|
Inlägg #1: Postat: 2009-01-16 15:38:00
|
|
Leif-Arne |
En tänkvärd text som kräver lite eftertanke, det tackar jag för. En reflektion om detta med att mäta det det som inte går att mäta annat än subjektivt; i en sjuksal är det 20 grader, i en säng ligger en patient, han säger att det är för kallt. Det senare är en subjektiv uppskattning av tempraturen men ändå mer relevant än det värde termometern ger.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-01-18 14:56:00
|
|
Sunny |
Som vanligt så läsvärt! Jag tror att det du beskriver som patalogisk skuld är ungefär den som förr i tiden kallades arvsynden?
Jag känner igen det där. Man tänker som barn: hade jag varit duktig,söt,snäll ,händig stryk det som ej passar så hade fostermamman inte försökt att lämna tillbaka mig eller kastat ut mig? Och hade jag varit en fin baby hade min mamma inte dumpat mige hade slagit mig så illa?För jag kunde ju alla svaren i läxan men kunde inte få fram dem.Skoltiden var en mardröm:jag fick sönderrivna kläder o sönderskurna cyckeldäck o hemma väntade straffet."Du måste ju ha retat dem på något vis" sade fosternmamman.Jo de kallade mig galna tantens horunge: det kunde jag inte tala om för henne
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-01-18 15:08:00
|
|
Sunny |
Så finns det verklig skuld som man måste leva med!Jag kan aldrig bli fri ifrån min skuld till min dotters död:Hade jag handlat på ett annat sätt hade hon fått leva!Jag lämnade henne i trädgården vid havet visserligen iklädd godkänd flytväst o gick in för att sätta på potatisen.Det räkte.Att jag får livstid är ok men att hon fick betala med sitt liv för mitt misstag känns värre.När detta hände sökte jag upp min mor.Jag var ju galen av sorg. Hon skrattade o sade att nu kunde jag inte längre tycka någonting om att hon inte ville ha mig.Nu var jag en baranamördare o skulle hålla käften! Det var hennes första barnbarn men ..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-01-19 04:25:00
|
|
mats hägglöf |
Pietister bland andra begagnar sig av skuldkänslor för att styra barnet och Luther lärde oss fostran till skuld och underkastelse. Människan vill ha frihet, trygghet och en meningsfull sysselsättning. Men under värderingar, mål och preferenser ligger ett reellt tvång, som stundom leder till skuldkänslor.Den personliga friheten inskränks av att individerna binder varandra och begränsar varandras valfrihet,när de interagerar. Ibland förnekas och förträngs de överordnade målen och det underliggande tvånget, vilket lätt leder till skuldkänslor - stundom patologiska. Mats
Hägglöf
|
| |