Politikerna bär ansvaret för finanskrisen

Inlägg #1: Postat: 2008-12-09 11:38:00
Leif-Arne
Jag kan nog hålla med dig om behovet av politisk styrning, frågan är ändå om det krävs mer styrning, med tiden kanske man kommer fram till bättre styrning av de finansiella systemen utan att det för den skull betyder mer styrning. En paradox vad gäller kortsiktigheten i de finansiella systemen är att det ofta är det namnlösa kapitalet, i.e. vanligen våra pensionspengar, som mest bejakat kvartalskapitalismen medan den gammeldags typen av kapitalist var mer långsiktig.
Inlägg #2: Postat: 2008-12-09 11:43:00
peter_
Hej Leif-Arne, var har du varit? Det var länge sedan du skrev här.
Inlägg #3: Postat: 2008-12-09 12:07:00
Leif-Arne
Tack Peter. Jag har haft mina duster med Balrogen nere i Morias gruvor, men kommit tillbaka, vit som en snö. hm
Inlägg #4: Postat: 2008-12-09 13:11:00
Janne B
Leif-Arne du son av Norge/ Du tycks vara lika välkommen åter här som Obama i USA. Må Herren ge dig mod och styrka även om detta inte är en Kyrka.
Inlägg #5: Postat: 2008-12-09 13:28:00
Leif-Arne
Tack Janne. Jag håller faktiskt på och skissar på en text om hur en teologisk fråga, skärselden, påverkar Europas delning i en västlig och en östlig kultur genom hur skärselden påverkar synen på ränta.
Inlägg #6: Postat: 2008-12-09 16:01:00
Janne B
Det låter verkligt bra - för jag har haft många funderingar på östlig o västlig kristendom. Men kan kanske prata om nordlig och sydlig också. SÅG du SVT i söndags kl 19 då man bl a tog upp detta tema? Ja
Inlägg #7: Postat: 2008-12-09 16:31:00
CMO
GunnarL, den tolkningen är minst sagt tveksam. Krisen i USA är minst lika mycket ett resultat av för mycket politisk styrning och manipulation som för lite styrning. Den politiska styrningen har dock i för hög grad gått ut på att gasa ekonomin och driva på "girigheten" snarare än att bromsa. När man sedan utgår från att staten kommer att gå in och "ta sitt ansvar" och rädda banker och företag efter att de "kört i diket" så manar det inte till försiktighet hos marknadens aktörer.
Inlägg #8: Postat: 2008-12-09 18:34:00
GunnarL
7/ CMO, Det Du skriver är helt korrekt. Problemet är att den offentliga sektorn börjat gå på i armkrok med den privata sektorn. När tillväxten är god, efterfrågan hög och därmed även priserna höga, så satsar den offentliga sektorn på investeringar och expansion. När - som nu - den privata sektorn gungar så börjar man diskutera nedskärningar inom kommuner och landsting, vilket ju är totalt felaktigt och förvärrar krisen! Felet är således att det saknats en ordentlig, adekvat, relevant välj vilket Du vill styrning. Politikerna har gått samma väg som näringslivet, bankerna, börsspekulanterna välj vilken Du vill och underlåtit att styra ekonomin. Det är problemet tycker en gammal Keynesanhängare.
Inlägg #9: Postat: 2008-12-09 18:41:00
GunnarL
f/ Nu skall jag tillstå att jag tycker att såväl regeringar som centralbanker i västvärlden gör goda insatser för att dämpa krisens effekter. Men i exempelvis Östeuropa har man bränt sina resurser under de goda åren och står i dag ganska hjälplösa när det gäller att sy ihop krispaket. Hörde i dag att exempelvis Lettland måste skära i sina statsutgifter. Josef i Egypten hade helt rätt när han rådde Farao att samla i ladorna under de goda åren för att ha något att ta till under de sämre. Och sen tycker jag att bankerna bär sig åt precis som de egoistiska skitstövlar de är. I nuläget borde de öppna sina utlåningsväskor i stället för att stänga dem! De har inte fattat sin samhällsekonomiska roll utan tror att de enbart är till för att tjäna pengar till sina aktieägare. För mig kan bankväsendet gärna delvis förstatligas.
Inlägg #10: Postat: 2008-12-09 18:47:00
ArHo
#9 Ursäkta att jag flikar in och håller med dig Gunnar, hade inte skrivit detta bättre sjäv, ett bra och förståeligt inlägg som säger hur vårt samhälle styrs eller sköts. Bra skrivet Gunnar.
Inlägg #11: Postat: 2008-12-09 19:13:00
ArHo
Leif-Arne, du hade inget svar till mig om de snabba pengarnas filosofi, att tjäna grova pengar på så kort tid som möjligt. Själv ser jag det som rena rånet mot oss fattiga, att genom ökade priser på varor och tjänster, sätts med fiktiva priser. Boven i dramat är att både kapitalet och folket har tagit bort den parameter om värde och värdebeständighet.
Inlägg #12: Postat: 2008-12-09 19:39:00
Leif-Arne
"Snabba klipp" är knappast någon ny företeelse, formerna kan ha varierat över tid. Där det varit möjligt att snabbt förmera sina tillgångar finns det de som gör detta. I flera fall har orimligt stora bonusprogram, löner etc varit möjliga på grund av svaga ägare då ägandet i fonder etc är så utspätt att det i praktiken är obefintligt, varför fonderna i praktiken helt kontrolleras av den operativa ledningen.
Laddar...