Varför slåss de? Del 2

Den här tråden diskuterar artikeln Varför slåss de? Del 2.
Showing page 5 of 12: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Inlägg #81: Postat: 2009-01-13 15:50:00
Thomas L. Aabo
Bra artikel.
Inlägg #82: Postat: 2009-01-13 16:20:00
Martin Ekdahl
#81. Tack Thomas!
Inlägg #83: Postat: 2009-01-13 19:12:00
Bongo Bongo
#71. Ahh, äntligen så har slanten trillat ner i kollektbössan. Israel ser alla palestinier som skyldiga och som legitima militära mål. Att det är barn som drabbas är bara en bonus för IDF. Men även om det fördrivna och ockuperade palestinska folket endast har sin egen undergång att se fram emot så är det nästan så man önskar att de kan bita tillbaka, ordentligt.
Inlägg #84: Postat: 2009-01-13 19:53:00
Bongo Bongo
#70. Det slog mig just att jag har blivit så jävla gammal att jag kommer ihåg Olof Palme "live", så att säga. Inser också hur gammal den aktuella konflikten är och hur omvärldens tolerans av israels utveckling mot en korrumperad militärstat med inslag av judisk extremism bär en stor del av skulden.
Inlägg #85: Postat: 2009-01-14 16:00:00
Thomas L. Aabo
Bra artikel!
Inlägg #86: Postat: 2009-01-14 22:33:00
Unto S
Redan i juni 2008 planerade Israel ett anfall mot Gaza, rapporterade Haaretz den 27 december: ”Källor inom försvarsmakten säger att försvarsminister Ehud Barak för över ett halvår sedan beordrade de israeliska styrkorna IDF att förbereda för operationen – samtidigt som Israel förhandlade om en vapenvila med Hamas.” En studie utförd av det kanadensiska institutet Centre for Research on Globalisation CRG, publicerad den 8 januari, går igenom bakgrunden till invasionen. Ett avtal med ett brittiskt gasbolag, British Gas BG, om utvinningen av de stora gasfyndigheterna utanför Gazas kust brakade samman i december 2007. Rent juridiskt tillhör gasen palestinierna, så ersättning för gasutvinningen skulle ursprungligen utgå till den palestinska myndigheten. 1999 hade ett avtal slutits mellan British Gas och den dåvarande palestinska myndigheten. Israel hade sedan Ariel Sharons makttillträde motsatt sig detta avtal och hävdat att all gas tillhörde Israel.
Inlägg #87: Postat: 2009-01-14 22:45:00
Martin Ekdahl
#86. Stämmer dessa fakta så låter det ju rimligt att gaen skall tillfalla palestinierna givet att gasen finns inom palestinskt territorium samt att detta ingår i avtalen för palestiniernas autonomi.
Inlägg #88: Postat: 2009-01-14 22:45:00
Martin Ekdahl
#87. "Gasen" skall det givetvis stå.
Inlägg #89: Postat: 2009-01-14 23:45:00
Unto S
”Israels armé har tränat på Gazainvasionen ett och ett halvt år. Armen har byggt en kopia av Gazastaden. Kopian finns i Negeve-öknen, nära Tsehilims milärbas. I Israels TV sa en armétalesman att våra soldater känner till alla små gatorna där objekt som vi vill eliminera finns.”
Inlägg #90: Postat: 2009-01-15 07:10:00
peter_
Läs denna artikel om Islamisternas och Hamas ideologi:
Länk: dn.se
Varför är detta inte en central aspekt i denna diskussion? Många verkar helt bortse från att blodbad är vad islamisterna vill ha. Att egna dör gör inget, absolut inget, de blir martyrer och deras stöd skapar opinion mot Israel. Islamisterna borde vara lika omöjiga att förlika sig med, för en demokratiskt sinnad person som bär vårt samhälles grundvärderingar, som nazisterna och Hitler.
Inlägg #91: Postat: 2009-01-15 10:05:00
Bongo Bongo
"Civila dör på Gaza i första hand för att martyrskapet är Hamas strategiska val i kampen mot Israel." Lysande! och jag som trodde att det var israeliska bomber, robotar, attackhelikoptrar, jaktflyg etc, som slaktade palestinska barn. Härligt att en känd judisk extremist och terroristkramare slår fast fakta i målet.
Inlägg #92: Postat: 2009-01-15 10:13:00
Bongo Bongo
Tänk om det var lika lätt att spela på stryktipset som att förutsäga judiska reaktioner på avslöjande av israeliska övergrepp. Är det en slump att våra riksmedier fylls av artiklar och inslag om antisemitism? Företrädare för organisationer som årligen stödjer den israeliska olagliga ockupationen och förtrycket av det fördrivna palestinska folket med miljontals kronor är helt plötsligt de utsatta. Nej det är hög tid att dom får samma behandling om de som understödjer islamism, stoppa pengaöverföringar till israel och beslagtag kontona tills en utredning kan fastslå att pengarna ej används till att understödja judisk terror. För vi är väl rättvisa, vi svenskar ;-
Inlägg #93: Postat: 2009-01-15 10:23:00
Leif-Arne
#92 Du menar att: -Judar har sig själva att skylla om de råkar ut för något? Även om vissa rent ingår i gruppen "vi svenskar". Tesen verkar märkligt bekant på ett riktigt otäckt sätt.
Inlägg #94: Postat: 2009-01-15 10:48:00
Martin Ekdahl
Denna bild är från en Hizbollahdemonstration: nLänk: photos1.blogger.com

Nu må det vara så att Hizbollah och Hamas använder sig av retorik, gester, resonemang och symbolik som av en ren slump påminner om nazisternas. Eller så finns det en anledning att åter titta på dent judiska folkets historia av förföljelser och analysera islamismen som ännu en i raden av antisemitiska ideologier.
Inlägg #95: Postat: 2009-01-15 10:49:00
Martin Ekdahl
Länk: photos1.blogger.com

Skall det givetvis vara.
Inlägg #96: Postat: 2009-01-15 10:57:00
Leif-Arne
#95 Det är riktigt sorglit att sådana spöken går igen, det är tom så att det i Israel finns neonazis, vilket säger en del om vilken kognitiv kapacitet, eller rättare sagt brist på sådan, som kännetecknar nassar.
Inlägg #97: Postat: 2009-01-15 11:09:00
ArHo
Martin ett genmäle på ditt inlägg om Jönssonligan som jag tydligen inte sett, just den filmen, trots att min gamle vän Björn Gustavsson medverkar. Nåväl även om jag hade sett just den filmen så handlar min idè om självförsörjande ekonomiska regioner och i brist på utrymme att skriva ned sex A-sidor i ämnet, så vill jag poängtera att det finns en gedigen detaljbeskrivning med i sammanhaget hur en stor ekonomisk region skall praktiskt taget vara självförsörjande. Tanken bakom det här är att sprida ut folket över landet så att vi blir utav med gläsbebyggda områden i vårt avlånga land. Alltså min tanke är vida mer genomtänkt än vad nu politikerna utreder.
Inlägg #98: Postat: 2009-01-15 11:11:00
Pia K
väldigt intressanta artiklar, som ger mer förståelse till situationen på Västbanke
Inlägg #99: Postat: 2009-01-15 11:21:00
Martin Ekdahl
#96. Ja, Leif-Arne. Att det går en våg av högerextremism och nazistiskt våld i länder som Polen och Ryssland är också en historisk paradox och tragedi. Jag kan bara tro att det är i brist på kunskap och kanske dåliga uppväxtförhållanden som ligger bakom dessa absurda fenomen. Annars förlorar jag lätt tron på mänskligheten.
Inlägg #100: Postat: 2009-01-15 11:22:00
Martin Ekdahl
#96. ArHo, jag är av princip motståndare till massförflyttningar av folk.
Showing page 5 of 12: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Laddar...