Bettie Page är död

Den här tråden diskuterar artikeln Bettie Page är död.
Inlägg #1: Postat: 2008-12-14 16:53:00
CMO
"så pass oskyldig karaktär att de skulle ha platsat i en Elloskatalog" Det säger inte så mycket nu för tiden. Länk: tinyurl.com
Inlägg #2: Postat: 2008-12-14 17:02:00
Leif-Arne
Där ser man, jag hade kanske en lite förutfattad mening om denna postorderfirmas sortiment.
Inlägg #3: Postat: 2008-12-14 17:05:00
Leif-Arne
Intressant är att jag skrivit några texter med mer historiskt innehåll, som fasnat någonstans, medan denna lilla runa kom in efter en dag.
Inlägg #4: Postat: 2008-12-14 17:07:00
CMO
#2 Sloppy research?
Inlägg #5: Postat: 2008-12-14 17:08:00
CMO
Bra artikel dock. Det är viktigt med kultur. Hur går det med "mandarinen" föresten?
Inlägg #6: Postat: 2008-12-14 17:14:00
Leif-Arne
#5 Tack, med Mandarinen går det sådär, jag skriver som en ordinärt begåvad 7 årig kines och talar som en 3 åring. Då skall man veta att kinesiska barn vanligen behöver 3 år i skola innan de kan skriva vilket innebär att de då är ca 9 år.
Inlägg #7: Postat: 2008-12-14 17:17:00
Leif-Arne
#4 Jo, jag borde nog kollat. När jag efter militärtjänst arbetade som lantbrevbärare en tid, lade man märke till att en del "gammstrekar" efter linjen hade samtliga kataloger från Borås, men de beställde aldrig något
Inlägg #8: Postat: 2008-12-14 18:27:00
CMO
# Det låter ändå rätt imponerande. Hur är det med hörförståelsen?
Inlägg #9: Postat: 2008-12-14 18:34:00
Leif-Arne
#8 Under gynnsamma förhållanden, dvs då jag lyssnar på en ljudfil som är avsedd för undervisning en långsam och artikulerad röst går att följa. Den mesta kinesisk film som finns är antigen från Hong Kong eller Taiwan, de har en annan dialekt talar snabbare, där går det att snappa ett och annat ord.Kul är då man hinner tyda ett och annat tecken.
Inlägg #10: Postat: 2008-12-14 18:37:00
Janne B
Tänk vad en liten runa rappt berättad, rakt upp och ned, kan vara intressant.Billy Graham lever nog än men genom många sjukdomar.
Inlägg #11: Postat: 2008-12-14 19:08:00
Lars Nilsson
Själv träffade jag en gång i Macao en portugis, som vad jag förstod, talade utmärkt madarin. Han sa att det tagit honom 3 års studier, 8 timmar om dagen att lära sig språket. Och då skall man komma ihåg att i Macao talar man kantonesiska vilket lär vara ännu jävligare att lära sig. En kul bok om Kina och konsten att lära sig kinesiska är "Inga problem" av Catarina Liljehöök. Den bör alla som lär sig madarin läsa.
Inlägg #12: Postat: 2008-12-14 19:49:00
Leif-Arne
Det stämmer att Kantonesiskan anses svårare att lära sig. Förutom vokaler och konsonanter bygger även tonhöjden ord i kinesiskan, i mandarin förekommer 4 olika tonhöjder, som är lite knepiga att lära, men i Kantonesiska 16. Annars var kantonesiskan den dialekt svenskar först kom i kontakt med, på kinesiska heter Sverige "Rui dian" ,??, sammnsatt v orden gammal och ärofull, det verkar inte han någon logik, på kantonesiska uttalas ?? däremot "Sui dian", vilket med lite fantasi kan kopplas till "Sweden", antagligen för att engelsmennen dominerade Kanton.
Inlägg #13: Postat: 2008-12-14 19:57:00
Leif-Arne
En svensk är förövrigt en av de mest namnkunniga i utforskande av de antik kinesik dialekterna Bernhard Karlgren. Jag skall kolla Liljehöök, där finns rätt lite om kinesiska språken på svenska.
Inlägg #14: Postat: 2008-12-14 20:13:00
Leif-Arne
En tankeväckande detalj är att "hustru" heter "tai tai" på mandarin, ordet "tai" ensamt betyder "för mycket", hustru är således sammansatt av en upprepning av "för mycket"
Inlägg #15: Postat: 2008-12-15 07:55:00
Valdemar J
Mandarin är inte överdrivet svårt att lära sig. Har man lärt sig grunderna innan man reser kan man klara sig enbart med kinesiska efter tre månader i Kina, och det tar inte i närheten av tre år att bli flytande om man är bosatt i Kina under den tiden. Vill man däremot lära sig kinesiska "fullt ut" tar det mer än tre år oavsett hur många timmar man lägger om dagen, eftersom man under tre år inte kan komma i närheten av den tid en normal kinesisk universitetsstudent lagt på studier under sitt liv tolv timmar om dagen från 5-18 års ålder är vanligt.
Inlägg #16: Postat: 2008-12-15 11:40:00
Leif-Arne
#15 Då har du nog ett mycket gott språköra, jag tycker själv att det är mycket svårt lära sig höra tonerna, i synnerhet där det blir tonsandi
Inlägg #17: Postat: 2008-12-15 12:24:00
Janne B
Leif Arne// stämmer att Kantonesiskan anses svårare att lära sig. Förutom vokaler och konsonanter bygger även tonhöjden ord i kinesiskan, i mandarin förekommer 4 olika tonhöjder, som är lite knepiga att lära, men i Kantonesiska 16// slut citat// Just nu har jag fattat ett slutgiltigt beslut att aldrig försöka lära mig kinesiska i någon form....;- Men jag hoppas att Du som har begåvningen har roligt under tiden. ja
Inlägg #18: Postat: 2008-12-15 15:20:00
ArHo
Appropå död, vart tog vår egen världsmedborgare Jocke vägen, har han flytt Sverige och söker sig en lugn plats på denna jord, t.ex Syd eller Nordpolen? Han och jag hade våra skilda meningar om att vara världsmedborgare. Om alla blev det skulle det bli fred på jorden eller åtminstone skulle begreppet främlingsfientlig vara sin saga all. Denna sagotant som hittade på detta om främlingsfientlighet måtte själv varit av den kalibern enligt konstens alla regler.
Laddar...