|
Inlägg #41: Postat: 2009-01-12 19:49:00
|
|
GunnarL |
Diskussionen runt konflikten i Gaza har kanske blivit lite väl infekterad, men jag kan i alla fall inte blunda för att 1 Israel använder oproportionerligt våld - en död israel per 100 döda palestiner. 2 Israel använder förbjudna vapen - vit fosfor mot civilbefolkning. För övrigt förbjudet att använda mot personer över huvud taget. 3 Israelerna beskjuter sjukhus och ambulanser och vägrar ge hjälporganisationer möjlighet att undsätta nödlidande människor. Detta är krigsförbrytelser och brott mot allt vad folkrätt heter! Sen kan CMO snacka om "det islamistiska hotet" tills han blir torr i halsen!
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2009-01-12 20:28:00
|
|
Lars Nilsson |
Själv börjar jag, skam till sägandes, efter 13 artiklar i frågan, bli trött och mätt på alla för- och motargumet, som man hört till leda. Möjligen kan jag tillägga att jag inte tror Israel nu hade invaderat Gaza om man bukt på inflödet av vapen via gränsen till Egypten. Faktum är att jag tror det var huvudorsaken. Man hade nog tålt några hemmagjorda raketer bara den dörren varit stängd. Lägg märke till, vilket syns även i svensk TV, att vid israelernas vid bombningar nyttjar antiluftvärnsskydd. Luftvärnsraketer tillverkar man inte hemma i trädgården. Vapnen kommer från Syrien och Iran. Den som orkar läsa historien och Sovjets inflytande i skapelsen av Israel och palestininska flyktingars situation i arabstaterna kan läsa här. Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2009-01-12 20:31:00
|
|
Lars Nilsson |
#42. Några ord som saknas här och där, men jag tror alla förstår.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2009-01-12 20:45:00
|
|
Janne B |
Om det saknas et bokstav här och ett ord där så tränar det upp läsförmågan. Värre är det om logik och fakta saknas...;-
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2009-01-12 20:46:00
|
|
Martin Ekdahl |
#42. Lars, jag tyckte att artikeln gav en mycket träffande beskrivning av den komplexitet som i vulgärdebatten endast omvandlas till svartvita fält. Palestinierna används som slagträn mot Israel. Detta tjänar vare sig israeler eller palestinier på.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2009-01-12 21:06:00
|
|
GunnarL |
43/ Tack för Ditt inlägg Lars Nilsson! Om det saknas ett eller annat ord har ingen betydelse. Jag är fullt medveten om Ditt skarpa intellekt och Ditt kunnande!
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2009-01-12 21:07:00
|
|
ArHo |
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2009-01-12 21:18:00
|
|
CMO |
#36 Okej så du kan inte skilja på islam och islamism det förklarar ju delvis saken och bekräftar att du, trots ditt hysteriska tonläge i debatten, är totalt oinsatt. Islamism är den politiska formen av religionen islam, en politisk riktning som Hizbollah, Hamas, Mullorna i Iran, Islamic Courts Union i Somalia och Talibanerna i Pakistan/Afghanistan representerar. Det är rörelser som förespråkar att homosexualitet ska vara belagt med dödstraff, som gör kvinnor fullständigt utlämnade till sina manliga familjemedlemmar och som gör medborgarna i allmänhet utlämnade till prästerskapets godtycke. Det är helt riktigat att jag djupt ogillar den typen av fascism liksom alla andra typer därav. Men det är inte islamofobi eller rasism. I Hamas fall yttrar den sig bland annat i den religiösa övertygelsen om att hela mellanöstern är "waqf" det vill säga tillägnat Allah för evig tid. Det är pga detta som de aldrig kommer att erkänna Israel och aldrig kommer att vara en fredspartner.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2009-01-12 21:47:00
|
|
CMO |
Islamofober är människor som ser religionen Islam i sig och praktiserande muslimer som ett hot mot samhället. Jag har naturligtvis inget emot islam i sig, praktiserande muslimer, moskeer i svenska städer, kvinnor som bär slöja eller för den delen muslimska friskolor. Jag misstänker att byfånen och jag skiljer oss därvidlag. De flesta har för länge sedan begripit detta om mig men GunnarL ägnar sig som vanligt åt karaktärsmord när han saknar sakliga argument.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2009-01-12 21:50:00
|
|
ArHo |
#49 CMO vilken skenhelig smörja du skriver, men det är inte mer än förvämtat.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2009-01-12 22:00:00
|
|
Lars Nilsson |
Egentligen är det förbannat pretatiös att i tid och otid hänvisa till egna artiklar. Men jag tar risken och hänvisar, för intresserade, till min artikel om bla den arabiska fundamentalismens uppkomst. Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2009-01-12 22:01:00
|
|
Lars Nilsson |
51/ Faan, det verkar helt omöjligt för mig att i kväll stava rätt.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2009-01-12 22:32:00
|
|
CMO |
#51 En utmärkt artikel!
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2009-01-12 22:38:00
|
|
GunnarL |
49/ Ta det nu lite lugnt CMO. Vi kanske har lite skilda uppfattningar då och då, men hetsa inte upp Dig! Du börjar trots allt komma upp i en ålder då hjärtinfarkterna inte är ovanliga! Din uppfattning om islam är naturligtvis Din egen. Vad jag skulle vilja ha från Dig vi har tjafsat rätt många år nu är ett fördömande av Israels krigsförbrytelser!
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2009-01-12 22:49:00
|
|
GunnarL |
52/ Inga problem Nilsson - det är såna där små detaljer som egentligen bara gör helheten roligare!
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2009-01-12 22:54:00
|
|
CMO |
Jag är hur lugn som helst. Jag fördömer naturligtvis alla krigförbrytelser, de som Hamas har som "standard operating procedure" liksom de som IDF påstås begå. Men försök nu lära dig skillnaden mellan islam och islamism så att du inte riskerar att bli förväxlad med byfånen.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2009-01-12 22:55:00
|
|
GunnarL |
49/ "Saknar sakliga argument"? Ta Dig i aschlet CMO! Läs min kommentar nr 41 - om Du sen talar om "osakliga argument" så kan Du definitivt gå och lägga Dig!
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2009-01-12 23:00:00
|
|
GunnarL |
56/ "Byfånen" och jag har mycket sällan samma åsikter. Däremot har jag noterat att han och Du ofta ligger i samma härad! Så är det! Fundera lite på det CMO...
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2009-01-12 23:34:00
|
|
CMO |
#4149/ Ja de är osakliga, inget av det du nämner är några belagda krigsförbrytelser. Det är fullständigt irrelevant om ArHo tycker lika som mig i någon fråga eller inte men tack för ytterligare exempel på osaklig argumentation från din sida. Det räcker dock med exempel från din sida nu.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2009-01-12 23:36:00
|
|
CMO |
41 57/ Skulle det varit ovan.
|
| |