|
Inlägg #1: Postat: 2001-10-17 13:10:00
|
|
Carola |
USA har ett förhållandevis högt valdeltagande, där också de flesta står bakom den som vunnit valet. Många anser det vara bättre att arbeta med presidenten senaten, kongressen än emot. Att det överallt finns folk som inte röstar är jag fullt medveten om. Men om man inte röstar så går du ett steg från demokratinfolkstyre, det gör alltså de som väljar att inte rösta.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-10-17 13:43:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Nej. På landsbygden är valdeltagandet lägre men det är också befolkningen. Så om man inte röstar så är det ett steg bort från demokratin. Det låter väldigt svart/vitt, "antingen eller" för mig. Vi har för övrigt inte demokrati varesig i sverige eller i USA.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-10-17 16:04:00
|
|
Carola |
Jo. Sverige är en demokratisk rättstat. Statskick monarki. Kongressen och senaten är både republikaner och demokrater. Men du har din syn och jag min, that´s life.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-10-17 17:05:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Nej. Sverige är en representativ demokrati. Det är alltså inte sant folkvälde som i Switzerland. Det är faktiskt skillnad. Det handlar inte om "syn" eller subjektiv tolkning. Demokratins fossila medel alla infrastuktur till trots är en bra förklaring på den rådande politiska apatin.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-10-17 20:03:00
|
|
Carola |
Jo. Sverige jag pratar svensk politik är en demokratisk rättstat. All offentlig makt utgår från folket.
|
| |