Fem systrar

Den här tråden diskuterar artikeln Fem systrar.
Inlägg #1: Postat: 2009-01-07 11:15:00
Unto S
Den här dikten tillägnar jag Jan Brunnegård. Han som försvarar Israels övervåld i Gaza och därmed även judarnas massmord på palestinier inklusive de fem systrarna som dikten handlar om. Låt den judiske guden välsigna Jan Brunnegård.
Inlägg #2: Postat: 2009-01-07 12:52:00
Janne B
Detta är lögn och personförföljelse!
Inlägg #3: Postat: 2009-01-07 15:01:00
CMO
Nej det är bara din kompis Unto.
Inlägg #4: Postat: 2009-01-07 15:15:00
Unto S
Tack Brunnegård! Du som är flitig angivare och tydligen motståndare till det fria ordet.
Inlägg #5: Postat: 2009-01-07 15:29:00
Inger Olsson
Unto: du undertecknar med "poet" o det har du all rätt i världen att göra eftersom det ändå ingen rättvisa finns. Men bara ett tips: du skriver att det här är en dikt i kommentarsfältet och jag måste protestera. Tryck ihop raderna så får du prosa. Kortprosa. Innehållet har jag inga synpunkter på alls. Jo, en. Men den håller jag för mig själv.
Inlägg #6: Postat: 2009-01-07 15:39:00
Unto S
Jag förstår Inger Olsson, att hon har synpunkter. Jag använder Alfredssons ord: … hon är som en påse tom och innehållslös. Förresten du uttrycker dig som en motståndare till det fria ordet och fria utryckssättet, du är säkert välkommen i Jannes klubb.
Inlägg #7: Postat: 2009-01-07 15:46:00
Janne B
Alla vi i Sourze-klubben är skyldiga att anmäla övertramp till redaktionen. Det framgår på många sätt. Men det är sedan redaktören som beslutar om ev åtgärder.Det händer att jag anmäler grovt språkbruk,personförföljelse osv men aldrig en åsikt.
Inlägg #8: Postat: 2009-01-07 15:59:00
ArHo
#7 jo,tack Janne, men man måste vara kompetent att avgöra den frågan. När gjorde du en anmälan mot CMO sist, om du törs göra det? det finns en feghet hos dig som jag har svårt att förstå mitt upp i dina förtjänster. Om jag skulle anmält alla personangrepp jag fått utstå tidgt 2008 så hade jag inte fått göra något annat bara som en upplysning över dina egna ord, Unto är som han är, obotligt tyvärr, så är det bara. Jag respekterar hans åsikter i viss mån men inte vad som helst av all goja han skriver, t.ex sitt beundrarinlägg till dig Janne. Men att anmäla honom nej!
Inlägg #9: Postat: 2009-01-07 16:27:00
Leif-Arne
Dikten är som de mesta du skriver utmärkt Unto, du är egentligen som bäst i din poesi. Dedikationen därimot, var onödig.
Inlägg #10: Postat: 2009-01-07 16:47:00
Unto S
#9 Leif-Arne. Det kanske var det. Men för mig är människor som försvarar judarnas massmord på palestinier, även om dessa kallar massmorden för självförsvar, för mig är det samma som att man skulle försvara tyskarnas utrotning av judar under andra världskriget. Undrar om inte tyskarna kallade judeutrotningen för självförsvar. Det var i alla fall så det började med Kristallnatten. Sedan finns ju andra lika löjliga självförsvarskrig – USA:s anfall mot Afghanistan och USA:s anfall mot Irak. Tack annars för kommentaren.
Inlägg #11: Postat: 2009-01-07 16:48:00
Inger Olsson
Sådana här föraktfulla rader kan väl endast en naiv verklighetsfrånvänd kommunist som är gödd på dyrt rödvin skriva: "Det var bra
Sa medborgaren
I den judiska staten Israel
Nu kan dessa kvinnor
Aldrig bli mammor
De kan aldrig föda fiender
Till vårt älskade land
Den judiska staten Israel"
Jag skäms för att vara svensk och internationalist!
Inlägg #12: Postat: 2009-01-07 17:01:00
CMO
#10 Unto, jag bortser från dina närmast sinnesjuka jämförelser, men vilken typ av åtgärder tycker du är berättigade från Israels sida för att bemöta raketbeskjutningen? Kan du ge exempel på effektiva saker som Israel skulle kunna göra utan civila förluster aka "massmord".
Inlägg #13: Postat: 2009-01-07 17:16:00
Unto S
#12 CMO. Det effektivaste vapnet för fred är FN:s resolution 181. Och jag tror inte att palestinierna hade haft något emot resolution 181, det gäller att även Israel godkänner 181:an.
Inlägg #14: Postat: 2009-01-07 17:18:00
Unto S
#11 Inger Olsson, missbruka inte ordet internationalist. När man läser dina kommentarer så kommer det klart fram att du inte är internationalist, du är sionist. Och just nu håller sionisterna på att mörda palestinier. Hela Israels folk står bakom sin mördande sionistregering, endast Israels kommunistiska parti har en annan uppfattning och den uppfattningen har alla internationalister.
Inlägg #15: Postat: 2009-01-07 17:21:00
Inger Olsson
Lägg av med dina paronoida föreställningar!
Inlägg #16: Postat: 2009-01-07 17:34:00
CMO
#13 Så din ståndpunkt är att olagliga raketbesjutningar ska belönas med eftergifter! Är det samma princip som du använder i dina privata relationer? Om din granne kastar in en sten genom ditt vardagsrumsfönster så ger du honom nycklarna till din bil och erbjder honom att ligga med din fru? Ge nu ett vettigt svar på min fråga dvs ett realistiskt förslag på hur Israel ska agera för att beskjutningarna ska upphöra.
Inlägg #17: Postat: 2009-01-07 17:53:00
Leif-Arne
Situationen är djupt tragisk för båda parter, att israeler, utom en del kanske, skulle ta lätt på att den nuvarande kampanjen skördar offer, däribland barn, är fel. Detta är ett trauma även för Israel; Länk: haaretz.com
I bästa fall kommer nu ett avtal om eld upphör, ett avtal som kanske kommer att gälla ett halvår eller ett år, i bästa fall. Fred törs nog ingen hoppas på.
Inlägg #18: Postat: 2009-01-07 19:11:00
Janne B
Just så Leif-Arne. Situationen är verkligen djupt tragisk sedan länge och värst nu. På båda sidor finns goda humanister, oskyldiga kvinnor,barn, handikappade mm. Inlåsta är även en stor grupp hjälparbetare bl. a. från Diakonia./ Själv åkte jag med en hjälptransport mot Sarajevo på 1990-talet.Men jag hade inget dugligt pass så jag blev kvar i Österrike - men kompisarna körde ända fram och åter...
Inlägg #19: Postat: 2010-06-01 13:47:00
ingloz
Unto har skrivit en dikt som förklarar det djupa hat som leder till ytterligare våld. Det allra värsta våld man kan utsättas för måste vara om ens barn blir mördade - Våld föder våld och inget annat.
Laddar...