LEDARE 081219

Inlägg #1: Postat: 2008-12-20 10:33:00
Inger Olsson
forts. Sen ställer jag mig frågande till när det gäller Piratförlagets chef Ann-Marie Skarps påstående om att de a l l t i d bokfört "Gömda" som skönlitt. "Hc" På www.bibiliotek.se kan man se att boken "Asyl" går under koden Hc men år 2004 står kod "Lz" självbiografiVnamb Liza Marklund/Maria Eriksson Piratförlaget Om nu Ann-Marie Skarp hävdar att "Gömda" är skönlitt. och inte alls den självbiografiska bok som tidigare hävdats här och utomlands vad säger "Maria Eriksson" om detta? Kan Piratförlaget nu hävda att hennes berättelse är fiktion? Liza Marklund är ju bara spökskrivaren.
Inlägg #2: Postat: 2008-12-20 14:30:00
Inger Olsson
Jag var inne och läste Expressens intervju med L Marklund och hon säger: "Det här Maria Erikssons subjektiva bild av sanningen. Jag har inte kontrollerat allt hon sa, men jag kom aldrig någonsin på henne med en lögn." Eftersom Liza Marklund anser att "Maria Eriksson" inte ljög muntligen så är hennes uppgifter sanna. Men ändå: L M är endast spökskrivaren, dvs, hon berättar bara någon annans historia. Och nu kommer M Antonsson, som under många år tyckte mycket var konstigt men som ändå inte checkade upp saker o ting, med sin version av sanningen. Vad säga? Mycket var inte bättre förr förutom en sak. Böcker hade inte ett omslag av reklam, som skulle sälja med "mördande reklam". Så ni läsare: var försiktiga o köp inte allt.
Inlägg #3: Postat: 2008-12-20 16:08:00
Janne B
INGER / Matteus, Markus,Lukas och Johannes är fyra män som lämnat olika versioner av hur det var att vandra med mästaren Jesus.Jag har aldrig ett ögonblick tänkt att en berättar sanningen och de tre andra ljuger så det ryker. Modern vittespsykologi har ju lärt oss att vi uppfattar saker olika.Även den enklaste bilolycka. / Så denna debatt om sanningen i Marklunds bok förstår jag inte. Kanske är jag lika naiv som CMO stundom påstår?
Inlägg #4: Postat: 2008-12-24 23:15:00
Sunny
Janne: du sätter huvudet på spiken när det gäller begreppet sanning.Varje människa har nämligen sin egna sanning.Jag brukar ta det gamla o kända exemplet familjen Myrdal.Alva o Gunnnar publicerade sig ju frekvent men när sonen Jan skrev sin Barndom blev det ett väldigt rabalder.När så systrarna skrev var sin barndomsskildring Sissela: Alva-ett kvinnoliv o Kaj De tre löven hade vi således 5 biografier över samma familj.Ingen av dem kommer ens nära någon annan i familjen.För de är olika individer i olika åldrar o av olika kön så även om de ingår i samma familj kan de aldrig få samma historia.
Inlägg #5: Postat: 2008-12-24 23:18:00
Sunny
Föräldrarna var en produkt av sin tid: barnen av sin. När Jan föddes studerade föräldrarna o reste så han lämnades till farföräldrarna de första avgörande åren i sitt liv.Systrarna kom så muycket senare. Då hade man inrättat sig med barnflickor o dylikt.
Laddar...