|
Inlägg #1: Postat: 2001-10-16 14:40:00
|
|
Michael Lundahl |
Du kan alltid få blodpropp... p-piller eller inte. Om han/hon har sagt att det är omöjligt för sig har denne ljugit dig upp i ansiktet. Så länge det finns blodkroppar i ditt blod kan du få blodpropp. Men en fråga: Hade du låtit bli att ta p-pillret om du vetat att det fanns en viss om än låg höjning av risken för att få blodpropp?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-10-16 18:23:00
|
|
Helena |
Jo, men om man har normalt värde av blodkroppar i blodet är det ju troligare att man inte får propp än om man har förhöjt värde. Men jag förstår ditt argument, man kan aldrig veta om man får det. Man kan som sagt dö knall och fall när man minst anar det. Det jag reagerar mot är att sjukvårdspersonalen i allmänhet har svårt att informera om detta. Detta var för ett antal år och sedan jag utbildat mig och jobbar inom vården kan jag säga att jag aldrig skulle ta dessa piller!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-10-16 23:18:00
|
|
Michael Lundahl |
SJukvårdpersonalen borde informera, ja. Men man kan även själv söka info på många olika ställen. Nu har du blivit informerad och gjort ett val. Hjälp då andra att göra informerade val på korrekta fakta... och inte som sker i media: Skrämma folk till att göra förhastade saker.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-20 10:15:00
|
|
Liz |
Ja, Precis som Helena gick jag till en barnmorska och blev infromerad om p-piller osv. Hon frågade om de i min familj hade haft problem med hjärtat eller om någon haft blodpropp. Jag tycker att om man nu är barnmorska så tar man ju sitt ansvar att informera så mycket som möjligt om preventivmedlet man ska tilldela någon. Ingen skulle bara ge ut ett preventivmedel och låta folk få blodproppar och dö bara sådär. Det skulle bli för mycket skuldkänslor och det skulle inte vara humant.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-20 10:16:00
|
|
Liz |
Anledningen till att folk använder p-piller är nog att de tror att de har fått all information som är möjlig och inte finner annat sätt som är lika lätt att skydda sig. De kanske inte tar ansvar över sitt liv som du säger Michael. MEN man kan inte heller säga att tar man p-piller så dör man. Det beror helt på varje människas uppbyggnad, gener och levnadssätt. Vissa försätter sig i mer fara under sitt dagliga liv, medan andra är mer försiktiga.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-20 10:17:00
|
|
Liz |
Avslutningsvis vill jag berätta att jag aldrig köpte p-piller, och för att säga saningen vet jag inte om jag kommer göra det heller. Detta beror på att jag tvekar till att använda något som det finns chans till biverkningar och därför att jag aldrig har tyckt om att ta tabletter!
|
| |