|
Inlägg #1: Postat: 2009-01-06 10:15:00
|
|
Kenneth Åhrlin |
BÄSTA LEIF-ARNE. Det intressanta är inte vad "experterna" säger utan snarast vad de inte säger. Från ett klimatmöte i Tällberg sa den ena efter den andra ungefär så här: "Visst smälter isarna i Arktis, men det har de gjort förr och återhämtat sig." Här lämnade man alltså en bakdörr öppen. Men de flesta hörde bara första meningen. Men Maria WetterstrandMp och Mattias Goldmann från "Gröna Bilister" var inte sena att haka på och torgföra detta som högstående vetenskapliga sanningar. Men som sagt: Så länge det finns en krona att vaska fram ur det förmenta klimathotet kommer varningarna att dugga tätt. Den dagen ballongen spricker hittar man säkerligen på något annat att hota med, och ta betalt för.
Hälsningar Kenneth Åhrli
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-01-06 10:37:00
|
|
Leif-Arne |
Där finns faktiskt vetenskapligt underbyggda hypoteser för AGW, de är ifrågasatta, hur egentligen orsak- verkan sambanden hänger ihop är egentligen för komplext att överblicka. Därför är det klokt att iakta en försiktighetsprincip. Att som du gör avfärda hela den komplexa frågeställningen om AGW som en konspiration är bara dumt. Som så ofta fallet är med tvärsäkra människor; de som vet så bestämt hur allting är, det de enda de vet är bara hur de vill att det skall vara.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-01-06 10:52:00
|
|
Kenneth Åhrlin |
Klimathotet hade varit mer trovärdigt om man politikerna inte hittat på att i samma andetag ta betalt för någonting som har noll substans.Klimatet har alltid svängt i cykler och kommer så att göra oavsett vad vi tycker eller gör. Al Gore är och förblir i mina ögon en charlatan.Han borde kanske iaktta den försiktighet Du efterlyser. Hälsn.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-01-06 16:28:00
|
|
Leif-Arne |
Att man valt ekonomisk styrmedel för att minska CO2 är ju inget som vare sig stärker eller försvagar hypotesen om AGW. Det är helt riktigt att det finns alternativ förklaringsmodeller, varför det enda man han vara helt säker på är, att ingen kan vara helt säker. Därför undrar jag vad du stöder dig på som så helt tvärsäkert kan avfärda tesen att; mänskliga aktiviteter kan orsaka global uppvärmning, utöver de variattioner som finns ändå. Du använder dig av en hel rad invektiv, förvisso en debatteknink som applåderas av en liten förvirrad grupp här på Sourze, men jag undrar vilka sakskäl du grundar ditt avfärdande på?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-01-07 15:28:00
|
|
Kenneth Åhrlin |
Överstprästen själv, Al Gore, gör som katolska kyrkan en gång gjorde: Säljer avlatsbrev. Fast nu heter det "utsläppsrätter." Han spädde på med en film också men den innehöll så mycket felaktigheter att den förbjöds som undervisningsmaterial. Att avfärda att människan skulle påverka klimatet är lätt: Bara ta del av statistiken för de senaste 1500 åren så säger den ganska mycket. Kalla och varma perioder har avlöst varandra. Somliga lite längre andra ganska korta. Utan koldioxid vore vår planet en öde plats. Man kan också som stöd ta orden från Uppsala Universitets ingång och de får bilda slutord från mig: "Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större". Kanske t.o.m. den lilla "förvirrade gruppen" kan ta till sig de orden. Med vänlig hälsning
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-01-07 15:41:00
|
|
Leif-Arne |
#5 Statistiken över de senaste 1500 årens klimat låter intressant, har du möjligen en länk till den?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-01-07 16:22:00
|
|
CMO |
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-01-07 16:41:00
|
|
ArHo |
Temparaturen var behaglig i Norden, året runt för ca tusen år sedan. Vintertiden var som dagens höstmånader och snö och kyla fanns inte. Så förklarar våra arkeloger om detta klimatsurr, att det måste vara naturen själv som bestämmer över vårt klimat med hjälp av solen givetvis. Slutsats vi människor är någon promille av den energi som skulle ändra på vårt klimat.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-01-07 16:54:00
|
|
Kenneth Åhrlin |
Det finns ett flertal sidor där man kan ta del av forskarrön. På en sida från Stockholms Universitet finns en sida utvisande medeltemperaturen i Torneträskområdet. Annars kan man skriva in "Klimatet 1000 år" på Google. En annan bra sida är: www.moderna-myter.se Lycka till.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-01-07 17:34:00
|
|
Leif-Arne |
#9 Nu är det du hänvisar till knappast klimatologisk statistik, möjligen grova skattningar av hur klimatet har varit. Jag tror vi har lite olika syn på vad som är relevanta argument, å andra sidan så har ArHo hittat ditt inlägg, och verkar köpa det fullt ut.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-01-07 17:46:00
|
|
CMO |
#10 Naturligtvis har man inte temperaturmätningar från 1500 år sedan utan man förlitar sig på sk proxy data.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-01-07 17:57:00
|
|
Leif-Arne |
#10 Jag satt just och funderade på hur man hade det pre Celcius på den fronten. Kanske det klassiska sättet att mäta hur kall en lappländsk tjärn är vid bad, man måttar med pekfingret och tummen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-01-07 18:02:00
|
|
CMO |
Det finns ju ett antal metoder som troligen ger bra skattningar och som är samstämmiga.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-01-07 18:05:00
|
|
CMO |
Tydligen har man noterat sedan mycket lång tid tillbaka vid vilket datum körsbärsträden blommat i Japan t.ex. Men årsringar i träd är väl annars den mest kända metoden.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-01-07 18:06:00
|
|
CMO |
#12 Nu fattar jag, tror jag! LOL, mycket lustigt. Men hur gör tjejerna?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-01-07 18:07:00
|
|
Leif-Arne |
#15 De väntar med att hoppa i.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-01-07 18:08:00
|
|
CMO |
Och hur gör man för att kalibrera "termometern". Måste man doppa den i isvatten och kokande vatten?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-01-07 18:12:00
|
|
Leif-Arne |
#17 Bastu!!, vid ett tillfälle så bastade jag vid bastun som vetenskapsstationen i Tarfala har, utanför rinner Tarfalajokk med 2 gradigt vatten, efter ett, snabbt, dopp i denna kan man lungt hävda att instrumentet är nollställt.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-01-07 18:16:00
|
|
Leif-Arne |
I Tarfala har man mätt sedan 1898 tror jag och bedriver sedan dess klimatologisk forskning. Bl.a. så har glaciärerna smält en hel del sedan mätningarna började, även om det är en kort tidsrymd i sammanhanget. Självklart finns mer än en förklaringsmodell till varför det förhåller sig som det gör, därför bör man vara försiktig med att ensidigt peka ut en enda förklaringsmodell.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-01-07 18:18:00
|
|
CMO |
#16 Om de har ett skjutmått eller linjal med sig kanske de har två hjälpligt fungerande termometrar på överkroppen...? Dock med sämre upplösning än för oss förhoppningsvis.
|
| |