|
Inlägg #1: Postat: 2009-01-14 11:24:00
|
|
Leif-Arne |
Jag förstår inte riktigt poängen, LMs trovärdighet är redan skadesjuten det har väl ingen missat. Vad går kravet på en Canossavandring ut på? Att nu sluta upp i drevet, kan bara bero på att ger en blodsmak som tydligen en del gillar, och gärna följer flocken i klappjakten.Kravet på att någon inte skall gömma sig blir patetisk om man själv inte ens vågar skriva under kravet med namn. Inte gömma sig sa Bull. LM har helt klart förbrukat sin trovärdighet som journalist, däremot så går väl försäljningssiffrorna upp vilket gör att hon gråter hela vägen till banken.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-01-14 11:48:00
|
|
Unto S |
Gömda-REJ vägrar komma fram! Vad är detta? Har Sourze en egen VIP-grupp som får skriva anonymt. Det finns ganska många redan. Anonyma artiklar har inget värde, dom bör kastas i soptunnan direkt. Eller hur Sourzeredaktionen?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-01-14 11:52:00
|
|
peter_ |
Artikeln tar upp något viktigt, nämligen korrumption i media. Det är bra att ta vara på tillfället då det syns så tydligt. En väl fungerande "gammelmedia" är oerhört viktigt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-01-14 12:11:00
|
|
Leif-Arne |
Visst men drevet är redan igång, debatten om mediakorruption är redan stark. Att anonym sluta upp längst bak o drevet och kräva att någon inte skall gömma sig, visar bara en mobbarmentalitet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-01-14 12:13:00
|
|
Leif-Arne |
Jämför med hur Ramona drivit den här debatten, rakt och öppet i eget namn, det ger respekt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-01-14 12:23:00
|
|
peter_ |
Jag uppfattade inte att artikeln i första hand riktar in sig LM men jag kanske missade lite och borde läsa om den. Jag ska göra det strax.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-01-14 12:25:00
|
|
peter_ |
Angående anonymt författarskap så vet jag ju inte varför denna författare vill vara anonym, men det gör inte mig något. Vad skulle problemet vara?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-01-14 12:29:00
|
|
peter_ |
Nu har jag skummat den igen och tycker att den för debatten vidare genom att fokusera på hur kollegor inom media agerat och agerar. Det är viktigt att ta upp och författeren gör det ganska bra tycker jag.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-01-14 12:36:00
|
|
Leif-Arne |
#7 Att från en skyddad position kräva att någon annan lämnar sin skyddade position är inte trovärdigt. Åsikter som inte ens är så mycket värda att man vågar skriva under med sitt namn, är inget värda. Mummel i kön liksom.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-01-14 12:59:00
|
|
peter_ |
#9. OK, du syftar på titeln kanske. Den är väl lite missvisande.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-01-14 13:47:00
|
|
CMO |
"Rent teoretiskt" kan det ju vara så att signaturen arbetar på en tidning eller ett förlag där sådana här åsikter inte skulle falla i god jord. Det finns nog många exempel på viktiga artiklar och böcker som skrivits anonymt. En bra artikel står för sig själv oavsett vem som skrivit den. Om denna gör det låter jag dock vara osagt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-01-14 14:00:00
|
|
Leif-Arne |
#11 Där kan alltid finnas situationer där någon behöver skydda av anonymitet, men hur mycket patos ger det att, anonymt, kräva att någon skall lämna sitt gömställe, på en skala 1 till 10?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-01-14 14:14:00
|
|
CMO |
#12 1.5 patospoäng kanske. På tal om att vilja vara anonym var det inte så att en viss person kallade sig ömsom Viktor, Valter, U.S. etc när Sourze var ungt? Speciellt när riktigt grova personangrepp skulle göras kom vissa "alternativa" signaturer i användning från denne illustre skribent.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-01-14 14:17:00
|
|
Leif-Arne |
#13 Ville Valle & Viktor?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-01-14 17:45:00
|
|
Unto S |
#13 Bra CMO! Vad sägs om Mike AmerikaMike etc CMO. Då var Sourze ung och då fick man inte vara anonym när man skrev artiklar. Nu har Sourze en VIP-klubb för anonyma skribenter. Steno döpte dig till ”bushmen” men den signaturen använde du aldrig. Jag kommer ihåg när Mike/AmerikaMike CMO skrev: ”Unto har sugit kommunistdiktatorers kukar …” Den tiden är förbi. Nu har vi Janne B som anmäler ”övergrepp” till redaktionen i tid och otid. Jag har sparat alla mina kommentarer sedan febr 2003. Samlat dom i en mapp som bär namnet ”Viktor – en dogmabok”. Beträffande mina personangrepp, de var få när Sourze var ung och de är få även nu när Sourze har en VIP-klubb för anonyma skribenter.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-01-14 18:01:00
|
|
arvidandersson |
Ni som hakat upp er på att författaren inte framträder med namn, tycker jag silar mygg och sväljer kameler. Visst ska Liza Marklund framträda och reda ut begreppen.
Och visst ska media berätta hur de kunde svälja Marklunds rövarhistoria så länge. Medias gamla roll verkar vara överspelad - huka er gubbar och gummor på AB och SVT mfl ställen - tiderna förändras - nu sätter folket dagordningen inom media! Er litar vi inte på längre. Ni måste anpassa er eller så går ní under....
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-01-14 18:13:00
|
|
Leif-Arne |
#16 Struntprat, ännu så länge har "gammelmedia" den bästa nyhetsbevakningen t.ex ekot och Svd vad gäller Sverige Det finns ett absolut värde i det som kompetenta journalister skriver om. Slaskmedia är något annat, men de ger vad en den frågar efter, så de som kritiserar LM bör ställa sig frågan varför de är så kritiska, de har ju fått precis det de velt ha, slaskjorunalistik från slaskmedia.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-01-14 18:49:00
|
|
CMO |
#15 Skillnaden är ju att jag inte hycklar genom att klaga på andras anonymitet. Den förträfflige Dr. Mike skrev för övrigt inte så där. Citera korrekt om du ska citera öht: Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-01-14 18:59:00
|
|
Janne B |
Nu ställer jag mig mitt på Torget och erkänner att jag aldrig läst en rad av Lisa M - för jag har aldrig trott att hon haft något att ge mig.Så jag är inte alls besviken eller upprörd - saken angår mig inte. Jag känner mig så härligt fri från detta larm!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-01-14 19:01:00
|
|
Janne B |
KUL LA / Även jag koller SvD och Ekot i första hand. Så måste jag lyssna på radions korrespondenter. P1 på söndagsmorgnarna ger utblick över världen.
|
| |