|
Inlägg #161: Postat: 2009-01-15 17:29:00
|
|
Janne B |
På 1970-talet hade nog nästan all växande kommer tankar om att förena bostäder och arbete i samma område. Man kan ju tycka att placera ut lite kontor skulle vara enkelt men att plcera industrier med dåtida rök,damm, buller skulle vara dumt. Jag känner inte något lyckat exempel i Sverige på att man lyckats förena arbeta och boende i kvarteren. Utom i en del gamla områden med butiker och hantverk.Den gamla europamodellen var givetvis att hålla allt inom stadsmurarna.
|
| |
|
Inlägg #162: Postat: 2009-01-15 17:51:00
|
|
Martin Ekdahl |
#161. Idag är det dock lättare att förena arbete, bostäder och centrum. Se till exempel på Scanias och Astra-Zenecas industrier som befinner sig nära handel och bostäder i Södertälje.
|
| |
|
Inlägg #163: Postat: 2009-01-15 20:18:00
|
|
Empiri |
136# Nej Bongo Bongo, du förstår mig inte alls rätt. Judendomen är som de flesta vet en religion och ingen etnisk tillhörighet. Islam är också en religion utan etnisk tillhörighet. Dessa två av varandra oberoende faktum blandas alltför ofta ihop. Det finns judar i Israel men alla israeler är inte judar. Likväl som alla Egyptier, Jordanier, Saudier och Iranier mfl INTE är muslimer. Naturligtvis är majoriteten i Israel judar liksom majoriteten i ovan nämnda arabländer samt ett persikt land Iran är muslimer. Unto S är inne på en mycket farlig väg när han använder termer som får kalla kårar på ryggen att minna om Tyskland på 30-talet.
|
| |
|
Inlägg #164: Postat: 2009-01-15 20:52:00
|
|
ArHo |
#156 peter, du har ett mycket obehaglig sätt att komma med lömska påhopp och det värsta är att du har så fel med dina antydningar. Jag frågade dig om en ömtålig fråga för en tid sedan, svaret du gav var inte det väntande man kunnat förmoda. Därutav fastställde du, att min uppfattning stämmer, att du tillhör de falska profeterna på Sourze. Om jag vore som du skulle jag ligga väldigt lågt med sådana yttringar du kommer med. Jag har erkänt dig som en person, som kan skriva kloka och vettiga saker, men dina dumheter ger jag dig inget för. Det skulle vara gement av mig att sätta igång och anklaga dig för dina åsikter jag inte delar med dig. Tyvärr har det hänt, men i rent självförsvar naturligtvis, men absolut inte annars.
|
| |
|
Inlägg #165: Postat: 2009-01-15 21:01:00
|
|
Janne B |
empiri 163// Semiter eller semitiska folk kallas folk som talar semitiska språk. Till dessa räknas bland annat araber och judar. Benämningen kommer ursprungligen från Bibeln där det är namnet på de släkten som var ättlingar till Noas son Sem./ Men någon gång under historiens lopp övergav judarna/hebrerna detta språk och övergick till hebreiska. Jag vet inte hur det gick till! kan det vara en av orsakerna till alla striderna. Det är nog inte så lätt att förhandla med någon som pratar hebreiska?
|
| |
|
Inlägg #166: Postat: 2009-01-15 21:12:00
|
|
Martin Ekdahl |
#165. Skall man vara helt korrekt så är arabiska, amhariska, tigrinska och hebreiska olika grenar av det semitiska språkträdet. Således är arabiskan och hebreiskan närmare besläktade än exempelvis arabiskan och persiskan.
|
| |
|
Inlägg #167: Postat: 2009-01-15 21:16:00
|
|
Leif-Arne |
Nog är väl persiska ett indoeuropeiskt språk? Men jag håller med om att det är knöligt. Ännu knöligare är väl jiddisch som -ändå- får betraktas som ett i huvudsak germanskt språk men som skrivs som ett semitiskt i.e. hebreiska.
|
| |
|
Inlägg #168: Postat: 2009-01-15 21:18:00
|
|
Janne B |
Tack Martin/ Ingen person från Persien Iran blir glad om man betraktar dem som en slags araber.Deras språk ligger väl närmare indiska dialekter?/ Vet du om vårt zigernarspråk har rötter i Indien.? / Det är facinerande att tänka sig att finnar och ungrare har kommit vandrande med sitt språk från Asien för 2000 år sedan?
|
| |
|
Inlägg #169: Postat: 2009-01-15 21:19:00
|
|
Leif-Arne |
#167 Sedan har väl perser och araber, syrianer, greker mm haft ett horn i sidan till varndra ända sedan Xerxses
|
| |
|
Inlägg #170: Postat: 2009-01-15 21:19:00
|
|
ArHo |
Zumererna" vad för folkslag tillhörde de egentligen? inte någonstans har jag hitta den uppgiften i uppslagsverk. Det talas bara om det Zumeriska folket. Någon som vet?
|
| |
|
Inlägg #171: Postat: 2009-01-15 21:22:00
|
|
Leif-Arne |
#168 Fast jag undrar om inte detta med språksläktskap mellan finnar och ungrare är en myt, jag har frågat flera finnar om de överhuvudtaget begriper något på ungerska och fått svaret att det gör de inte, estninska däremot, en del.
|
| |
|
Inlägg #172: Postat: 2009-01-15 21:22:00
|
|
Janne B |
Som jag fattat det så är jiddisch rätt så mycket tyska. Språket lär ha uppkommit som en kompromiss mellan olika språkliga traditioner hos olika judar i olika europeiska länder. Förföljda och isolerade måste de hitta ett gemensamt språk då de inte lyckats bevara sina hebreiska. Rätta mig om jag tokfattat!
|
| |
|
Inlägg #173: Postat: 2009-01-15 21:25:00
|
|
Leif-Arne |
Perser brukar ibland kallas "Blatte de lux" eftersom perser ofta har lysnde skolresultat. Förmodligen en slags bildningstradition samt att det är främst högutbildade som flytt Iran.
|
| |
|
Inlägg #174: Postat: 2009-01-15 21:25:00
|
|
Janne B |
MYT ja det kan man undra, men så står det i alla "läroböcker". Därtill står väl estniskan nära finskan. Esterna lär ha smyglyssnat på finska radio TV fram till befrielsen...
|
| |
|
Inlägg #175: Postat: 2009-01-15 21:28:00
|
|
Leif-Arne |
#173 Så och i min, men släktskapet är nog väldigt avlägset isf. Esterna däremot är "kusiner". Så till den milda grad att de snodde finska nationalsången och satte egen text till.
|
| |
|
Inlägg #176: Postat: 2009-01-15 21:46:00
|
|
Martin Ekdahl |
#167. Persiskan är ett indo-europeiskt språk medan de semitiska språken räknas som afro-asiatiska. Persiska eller "farsi" är officiellt språk i Iran, Afganistan och Tadjikistan. Närbesläktade språk är kurdiska och balukiska. Jiddish är en blandning av högtyska och hebreiska. Språket skrivs med hebreiska bokstäver men uttalas som på tyska med tysk grammatik. Rent språkmässigt är det mer ett germanskt språk med semitiska inslag än ett semitiskt språk.
|
| |
|
Inlägg #177: Postat: 2009-01-15 21:55:00
|
|
Martin Ekdahl |
#168. Romani hör till den indoariska lägg ingen vikt vid namnet språkgrenen inom de indoeuropeiska språken. Språket är likt hindu, urdu, bengali och marathi besläktat med sanskrit det språk som hinduismens Vediska texter skrevs på.
|
| |
|
Inlägg #178: Postat: 2009-01-15 21:55:00
|
|
ArHo |
|
| |
|
Inlägg #179: Postat: 2009-01-15 21:59:00
|
|
Martin Ekdahl |
#170. Sumererna levde i landet Sumer i det nuvarande Irak dåtida Mesopotamien. Deras högkultur varade mellan 3200-2000-talet före Kristus. Sumererna hann under denna tid uppfinna tideräkningen, skriften och hjulet. Inte illa.
|
| |
|
Inlägg #180: Postat: 2009-01-15 22:10:00
|
|
Martin Ekdahl |
#174. Finsk-ugriska skall förstås som finskpermiska samiska, finska, estniska, liviska samt flera mindre språk i Ryssland och ugriska ungerska och Ob-ugriska vilket talas i norra Ryssland. Dessutom räknas samojediska vilket talas i Sibirien och yukaghiriska som talas långt bort i östra Sibirien in bland de finsk-ugriska språken. Finsk-ugriska är ett uraliskt språk och tillhör därmed inte den indo-europeiska språkfamiljen. Namnet "ungrare" lär för övrigt härleda till "hunner". På ungerska heter det magyar.
|
| |