17 14:24:00
Carola
Ja, då har vi genast gått tillbaka i tiden då endast de som hade en viss inkomst fick rösta, endast de som "ansågs" berättigade till det. Det finns olika syn på demokrati och jag tror helt enkelt att vill man behålla ett folkstyrt land, som säkerligen kan förbättras så ska man rösta. Vad blir det annars?
Inlägg #2: Postat: 2001-10-17 22:28:00
henkii
Att inte ha tid att sätta sig in i vad dom olika partierna vill har inte ett dugg med ekonomi att göra. Det var heller inte tvång på att rösta förr i tiden om man hadde rättigheten dvs. Det ska inte vara tvång på det idag heller, eftersom att man då tar ett jätteskutt tillbaka i "tiden" och berövar människor deras frihet att välja själva. --- Fortsätter nedan pga max 500 tecken ---
Inlägg #3: Postat: 2001-10-17 22:29:00
Henrik Pettersson
---fortsättning--- Självklart så kan vårat land förbättras, det kommer det alltid att kunna göras. Men förbättringen går inte till det bättre om man röstar bara för att man måste, och inte bryr sig om vad man röstar på. Därför ska man inte rösta om man inte vill, eller för att man tycker sig veta för lite för att göra ett sådant viktigt val.
Inlägg #4: Postat: 2001-10-18 09:29:00
Carola
Som jag skrev till Tobias så anser jag att engagemang och röstning ska gå hand i hand. Idag klagas det överallt hur ex. skola, sjuk- och åldringsvård fallerar. Det skrivs om det överallt. Jag går inte till en vallokal och tar en lapp på måfå.
Inlägg #5: Postat: 2001-10-18 09:33:00
Carola
Svar 2: Ang. ekonomi så var det i början på seklet endast ett fåtal som fick rösta. Det var män och med en årsinkomst på 800 kr. Men det var då, inte nu, som jag heller aldrig har sagt.
Inlägg #6: Postat: 2001-10-18 09:38:00
Carola
Sorry, jag skrev fel namn. Det ska vara Michael inte Tobias!!
Inlägg #7: Postat: 2001-10-18 14:57:00
henkii
Bara för att du inte går till en vallokal och tar en lapp på måfå betyder inte det att alla röstar seriöst. Antalet oseriösa röster är idag antagligen ganska litet då man inte behöver rösta. Men om man var tvungen så skulle antalet oseriösa röster öka ungefär lika mycket som antalet soffliggare är idag. Och varför ska människor som inte vet vad dom röstar på få bestämma hur vårat samhälle ska se ut? Alla människor är fortfarande berättigade att rösta, men man ska inte vara tvingad att göra det.
Laddar...